Jag är inte bra på växter, men om man ska ha växter som håller nitraten låg så ska det vara snabbväxande enkla/tåliga växter, de flesta växter mår bäst vid ett pH på omkring 7,0 läste jag någonstans, så det gäller att ha växter anpassade till det vatten man har.
Brunalger får jag till en början för jag har inget starkt lyse men när vattnet blir i balans då minskar det problemet.
Om ditt akvarium har varit i gång i 2 veckor utan att du kollat nitriten och gjort vattenbyte så skulle jag göra ett 25 % vattenbyte för säkerhets skull, en ammoniak/nitrit höjning kan ske på några timmar när du inte har tillräckligt med nedbrytningsbakterier.
Själv har jag inga växter utan det är algerna som förbrukar en del av nitraten, resten reducerar genom vatten byte varje vecka, om inte förhållanden finns som gör att det behöver byta oftare, tex för mycket fisk eller mat som producerar ammonium/nitrit och ett stort filter som rymmer mycket nedbrytningsbakterier så det blir höga halter nitrat.
Om filtret är för litet för antalet fisk då är det nitriten som behöver sänkas, men det är inget bekymer någon längre tid för fiskarna dör efter en tid av konstant nitrit i vattnet.
Det är vattnet som i stort sett orsakar sjukdomar hos fiskarna, ett för lågt på eller hög ammoniak/nitrit under någon dag kan skada fisken för all framtid, gälarna kan få frätskador även små skador, som påverkar fiskens allmäntillstånd över tiden och så småningom kan inte ett nedsatt immunförsvar hålla bakterier/parasiter borta.
Den andra risken att drabbas av sjukdom/parasiter det är att släppa en ny fisk i akvariet utan karantän.
Botten gruset/sanden kan även orsaka problem i ett akvarium som inte har optimala förhållanden, i gruset finns en mängd bakterier/svampar/parasiter, inte bara nyttiga utan även sådana som blir på "köpet" , de förbrukar syre och det kan uppstå syrefria områden i akvariumet där det bildas sumpgas och vattnet kvalité kan förändras fort till att passa bakterier/svampar/parasiter och de kan snabbt försämra vattnet och parasiterna föröka sig så att fiskarna inte kan stå emot ett angrepp.
Jag glömde en sak växterna hjälper till att att hålla ordning på koldioxid/syrebalansen.
Om du inte har levande växter måste du lufta ut koldioxiden.