Bruna alger?!

#1 - 21 december 2003 09:07
Har fått några små bruna prickar på mina BTN moduler samt några stycken på framrutan. Är det bruna alger eller?
Har haft karet igång i 2 veckor nu, samtliga fiskar är på plats sedan fredag. Har 5st växter från första början i mitt akvarium. Matar mycket försiktigt 6 dagar i veckan. Vad kan detta bero på?
Funderade på att göra delvattenbyta till helgen men det är kanske dags att göra det ti`digare? Vad säger ni? Erfarenheter? Har blir jag av med prickarna?
#2 - 21 december 2003 09:31
<font color="red">Brunalgerna kommer vid för svag belysning oftast, vad har du för belysning?</font id="red">
#3 - 21 december 2003 09:46
Jag har mycket bra belysning tycker jag! 2st Sylvania AQUASTAR rör på 18W med reflektorer! Dessutom så kom mest av brunfläckarna på ena modulen högst upp ( nära vattenytan ) där det lyser mest från ljusrampen.
#4 - 21 december 2003 10:12
Den 18/12 hade jag Nitrat halten på 10mg/l
Idag 21/12 20mg/l

Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!

Se länk:
http://www.duboisi.com/nts1.htm

Så här skriver Micke från Cikild sidan:

"I nystartade akvarium får man oftast väldigt mycket bruna kiselalger. När de försvinner är det ett tecken på att balansen i akvariet böjar fungera. Om du har dina filter igång med förhoppningsvis fungerande bakteriekulturer går det troligtvis mycket fortare att få balans. Börja alltid med några få fiskar och mata ytterst sparsamt den första månaden (vuxna ciklider klarar sig flera veckor utan foder). Köp nitritest och mät ofta!

http://www.duboisi.com/nts1.htm"

Min fråga är om jag ska göra delvattenbyte enligt denna länk:

http://www.zoopet.com/akvarium/images/algbekampningsschema.pdf
#5 - 21 december 2003 10:25
"Processen ser ut att fortgå mot tills Nitrat halten pikar runt 240mg/l enligt färgskalan. Är det rätt?!
Då ska vattenbyte ske på 30%. Är jag rätt ute?!"

Nitrat över 50 mg l är inte bra för fiskarna det ger gradvis försämrat allmäntillstånd och immunförsvar.

Det är ammoniak/nitrit som är den stora fisk dödaren.

Har du växter som trivs då får du ingen hög nitrat halt, men det är under förutsättning att växterna får den gödning de behöver, enbart nitrat räcker inte för många växter.

Delvattenbyte ska du göra när du har mätbar ammonium/ammoniak/nitrit, eller om du måste höja KH/pH.

#6 - 21 december 2003 10:51
Kramfors:
Jag behöver inte höja pH eller KH. Det skulle innebära att jag måste mäta nitit halten. Tyvärr så måste jag inhandla ett test imorgon för det ändamålet.
Varför har jag fått brunalgerna då?
#7 - 21 december 2003 10:53
Har du kollat på "New Tank Syndrome", "The Nitrogen Cycle" or "Cycling a Tank" under:

Vad säger du om det?! Enligt den skalan så befinner jag mig dag 27 och är på väg mot det röda fältet ju.

#8 - 21 december 2003 10:58
Apropa växter så har jag 2st Ophiopogon japonicus 'Kyoto Dwarf'
och funderar på att skaffa 2st till. Sedan har jag 2st Gräs liknande växter.
#9 - 21 december 2003 11:57
Jag är inte bra på växter, men om man ska ha växter som håller nitraten låg så ska det vara snabbväxande enkla/tåliga växter, de flesta växter mår bäst vid ett pH på omkring 7,0 läste jag någonstans, så det gäller att ha växter anpassade till det vatten man har.

Brunalger får jag till en början för jag har inget starkt lyse men när vattnet blir i balans då minskar det problemet.

Om ditt akvarium har varit i gång i 2 veckor utan att du kollat nitriten och gjort vattenbyte så skulle jag göra ett 25 % vattenbyte för säkerhets skull, en ammoniak/nitrit höjning kan ske på några timmar när du inte har tillräckligt med nedbrytningsbakterier.

