Bruna svärdsplantor m.m.

#1 - 30 januari 2004 21:08
Har fått massor med brun beläggning på mina svärdsplantor. Både på ett 55-liters akvarium som varit igång i ca 2 månader, och ett 112-liters som varit igång i 2 veckor. I det stora är dessutom ett par av bladen "fransiga" och ett par av bladen har ett antal hål i sig.

Har läst lite om brunalger. Kan det vara det jag fått? Och vad beror de trasiga bladen på? Någon fisk som knaprar?

Det märkliga med det lilla akvariet är att jag fick lite bruna blad i början, men de försvann ganska snabbt, men har alltså nu kommit tillbaka igen.
Jag gör 1/3-dels vattenbyten i båda burkarna veckovis. Har också testan vattenvärdena och dessa ser ut ungefär som följer:

55-liters:
Nitrat: ca 25
Nitrit: inget
GH: >7 men ej >14
KH: ca 3-6
PH: 7,2

112-liters:
Nitrat: 25-50
Nitrit: lite utslag
GH: >7 men ej >14
KH: ca 3-6
PH: ca 7,2

Har slagit i nitravec i 112:an, ökat pumpen lite, samt matat försiktigt senaste dagarna. Annars kan jag inte se något konstigt med värdena om jag nu fattat allt rätt. Har även fått en del grönalger på glasen i 112:an.

Någon med liknande erfarenhet och tips om vad göra??[?]
#2 - 30 januari 2004 21:24
Dina biologiska filter verkar komma igång och har börjat omvandla ammonium till nitrit och slutligen till nitrat. Ditt nyare akvarium har dock inte riktigt kommit igång ännu med tanke på utslag på nitrittestet. Det som sker i ganska nystartade akvarium är att nitrat och fosfatnivåerna börjar öka och de första algerna man brukar få då är just bruna alger. Dessa kommer bytas ut mot grönalger allteftersom.

25-50 ppm Nitrat är ganska mycket - speciellt med tanke på att du gör 1/3-dels vattenbyte i veckan. Är det ganska mycket fisk i burkarna?
#3 - 30 januari 2004 21:41
Ursprungligen skickat av defdac

Dina biologiska filter verkar komma igång och har börjat omvandla ammonium till nitrit och slutligen till nitrat. Ditt nyare akvarium har dock inte riktigt kommit igång ännu med tanke på utslag på nitrittestet. Det som sker i ganska nystartade akvarium är att nitrat och fosfatnivåerna börjar öka och de första algerna man brukar få då är just bruna alger. Dessa kommer bytas ut mot grönalger allteftersom.

25-50 ppm Nitrat är ganska mycket - speciellt med tanke på att du gör 1/3-dels vattenbyte i veckan. Är det ganska mycket fisk i burkarna?

Nja, det tror jag inte. I det lilla är det 5 vuxna guppy, 8-10 halvstora och ca 12-15 småyngel.
I det stora 12 neontetra, 10 fembandsbarber, 2 Pakistanbotior, 2 små scalarer samt 3 Molly.
#4 - 30 januari 2004 23:18
Ursprungligen skickat av andersalhbin

...I det stora 12 neontetra, 10 fembandsbarber, 2 Pakistanbotior, 2 små scalarer samt 3 Molly.

Det är alldeles för mycket fisk för ett kar som bara varit igång 2 veckor. Dra ner rejält på matningen, dvs hoppa över någon dag eller två mellan matningarna. När du sen matar så ger du inte mer än fiskarna hinner äta upp på 1-2 minuter. Har du mätbar nitrithalt så gör ett mindre vattenbyte + krama ur filtermassan från lilla karet i vattnet + ev ha i Nitrivec.

Annons