Bruna/svarta kanter på Vallisneria.

#1 - 6 februari 2004 19:09
Har fått ett problem där kanterna på Vallisneria blir mörka...

Jag har gått igenom forumet och sett förslag att det kan bero på en brist av något makronäringsämne... men det verkar inte stämma i mitt fall.

<b>Här är mina värden:</b>
<ul><li>Nitrat 5-10</li>
<li>Fosfat 0,25-0,5</li>
<li>Järn 0,05-0,1</li>
<li>Koldioxid... DIY i "grönt" område</li>
<li>Ljus ca 0,8W/l</li>
</ul>

Hade lite problem med tofs-/rödalger efter uppstart, men efter att jag fick upp nitrat-halten har dessa problem försvunnit. Nu är dessvärre detta problem lite störande då allt annat ser "snyggt" ut. Inga andra växter har några mörka kanter.

Vad tror ni?
#2 - 6 februari 2004 19:42
Vore kanon att få se en bild. Detta är inget jag hört om förut.

Greger Lindstrands beslutsträd ger eventuellt Magnesiumbrist (förutsatt att det främst är dom äldre bladen som drabbas), fast beskrivningen är inte mörka kanter utan gula.
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=219

Vad kör du med för mikrogödning? Är dina värden uppmätta eller doserade?
#3 - 6 februari 2004 20:47
Har kört stenhårt med kalium och magnesium under längre tid. Långt innan jag började med KNO3 och K2PO4. När jag äntligen fick tag i Nitraten och Fosfaten så växer det så det knakar men Vallisnerian verkar trivas sämre nu av någon anledning...

Har inga bilder dessvärre... har en alltför billig digitalkamera :) försökte men utan resultat.

Kanterna är väldigt mörka... mörkbrunt/svart. I början enbart på äldre blad, men nu verkar det även gå ner i åldrarna. Tycker även att växttakten på vallisnerian minskat, medan den ökat väldigt mycket på de andra växterna... mystiskt.

Mina värden är uppmätta... Sera test box. Kör en mikrogödning kallad micromix som jag hittade på jobbet :) Jobbar på lantmännen. Den håller rätt ideala värden efter vad jag förstått. Överdoserade lite i början vilket orsakade tofsalg problem innan jag fick makroämnena i ordning, så nu försöker jag hålla allt på rätt nivå.
#4 - 6 februari 2004 21:03
Ahhh.. Fasen så spännande. Att just Vallisneria vägrar men allt annat går bra är helt klart ett mysterium.

Det enda jag kunde hitta på Aquatic Plant Digest var dessa inlägg ang. Anubias:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9704/msg00024.html
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200204/msg00609.html

Av en händelse så nämner alltså Lazarus i sitt tips att hans problem löstes när han ändrade till en komersiell växtakvarieväxtgödning istället för att kör egen PMDD-mikro, vilket du gör.

Lite långsökt men kanske värt att testa att skaffa en Tropica Mastergrow och se om det fixar problemen.

När man kör egenskruvad gödning så brukar man ha koll på de flesta ämnen utom Calcium, och speciellt Calcium-Magnesium-förhållandet. Magnesium kan blockera Calcium, så där kanske du har en möjlighet att experimentera också. Jag själv har slutat med Magnesium i jakt på att få bort "krulliga" blad som är ett Calciumbrist tecken. Fungerar bra hittills.
#5 - 6 februari 2004 21:24
Ahhh.. Fasen så spännande. Att just Vallisneria vägrar men allt annat går bra är helt klart ett mysterium.

Jag önskar att det var mindre spännande... det verkar alltid vara så att ett problem avlöser nästa när det gäller växtakvarium :)

Det enda jag kunde hitta på Aquatic Plant Digest var dessa inlägg ang. Anubias:

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.9704/msg00024.html

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200204/msg00609.html

Av en händelse så nämner alltså Lazarus i sitt tips att hans problem löstes när han ändrade till en komersiell växtakvarieväxtgödning istället för att kör egen PMDD-mikro, vilket du gör.

Mmm, det kan nog stämma, men jag skulle kanske ta och öka dosen ett tag innan jag byter ut... nu försöker jag ligga lågt med micron då jag utsåg den som ansvarig för tofsalganfallen. Jag har ungefär ett helt livs förbrukning också så det är ju ingenting man gärna släpper :)

Problemet är att mikron verkar hålla perfekta värden o s v... och att alla andra planter nu verkligen verkar trivas. Ofta brukar det ju vara som "faller en faller alla".

När man kör egenskruvad gödning så brukar man ha koll på de flesta ämnen utom Calcium, och speciellt Calcium-Magnesium-förhållandet. Magnesium kan blockera Calcium, så där kanske du har en möjlighet att experimentera också. Jag själv har slutat med Magnesium i jakt på att få bort "krulliga" blad som är ett Calciumbrist tecken. Fungerar bra hittills.

Jag har egentligen noll koll på kalium och magnesium, och calcium också för den delen. Har faktiskt lite "krulliga" blad på mina Gymnocoronis spilanthoides... tror du det kan ha nåt samband?

#6 - 7 februari 2004 10:58

det verkar alltid vara så att ett problem avlöser nästa när det gäller växtakvarium :)

Japp. Det var så sant som det var sagt. Verkar alltid vara något man bör skruva på.

Ofta brukar det ju vara som "faller en faller alla".

Precis. Därför är detta extra intressant 8)

Har faktiskt lite "krulliga" blad på mina Gymnocoronis spilanthoides... tror du det kan ha nåt samband?

Absolut. Vad har du för KH/GH?
#7 - 7 februari 2004 11:47
Så blir mina Vallisnaerior också. Det förekommer bara på de äldre plantorna som beskurits ett par gånger, har aldrig sett det på nyare plantor. Jag har alltid trot att det är ljuset som inte når ner.
#8 - 7 februari 2004 12:12
Hur ser Vallisnerians rötter ut?
#9 - 7 februari 2004 12:33
Hmm.. Säker på att det är nån slags näringsbrist?
Jag hade liknande på mina förut har jag för mig, och det var BBA alger..
#10 - 7 februari 2004 16:05
Absolut. Vad har du för KH/GH?

Har hårt vatten KH 12. Har inte mätt GH på ett tag, men runt 17 skulle jag tro.
#11 - 7 februari 2004 16:06
Ursprungligen skickat av Theo

Hur ser Vallisnerians rötter ut?

Hur menar du då? Ser väl ut som vanliga rötter :)
#12 - 7 februari 2004 17:54
Izacs fråga var intressant (såg att många nämde det på APD också). Kolla så att det helt enkelt inte är en perfekt kant med alger. Gnugga med nageln på något ställe och se om kanten försvinner.

Annons