Själv har jag inga växter utan det är algerna som förbrukar en del av nitraten, resten reducerar genom vatten byte varje vecka, om inte förhållanden finns som gör att det behöver byta oftare, tex för mycket fisk eller mat som producerar ammonium/nitrit och ett stort filter som rymmer mycket nedbrytningsbakterier så det blir höga halter nitrat.
Om filtret är för litet för antalet fisk då är det nitriten som behöver sänkas, men det är inget bekymer någon längre tid för fiskarna dör efter en tid av konstant nitrit i vattnet.

Det är vattnet som i stort sett orsakar sjukdomar hos fiskarna, ett för lågt på eller hög ammoniak/nitrit under någon dag kan skada fisken för all framtid, gälarna kan få frätskador även små skador, som påverkar fiskens allmäntillstånd över tiden och så småningom kan inte ett nedsatt immunförsvar hålla bakterier/parasiter borta.

Den andra risken att drabbas av sjukdom/parasiter det är att släppa en ny fisk i akvariet utan karantän.

Botten gruset/sanden kan även orsaka problem i ett akvarium som inte har optimala förhållanden, i gruset finns en mängd bakterier/svampar/parasiter, inte bara nyttiga utan även sådana som blir på "köpet" , de förbrukar syre och det kan uppstå syrefria områden i akvariumet där det bildas sumpgas och vattnet kvalité kan förändras fort till att passa bakterier/svampar/parasiter och de kan snabbt försämra vattnet och parasiterna föröka sig så att fiskarna inte kan stå emot ett angrepp.

Jag glömde en sak växterna hjälper till att att hålla ordning på koldioxid/syrebalansen.
Om du inte har levande växter måste du lufta ut koldioxiden.

#10 - 21 december 2003 13:37
Kramfors:
Jag har mycket bra belysning tycker jag! 2st Sylvania AQUASTAR rör på 18W med reflektorer! Dessutom så kom mest av brunfläckarna på ena modulen högst upp ( nära vattenytan ) där det lyser mest från ljusrampen. Så att det kan nog inte bero på dåligt ljus. Det måste vara något annat.
#11 - 21 december 2003 13:40
Det finns näring för algerna.
#12 - 21 december 2003 13:41
Såg precis nu att jag även har lite gröna alger på mina BTN moduler? Är det normalt att ha både brun och grönalger samtidigt nästan bredvid varandra?! De bruna är fler dock.
#13 - 21 december 2003 13:42
"Det finns näring för algerna." ja det är jag med på men hur ska jag tackla problemet?
#14 - 21 december 2003 13:51

de flesta växter mår bäst vid ett pH på omkring 7,0

Växter är pH-agnostiska. Däremot är pH:t tillsammans med KH ett tecken på CO2-halt - och optimalt för alla växter är den runt 20-40 ppm.

Eftersom CO2-halten kan utläsas med pH/KH-värdena så kan det alltså bli så att ett mjukt vatten måste ha väldigt lågt pH för att växterna ska trivas optimalt.
#15 - 21 december 2003 13:53

"Det finns näring för algerna." ja det är jag med på men hur ska jag tackla problemet?

Som alla andra akvarister: Alla får brunalger under uppstarten när kvävecykeln kommer igång. Religiösa veckovattenbyten är något man bör lägga sig till med snabbt. Innan vattenbyten gnider du bort så mycket alger du kan så att dom är i vattnet du sedan byter. Efter några veckor kommer brunalgerna att bytas ut mot grönalger.

Tålamod.
#16 - 21 december 2003 13:57
Defdac: läste du?
Såg precis nu att jag även har lite gröna alger på mina BTN moduler? Är det normalt att ha både brun och grönalger samtidigt nästan bredvid varandra?! De bruna är dock fler till antal.

Och slutligen, ska jag satsa på ett 30% delvattenbyte idag?
#17 - 21 december 2003 15:01
Har bestämt mig för att göra 30% delvattenbyte trots allt+skrapa loss algerna från modulerna innan byte. Så att nu är det klart.
Få se effekterna. Fr.o.m nu blir det att göra 30% vattenbyte varje söndag. :-)
#18 - 21 december 2003 16:33
Om du inte får ammoniak/nitrat på kortare tid än en vecka.
#19 - 21 december 2003 16:47
<font color="red">När vi ändå är inne på ämnet måste jag fråga en grej!
Mitt pH i kranen är 7,5 ungefär, när jag mäter pH:t i akvariumet (har 4 flaskor gelantinemäsk) så ligger det på runt 6,5. Har inte köpt någon kH mätare. Tyder det låga pH:t på att CO2:n funkar bra eller?</font id="red">
#20 - 21 december 2003 17:44
"Om du inte får ammoniak/nitrat på kortare tid än en vecka.
"
Menar du att jag ska byta oftare än så?!
#21 - 21 december 2003 17:46
Du svarade aldrig på min fråga Kramfors angående Nitrogien kretsloppet under :

Vad säger du om den?
#22 - 21 december 2003 18:06
Ja, det är så det funkar i teorin, men det går aldrig att följa något råd att "då blir det så" osv.

