Bruna prickar på ytan ?

#1 - 25 januari 2003 16:11
Jag har problem med något jag tror är någon form av alger, jag får en massa bruna prickar som lägger sig på ytan, som bara ökar och ökar, det går att ta bort dom manuellt, med en finmaskig håv, det blir då mest en "sörja" av dom, som luktar alger (sjövatten), men efter några dagar så är det lika mycket igen.

Någon som kan hjälpa mig att identifiera dessa alger (eller vad det är?) och kanske har något bra tips på att bli av med just dessa (förutom dom vanliga tipsen med täta vattenbyten och måttlig matning som jag redan följer)

Tacksam för svar.

MVH.
//Cyruz
#2 - 26 januari 2003 12:26
Ingen som har minsta aning om vad det kan vara ???

MVH.
//Cyruz
#3 - 26 januari 2003 12:32
För att få bort algerna temporärt på ytan om det ser fult ut kan du lägga ett tidningspapper på ytan. Detta brukar suga upp ytfilm, så det kanske fungerar på alger med. Men detta är ju dock bara en temporär lösning.

Pontus
#4 - 26 januari 2003 12:53
Ja.... har provat det, men som sagt... efter några dagar är dom tillbaka igen.....

MVH.
//Cyruz
#5 - 26 januari 2003 13:07
Jag funderar på om det kan vara Cyanobakterier som inte riktigt får fäste. En annalkande cyanobakterieinvasion upptäcker man först på ytan som "oljigt" grön/brun-färgade partier - men det som talar emot detta är att ytan ofta täcks helt och hållet och inte fläckvis som du har. *rycker på axlarna*

#6 - 26 januari 2003 14:48
Jag har ganska kraftig cirkulation i ytan åtminstone på ungefär halva karet, så där syns det inte, men i övriga delar (där ytan iofs oxå rör sig, men bara runt runt, utan att krusas) samlar det sig... det kan inte vara så att det kan vara cyanobakterier som du säger defdac, men att dom "slås sönder" av ytcirkulationen ??

MVH.
//Cyruz

Annons