Brun beläggning på rutorna

#1 - 28 juli 2004 18:34
Jag har en brun beläggning på rutorna i båda mina akvarier.
Det sitter väldigt hårt och är svårt att ta bort.
Det är ett akvarium med växter och ett utan.
Är det brunalger?
Om det är, vad skall jag göra för att få bort dem?
#2 - 29 juli 2004 21:39
om det är sånna alger så tror jag att det beror på för lite ljus och de brukar försvinna när man har på lite mer..eller nåt sånt..
#3 - 30 juli 2004 07:39
För lite ljus brukar inte vara problemet när man har fått alginvasion. Snarare tvärt om. Du kanske har solljus från något fönster som lyser på akvarierna om dagarna?

Matar du mycket och byter vatten sällan?, Ju mer du matar ju mer skiter fiskarna. Ditt filter ( om du har biologiskt filtermassa) gör om deras skit till nitrat vilket kommer att bilda alger om du inte har några växter som tar upp nitratet. Och om du då bytar vatten sällan så byggs det upp en nitrat buffert som algerna älskar.

Och ju mer ljus du har, destå snabbare växer det, gäller på både växter och alger!

Sen finns det säkert massor av andra orsaker som folk kan fylla i här. Är inte så hajj på fiskbajsförvandlings-kedjan=)
#4 - 30 juli 2004 08:49
hoppsan,.då hade jag fattat lite fel ;) hehe
#5 - 30 juli 2004 12:56
Jag har samma problem i mitt 54 liters Tanganyika med snäckskalslekare... tror jag övermatar lite, man är ju rädd att ynglen ska bli utan...Jag får också en massa stenhårda gröna alger på rutorna i just det karet... trots att det inte är mera direkt solljus på det än dom andra. Det måste väl bero på avsaknaden av växter??? Har planterat några Vallnisiera där nu... för flytväxter funkade inte med den rejäla cirkulationen.
Någon som har någon huskur mot de hårda gröna, i alla fall hur man får loss dem från rutorna... bilskrapa funkar inte...
#6 - 30 juli 2004 22:11
[i]Någon som har någon huskur mot de hårda gröna, i alla fall hur man får loss dem från rutorna... bilskrapa funkar inte...

Vit disksvamp, gott om tid och ork i armen. Sen är det bara att gnugga och gnugga och gnugga... Köpte vita skrubbsvampar, 20x20 cm stora för 6 kronor styck. Då kan man bearbeta lite större område åt gången. Sparar lite jobb i alla fall!
#7 - 30 juli 2004 22:18
Tack Ulla... känns lite vanskligt att börja gnugga med en svamp... men dom ska ju inte ge repor så... Sedan är det alltid svårare att "ta i" på ett så litet akvarium... de står ju inte så stadigt, och ju mera vatten man tar ur desto lättare blir karet... Kan säga att det blev rejäl sjögång när jag försökte med bilskrapan... Man får väl tänka som så... att det är mindre ytor i det lilla i alla fall... Tur att det bara är i det lilla, växtfria, som dessa alger blir till...
Något som jag fuderat över är, att jag har ett annat litet kar, med endast en liten svärdsplanta... Kan den verkligen ta upp så mycket så att man undviker dessa alger, eller spelar andra saker in??? Akvarierna står i princip bredvid varandra, är av samma märke och har samma belysning. Däremot skiljer vattenvärdena sig rejält, eftersom jag i det kar där jag får alger, tillsätter bikarbonat och med det höjer pH och kH ganska rejält...
#8 - 30 juli 2004 22:32
nancy ta dom med rakblad har det i hela mitt 540L malawi tar med rakblad går skit bra
#9 - 30 juli 2004 22:35
rakblad är lite rysk roulett . rätt vad det är blir det en gigantisk repa till följd av ett litet gruskorn eller dylikt som dummar sig. rekomenderas inte av mig iaf,
#10 - 30 juli 2004 22:36
Efter att ha haft akvarium i antal år nu försvann i princip alla mina algproblem i vintras. Jag har en känsla av att jag ansträngde mig för mycket i början. Nu är det bättre balans mellan hur jag sköter akvarierna, matar och vad fiskarna/växterna vill ha. Skrapar lite alger max en gång i månaden. Har för övrigt aldrig behövt något annat än en vanlig algskrapa med rakblad. Rätt använda och med skarpa blad är de suveräna.