Köp tester då kan du följa hur ammoniumet/ammoniak blir till nitrit och sedan till nitrat.

På den sidan ska du ha bara nitrat efter 30 dagar men det blir inte så, om du sätter i fler fiskar då ökar ammonium/ammoniak/ och sedan nitrithalten för du har inte fler nedbrytningsbakterier än du hade föroreningar till tidigare.

Tänk på att om du har 5 fiskar och balans i vattnet och köper 5 till då belastar du vattnet så att det i det närmaste blir en ny start, man ska för att gardera sig mot tråkigheter behandla det som nystartat till man ser att vattnet är i balans.
#23 - 21 december 2003 18:53
Ok, det är så jag resonerar, fler fiskar i karet, en ny start för kretsloppet osv för att få rätt balans med bibehållen antal fisk.

Ska köpa Nitrit test imorgon så att jag får fram även det värdet förutom Nitrat. Hur som helst så gjorde jag 30% delvattenbyte idag för första gången sedan uppstarten och fiskarna verkar trivas fint! :-)
Dessutom så blir det ingen matning på två dagar har jag bestämt mig för. ;-) Lika bra.
#24 - 21 december 2003 19:51

Mitt pH i kranen är 7,5 ungefär, när jag mäter pH:t i akvariumet (har 4 flaskor gelantinemäsk) så ligger det på runt 6,5. Har inte köpt någon kH mätare. Tyder det låga pH:t på att CO2:n funkar bra eller?

Nej utan att veta KH kan du bara säga att det fungerar =)

Men förmodligen fungerar det väldigt bra för jag tror inte du har mjukare vatten än mig här i Linköping (jag har runt 2,5 KH). Och isåfall lär du ha mer CO2 än vad jag har 8)
#25 - 23 december 2003 07:34
Har pratat med min handlare på Zoo affären igår kväll om mitt problem med brunalger samt att jag hade nitrat värden på 20mg/l i söndags em.

Han tyckte att jag skulle ha bytt ut bara 10% vatten och inte som jag gjorde 30% men nu är det gjort så att det är bara att avvakta.
Köpte även nitrit test igår och den färgade rött vilket innebär c.1mg/l nitrit i vattnet som dock ska omvandlas så sakta till nitrat.

Brunalger får man tydligen i alla nystartade kar men de lär försvinna när balansen infinner sig. Frågan är bara när!
Orkar inte vänta sas..............:-)
#26 - 23 december 2003 10:15
Om du har 20 mg l och byter 10% vatten har du 18 mg l kvar.
1 mg l nitrit är för högt det är nära farlig nivå, du ska ha max o,3 mgl helst inte mätbar nitrit.
#27 - 23 december 2003 12:22
Visst Kramfors men tanken måste kunna "trimma" in sig någon gång eller hur? jag kan väl inte byta vatten så fort nitrivärdet ökar till farliga nivåer för att då hinner den aldrig omvandlas av baktierier till nitrat som är slutprodukten!

Du minns länken med processen.
#28 - 23 december 2003 12:22
Det låter skumt med 1ppm nitrit och 20ppm nitrat. Antingen har du haft i krukväxtgödning eller så ligger du precis på brytpunkten för att nitriten ska bli omätbar. Men jag kan ha fel, olika akvarium kan ha olika konstigheter för sig.

Men 1ppm nitrit är inte bra. Jag tycker du ska göra ett 50% vattenbyte snarast för att få ner det till 0.5ppm åtminstonde. Dessutom är det bra om du håller koll på nitritnivån ett par gånger om dagen och fortsätter med vattenbyten om det behövs.

Du kanske redan har skrivit det här tidigare i tråden men har du kommunalt vatten eller egen brunn? Det kan vara avgörande för om det är vettigt att ta till stora vattenbyten.

Har du inte pansarmalar så kan du ha i lite salt för att mildra nitritens effekt.
#29 - 23 december 2003 12:25
Andreas_N

Jag hade 20ml/l i nitrat i söndags då jag bestämde mig att byta ut 30% vatten.

