Bruna alger

#1 - 7 maj 2006 16:30
Hallåj!

Nu har mitt akvarium varit igång ca 4 veckor inga problem med Nitrit eller PH värdena, dom har varit stabila sedan start.

Nu så har det börjat komma fram lite bruna prickar på växterna och bakgrunden. Antar att det är brun alger, dom går bort om jag gnider med fingret.

Hur och vad skall jag göra för att få bort algerna?
Jag har 2 st siameser men dom verkar inte vara så intresserade av att käka upp allt, kanske finns det några fler fiskar som äter alger?

Mvh Jonas
#2 - 7 maj 2006 18:45
[COLOR="DarkOrchid"][FONT="Comic Sans MS"]Prova att göra en sökning på kiselalger. Det är ganska vanligt vid nystart, inget direkt farligt, bara missprydande...[/FONT][/COLOR]
#3 - 7 maj 2006 19:54
[quote=Lenmar][COLOR=DarkOrchid][FONT=Comic Sans MS]Prova att göra en sökning på kiselalger. Det är ganska vanligt vid nystart, inget direkt farligt, bara missprydande...[/FONT][/COLOR][/quote]

Det skall jag göra bums!
#4 - 11 maj 2006 14:31
[quote=HerrBergh]Hallåj!

Nu har mitt akvarium varit igång ca 4 veckor inga problem med Nitrit eller PH värdena, dom har varit stabila sedan start.

Nu så har det börjat komma fram lite bruna prickar på växterna och bakgrunden. Antar att det är brun alger, dom går bort om jag gnider med fingret.

Hur och vad skall jag göra för att få bort algerna?
Jag har 2 st siameser men dom verkar inte vara så intresserade av att käka upp allt, kanske finns det några fler fiskar som äter alger?

Mvh Jonas[/quote]

Brunalger kan också förekomma vid dålig belysning.

Annons