Personligen tror jag att det gäller att våga mata tillräckligt lite och att ha tillräckligt mycket växter fö att få balans i akvariet. Alternativet är att byta mycket vatten. De sista algproblemen försvann när jag började med bottengödning till växterna. En varning dock för mycket gödning leder ofelbart till mer alger.

Mitt råd är att göra små åtgärder och noga studera vad som händer. Att tänka för mycket leder oftast till fel resultat då det handlar om akvarier (och andra levande organismer med för den delen).
#11 - 30 juli 2004 22:54
Men Sven... här beror ju problemet på att man inte har växter! Jag ser inte alger som något jätteproblem heller, de ger ett naturligt intryck... men jag vill INTE ha dem på rutorna!

Får väl se om jag vågar mig på rakbladen... känns farligt!
#12 - 30 juli 2004 23:11
Nancy,

För mig har växter alltid var en lika viktig del av en akvariemiljö som fiskarna och jag har växter även i mina yngelakvarium. Enda undantaget är när jag hade malawi, då var det mycket måttlig matning och vattenbyten som gällde istället.

Med ett undantag har jag aldrig gjort någon repa i mina akvarium med skrapan. Har en liten kort repa där jag fick med ett sandkorn på skrapan. Vissa korn i sanden typ kvarts, kan vara väl så hård som glaset. Har dock hört om andra som har mycket repor. Personligen tror jag dock att risken är minst lika stor oavsett vilken metod man använder. Man kan ju minst lika lätt plocka upp ett sandkorn med en tvättsvamp t.ex.

Jag håller med om att alger är en naturlig del i ett akvarium och visst kan vara riktigt snyggt. Hade en tid t.ex. järnhaltiga lavastenar vilka fick en vacker grön algmata i mitt järnfattiga vatten. Oftast är det dock som med maskrosor i trädgården, dom är vackra men inte här hos mig.
#13 - 30 juli 2004 23:17
Jo... det där med växter håller jag med om... Jag har åtta akvarier igång, och Tanganyikat är det enda som jag kört utan växter. Det karet är från början ett experiment. Jag ville både testa hur mycket stök det var att höja mina vattenvärden och så ville jag testa ett kar utan växter. Nu älskar jag innevånarna i karet, mina 4 Lamprologus Multifaciatus så experimentet lär väl bli livslångt... och algmattan är jättesnygg på de vita kalkstenarna... men INTE på rutorna! Har svamp hemma, så jag ska testa det först... annars får det väl bli rakblad då...
Tack alla för tipsen!
#14 - 30 juli 2004 23:38
Fyra mutlisar borde inte kräva någon större vattenvolym, så det borde gå att hålla i schack med vattenbyten. Som alternativ till svampar fungerar vanlig akvarievadd också rätt så bra, man måste dock ta i ganska mycket.

Själv tycker jag att alger är OK på rutorna så länge det inte är framrutan. Har ibland haft alger som ett alternativ till bakgrund. I mitt tycke är dock vanliga grönalger klar att föredra framför brun- och pälsalger.
#15 - 31 juli 2004 05:11
Vad har hänt med dessa vanliga magnet-historier som köps in för en liten summa? Jag har en sån och håller ordning på rutorna med den... drar för ordningens skulle över en sida varje vecka... Inte svårt, kanske lite jobbigt om mna glömmer sig och algerna börjar få fäste! Men framför allt, man behöver itne köra ner sina händer i vattnet och skrämma slag på eventuella nyinköpta invånare, små yngel eller honor men yngel på gång! Och inte en repa har jag, nästan omöjligt att få med sig gruset (om mna nu inte kör ner magneten med våld och verkligen försöker, och även då är det svårt)

Lycka till!
#16 - 31 juli 2004 08:47
Jag har magnetskrapa, och jag använder akvarievadd med gott resultat i andra kar... men de här algerna är något annat... de sitter stenhårt!
#17 - 31 juli 2004 11:09

Angående dessa "magnet-historier" så kan jag rekommenderar den flytande versioner. Den bästa investeringen jag gjort till mitt kar med tanke på priset! Slipper ner o rota efter den på botten varje gång den lossnar.

Annons