Bruna prickar på glaset...

#1 - 27 mars 2005 17:11
Hejsan... Jag har problem med några slags bruna prickar på glaset, kan det vara någon form av alg? Finns det ngn Ancistrus eller liknande som äter upp det?? När jag drar med algskrapan över det så försvinner dem i små bruna moln. :(
#2 - 27 mars 2005 17:47
[QUOTE=Sissi]Hejsan... Jag har problem med några slags bruna prickar på glaset, kan det vara någon form av alg? Finns det ngn Ancistrus eller liknande som äter upp det?? När jag drar med algskrapan över det så försvinner dem i små bruna moln. :([/QUOTE]

Jag hade samma bruna prickar i samband med nystarten av vårt akvarium. Det är troligtvis någon alg som försvinner om du ökar på ljustiden i akvariet. Jag ökade ljustiden från 11 till 14 timmar i vårt akvarium, och då försvann allt det bruna.
#3 - 27 mars 2005 19:05
ska helst aldrig ha mer än 12 timmar lystid.
#4 - 27 mars 2005 22:19
Hade exakt samma problem i nystartade kar. Hade belysningstid på 10 timmar "för säkerhets skull" i början.
Problemet försvann också för mig när jag ökade belysningstid. Till 13 timmar.
Märkligt men så var det..
#5 - 28 mars 2005 14:32
Knepigt... Ja trodde att ju mer belysning = mer alger. Men ja får la testa då... Har 12 timmar belysning nu... Trodde precis som Raven här att man inte ska ha mer än 12 timmar. Men ni vet inte om de finns ancistrus lr likande som äter dem??
#6 - 28 mars 2005 14:36
Terato vad har du för belysning ?
#7 - 28 mars 2005 14:54
Kiselalger kanske?.Dom brukar försvinna av sig självt
Fredrik
#8 - 28 mars 2005 16:59
Det låter som kiselalger, ja. De sägs mycket riktigt kunna uppstå p.g.a. för lite ljus. Att öka belysningstiden är nog inte den bästa idén dock. Risken är stor att det blir massor av andra alger istället.
#9 - 28 mars 2005 17:01
med andra ord man ska ha starkare lampor/lysrör
#10 - 2 april 2005 13:21
[QUOTE=Raven]Terato vad har du för belysning ?[/QUOTE]
lysör hagen lifeglo, s.k vita rör om det har någon betydelse.
I mitt stora kar har jag ett grolux och ett aquastar och två lifeglo.

Fast jag har inga problem med kiselalger längre..dock sant att en massa andra alger uppstod när jag ökade belysningstiden. Skäggalger mest. Men de gick ju bort ganska snabbt. och är inte lika fula som den bruna beläggningen ;)

läste också att vattenbyte med 50% i veckan ska hjälpa mot kiselalger.
#11 - 2 april 2005 13:26
jag böt lysrör i lilla karet eftersom det andra var gammalt. problemet blev inte bättre. så att öka ljusmängd kanske inte heller funkar.
#12 - 4 april 2005 12:01
de är väl ändå inte den jobbigaste algen, eller???
#13 - 8 april 2005 15:26
nej det ska ju gå bort av sig själv.. vilket den också gjorde
det bästa kanske är att låta det vara och röra om lite i gruset vid vattenbyte..

Annons