Igår köpte jag Nitrit test och gjorde testet på kvällen och då visade det 1mg/l nitrit.

Jag gjorde aldrig nitrit testet i söndags då jag inte hade den.
#30 - 23 december 2003 12:29
Visst kommer bakterierna igång snabbare om det finns mer mat åt dem men är det värt risken att fiskarna tar skada av höga nitritnivåer?

Du kan använda nitrivec eller liknande om du vill få igång bakteriekulturen snabbare vilket kan vara på sin plats om nitriten inte går ner snarast. Det är en turbonäring till bakterierna som gör att de förökar sig med turbofart. Det finns även frystorkade bakterier i tablettform som jag inte provat själv.

Men det bästa är att krama ur ett filter från ett ingånget kar i det nya. Då får du massor med bakterier.
#31 - 23 december 2003 13:10
Ammonium/nitrit värdet ska helst vara 0.

Ammonium blir ammoniak med ett pH över 7,0 och du kan få höga ammoniak värden som dödar fiskarna på grund av att det inte finns nitrosomas bakterien som bryter ner ammonium/ammoniak till nitrit.

Det är för att inte få ammonium som det ska matas lite.
5 mg l ammonium i vattnet och ett pH på &lt;7,0 har flera skadliga effekter på fisk.
Fisken har svårt att reglera vätskebalansen genom skinnet.
Gälarna skadas så fisken inte kan få syre.

20 mgl nitrat är inte farligt det finns källor som säger att över 50 mgl är inte bra en längre tid och vid 120 mgl är nitrat skadlig.
#32 - 23 december 2003 13:35
Ponera att jag tänker använda mig av Nitrivec, ska jag göra delvattenbyte innan? Om ja, hur mycket?
Vill få fart på balansen på karet innan något händer!
#33 - 23 december 2003 14:00
Om du använder Nitrivec enligt bruksanvisningen, mäter nitriten varje dag och byter vatten med utgångs punkt från ditt nitrit värde.
Har du tex 0,5 mg l nitrit och byter 50 % vatten då får du halva det uppmätta värdet.
Alltså byt så många % av vattnet som behövs att värdet ska vara oskadligt.
Om du behöver byta mer än 50 % av vattnet dela det i 2 gånger med någon timme i mellan, för att inte omställningen ska bli för stor för fiskarna, redan ett 50 % byte kan påverka dem negativt.

Det är under förutsättning att vattnet inte är akut giftigt efter ett 50 % vattenbyte.

Lika gör du med nitraten.
Om du gör regelbundna vattenbyten då ska inte nitraten vara något problem även om det inte finns växter som minskar nitraten.
#34 - 23 december 2003 15:31
Har precis kollat lite värden:

Nitrit 1mg/l

Nitrat 10mg/l ( fin gul färg på färgskalan )

Synpunkter?
#35 - 23 december 2003 16:11
Nitrit 1mg/l är för högt max &lt; 0,3 får det vara, helst 0.
#36 - 23 december 2003 17:17
Nu är det klart, bytte 50% vatten och tillsatte bakterieflora.
När ska jag kolla nitriten igen?
#37 - 23 december 2003 17:24
Teoretiskt ska du ha 0,5 mg l nitrit efter vattenbytet, så du kan kolla nitriten nu.
Men har då haft i nitrivec eller motsvarande så sjunker nitriten på någon timme.
Så länge du har för hög nitrit ska du inte mata.
#38 - 23 december 2003 17:35
Ok, ska kolla snart! ;-) Återkommer med resultatet. Tack så länge.
#39 - 23 december 2003 17:56
Nitriten är nu 0,4mg/l

Vad göra härnäst? Kan jag mata ikväll?
#40 - 23 december 2003 17:58
Kan jag ha i mer Nitrivec?
#41 - 23 december 2003 18:09
Den visade snarare 0,6mg/l och inget annat tror jag.
#42 - 23 december 2003 18:09
Har haft i lite mer Nitrivec och ska testa igen om en timme.
#43 - 23 december 2003 18:16
Mata inte för än nitriten är under 0,3.
Du kan ha i mer nitrivec.
Nu börjar det bli rätt bra vatten.
Om nitriten är &lt;0,3 i morgon så byt 10% vatten, om du matar lite och byter 10% vatten varje och tillsätter nitrivec så blir nog vattnet i balas om 8-10 dagar.
Men ökar nitriten så får du öka vatten mängden du byter.
#44 - 23 december 2003 19:20
Har kollat nitriten igen precis: nu är den 0,5mg/l

Avvaktar tills imorgon. Ingen mat idag. :-(
#45 - 23 december 2003 20:30
Glömde skriva att min variant av Nitrivec heter Denitrol AQUACARE av märket JBL. Antar att det har samma effekt?

