Bruna alger???

#1 - 14 juni 2003 18:36
Jag har börjat få bruna alger på mina mangroverötter, stenar och även på en del växter. Har aldrig haft liknande alger tidigare. Det ser ut som bruna små/stora tofsknippen. Vad är detta för typ av alger och hur blir man av med dem? Hjälp mig!!
#2 - 16 juni 2003 07:15
Jag har lite av dessa också(det låter så på din beskrivning), i en zooaffär sa de att det blir så när man ger fiskarna för mycket mat ??.
Rådet var att utfodra mindre ock plocka bort de blad som har drabbats, tätara vattenbyte.
Och seda skaffa några effektiva algätare.

Jag har haft igång mitt akvarium ett år nu och de enda alger jag har är dessa, i små mängder. Jag har ett par små malar som är super effektiva.
Dessa håller bort i stort sett allt.
#3 - 19 juni 2003 15:27
Tror att ni pratar om kiselalgerna. Lättaste sättet att döda dom är att köpa några Ancistrus eller siamesis. Annars kan du ju alltid byta 50% av vattnet varje vecka så försvinner dom nog snabbt men vem vill göra det???
#4 - 19 juni 2003 18:03
Får man plötsligt mycket alger i sitt akvarium är det ett tecken på att det är obalans i det. Då gäller det att identifiera algsorten, läsa om den och försöka rätta till "felet".

Crille d2: Det kan ju vara så att Marcus har många fiskar i karet och därför matar mycket, för lite växter, gamla lysrör, vattenbyten för sällan etc... allt kan inte botas med "köp ancistrus, siamensis eller praktbotia". Vattenbyten är svaret på mycket...
#5 - 19 juni 2003 18:42
Tack för svaren men problemet är att dessa bruna tofsliknande alger har kommit succesivt under flera månader. Jag har knappast för många fiskar, visserligen har jag fyra ciklider av sorten prinsessan av Burundi och deras bordsskick är inte det bästa eftersom de hugger efter allt som går att äta och sväljer inte ned allt utan mumsar på så att hälften av fodret blir till smulor som faller ned till botten där jag iofs har 6 st ancistrus och 4 siamesiska algätare. Jag matar sparsamt varje gång och ofta i oftare än varannan till var tredje dag. Mitt akvarium är tätt planterat med växter så knappast för få växter kan utgöra orsak. Lysrören är 3st 4,5 månader gamla 40 Watts sun-glolysrör i ramp med akvastabilreflektorer. Lysrören är på 9-10 timmar per dygn och akvariet står i en mörk del av lägenheten där soljuset inte kan lysa direkt in förutom under en mycket kort tid mycket tidigt på morgonen. Jag byter ca 1/3 av vattnet varje vecka förutom när jag är bortrest, och fyller på med enligt bruksanvisningen/litteraturen anpassad mängd växtnäring efter varje vattenbyte. VAD ÄR FEL???? Växterna växte jäkligt bra för några månader sedan men har nu svårt att konkurrera med algerna och en del av växterna börjar bli angripna av dessa "bruna tofsar". Kan kanske nämna att "algplågan" började inte med dessa bruna tofsar utan först var det vanliga grönalger.........SUCK!!!!!!
#6 - 19 juni 2003 18:49
Ja inte är det ljusbrist eller för lite vattenbyten eller för mycket mat. För lite näring till växterna kanske? Du har ju rejält med växter och rejält med ljus, kanske för få timmar? Att följa bruksanvisningen verkar inte passa ditt kar, prova att göda mera. Låter kanske konstigt när du redan fått alger... men det gäller att växterna orkar konkurrera ut dem = mera gödning. Jag vet inte hur känsliga prinsessorna är för förändringar i vattenvärdena - du kan prova att byta nästan 50% per vecka. Alla sätt är bra utom de dåliga ;O)
Lycka till och ha en trevlig midsommarhelg.
#7 - 20 juni 2003 00:05
Ursprungligen skickat av klara

Crille d2: Det kan ju vara så att Marcus har många fiskar i karet och därför matar mycket, för lite växter, gamla lysrör, vattenbyten för sällan etc... allt kan inte botas med "köp ancistrus, siamensis eller praktbotia". Vattenbyten är svaret på mycket...

Han frågade om vilka alger det var och jag svarade at jag trodde att det var kiselalger och de lättast sätten att bekämpa dom är med ancistrus, siamesis och stora vattenbyten. Visst finns det andra faktorer som också kan vara orsaken till alger men jag har själv inte provat det så kan därfrö inte utrycka mig om de bekämpningsätten!!!!

Annons