#46 - 23 december 2003 21:35
Har precis kollat igen nitrat värdet och det ligger på 0,4mg/l

Får kolla igen på morgonen. Ska nog avstå från matningen 2-3 dagar.
#47 - 24 december 2003 08:42
Har testat igen Nitrat värdet nu på morgonen, den visar fortfarande 0,4mg/l fast jag hade i mer bakterieflora igår kväll!

Tycker att nitrithalten borde ha gått ner mycket mera.

Ska jag satsa på 10% delvattenbyte idag samt tillsätta mer bakterieflora?
#48 - 24 december 2003 10:34
Kramfors, nu har jag bytt 10% av vattnet och tilsatt bakterieflora på nytt. Ska mäta om några timmar nitrit värdet.

God Jul! ;-)
#49 - 24 december 2003 10:55
Det ska stå Nitrit och inget annat.
#50 - 24 december 2003 13:16
Så, nu har jag fått ner nitriten till 0,2mg/l via min senaste mätning.

Nitratet ligger på 1 mg/l vid samma mättillfälle.

Synpunkter på matning och fortsatt delvattenbyte?

AndreasN
Du skrev följande:

"Det låter skumt med 1ppm nitrit och 20ppm nitrat. Antingen har du haft i krukväxtgödning eller så ligger du precis på brytpunkten för att nitriten ska bli omätbar. Men jag kan ha fel, olika akvarium kan ha olika konstigheter för sig."

Vilken innverkan har krukväxtgödning i tablettform på nitriten/nitraten?!
#51 - 24 december 2003 13:39
"Vilken innverkan har krukväxtgödning i tablettform på nitriten/nitraten?!" det är fel gödning, enkelt förklarat det blir nitrat.
Byt 10% vatten och kolla nitriten varje dag, mata lite.
Nu kan du fira jul utan att vara orolig för fiskarna.

Om du får tråkigt i helgen så sök på ammonium på nätet och läs på.
#52 - 24 december 2003 13:47
Tänkte att jag ställde till det när jag stoppade i rotnäring för vattenväxterna till mina växter i form av 3st kulor ( firma JBL ) som jag inhandlade häromdagen.

Tack så länge.
#53 - 25 december 2003 17:02
JBL 7 kulor är inte krukväxtgödning, det är akvariegödning.

Krukväxtgödning innehåller kväve och fosfor vilket inte behöver vara helt galet men kvävet är till stor del i ammoniumform vilket leder till en nitrittopp.
#54 - 26 december 2003 11:16
Har kollat nitrithalten igår e.m då åkte den upp igen mot 0,6mg/l
Gjorde delvattenbyte på 10% och ingen matning igår kväll.

Kollade precis nitrithalten igen och den ser ut att ha gått ner till 0,2mg/l

Tänkte göra 10% delvattenbyte igen och tillsätta Nitrivec. Kan väl ej skada eller hur.

#55 - 26 december 2003 14:26
Nej.
Fortsätt med det till du inte har någon nitrit.
#56 - 26 december 2003 15:17
Gjorde 10% vattenbyte igen och tillsatte 50ml bakterieflora för två timmar sedan.

Nitrithalten ser ut att vara just nu 0,1mg/l

Ska man sträva efter 0 värdet året om? Är det möjligt att uppnå?

Om det är så, är det bara att mäta sedan nitrat halten, ponera att den är c.20mg/l en gång i veckan så byter man 30% vatten och följer denna procedur varje vecka när karet väl är inkörd.
#57 - 26 december 2003 16:14
Idealet är 0, om du inte har växter eller alger som tillgodogör sig nitraten, då är det bara vattenbyte som gäller, om du inte har ett filter med Zeolit, men även då måste man kontrollera och göra vattenbyten, men med Zeolit är risken mindre att få för hög nitrat.

Du kan själv beräkna hur mycket nitrat du får i vattnet om du gör så här.
Vid nedbrytning av 1g protein bildas 0,708 g nitrat, om du har ett foder som innehåller 30% protein och matar 100 g då tillför du ca 20 mg nitrat.
Så om du byter 20 % vatten varje vecka och tillför 20 mg nitrat i veckan så byter du inte bort 20 mg nitrat utan 20 % av 20 mg nitrat.
Häng inte upp dig på de här siffrorna utan se det som en vägledning.

Många erfarna akvarister gör några större vattnenbyten om året för att sänka nitraten till nära 0 då man kan anta att nitraten trots vattenbyten ökar något hela tiden.

#58 - 27 december 2003 12:28
Kollade nitrithalten igen för en liten stund sedan. Den visar 0,1mg/l

Antar att bakteriefloran börjar göra sitt jobb då jag även matade firrarna igår kväll.

Gjorde i alla fall 15% delvattenbyte och tillsatte lite mera Nitrivec.

Funderar på att göra en 30% delvattenbyte imorgon och sedan köra med det varje söndag.

Det enda tråkiga är att jag har fått ännu mera kilselalger på mina BTN moduler. När försvinner det?!
#59 - 27 december 2003 13:55
Varför 30 % när du inte har någon nitrit, du har säkert inte någon nitrat som är för hög, så varför byta mer än 10 % av vattnet när det är bra.
Varför byta 10 % varje dag första 10-15 dagarna, jo, det är för att det är ofarligt för fiskarna,och du får in en rutin att testa och byta vatten.
Med 10 % vattenbyten finns det mindre risk för en nitrit topp.

Och det viktigaste orkar man inte byta lite vatten varje dag första tiden, då har man fel hobby.
#60 - 27 december 2003 13:59
Det är inga problem för mig att byta 10% varje dag första veckan eller 8-10 dagar men de flesta byter väl 30% och upp till 50% varje vecka?
#61 - 27 december 2003 14:35
Hur ofta och mycket är det vattenvärdena som avgör, med ett akvarium i balans kan det gå längre tid mellan vattenbytena.

Men 30 % varje vecka kan vara lagom i ett välskött akvarium.
Att byta så mycket som 50% kan vara påfrestande för fiskar som vill ha en jämn vattenkvalite, dvs nästan alla fiskar.
#62 - 27 december 2003 15:59
Algerna får du bort genom att se till så växterna frodas.
#63 - 27 december 2003 18:32
Ok, ska göra så Kramfors. ;-)

När försvinner kiselalgerna då?!
#64 - 27 december 2003 18:55
AndreasN

Jag har inte så många växter ( 5st totalt )

Har stoppat ner 4st bollar med växtnäring åt växterna, hoppas att det kan räcka. Har även märkt att kiselalgerna bildas på bladen på mina Ophiopogon japonicus 'Kyoto Dwarf.
#65 - 27 december 2003 19:03
När de har förbrukat kislet i vattnet.
Gör man stora vattenbyten eller har dålig belysning i akvariet kan de bli ett återkommande problem, är belysningen svag ger det en bra miljö för brun alger.

#66 - 27 december 2003 20:05
Inte i mitt fall, som jag skrev tidigare:

#Jag har mycket bra belysning tycker jag! 2st Sylvania AQUASTAR rör på 18W med reflektorer! Dessutom så kom mest av brunfläckarna på ena modulen högst upp ( nära vattenytan ) där det lyser mest från ljusrampen."
#67 - 27 december 2003 23:26
Ljuset har ingen inverkan, algerna kommer om växterna inte växer ordentligt tex för få växter eller att näringsnivåerna är felbalanserade. Stora vattenbyten gör att det blir för rent för växterna så de inte växer, om man inte förorenar vattnet igen direkt efter vattenbytet som i ett växtakvarium.
#68 - 28 december 2003 09:21
Hur ska man förorena vattnet då?!
#69 - 28 december 2003 09:42
Med växtnäring.
#70 - 28 december 2003 10:08
Jag har redan stoppat ner 4st bollar med växtnäring åt växterna, det ska räcka i ett år framåt!
#71 - 28 december 2003 20:14
Är det så att kiselalgerna försvinner av sig själv när karet är i balans eller ska man hjälpa till på något sätt?!
#72 - 28 december 2003 21:46
Dina växter vill gärna ha lite näring i vattnet också eller framför allt rättare sagt.
#73 - 30 december 2003 11:03
Idag är jag nere på 0,025mg/l

Annons