Brummande lysrör

#1 - 5 juni 2006 11:27
Har ett brummande fenomen som uppkommer när det innersta av mina tre lysrör blivit varma. Jag har både bytt lysrör (bytt plats med yttersta som är samma modell) och glimtändare, ljudet uppkommer ändå på innersta possitionen. Har återskapat ljudet med lysrampen på golvet och tryckt på skyddsplåtar och fästen, men ingen framgång. Några ideér?
#2 - 6 juni 2006 01:44
kan det va drivdonet till lysröret och inte lysröret isej som lpter ?
#3 - 6 juni 2006 09:33
[quote=Raven]kan det va drivdonet till lysröret och inte lysröret isej som lpter ?[/quote]

Jepp det är drosseln som kommer i själv svägning. Doligt lindad eller något som blir slitet av ålder och temp svängningerna.

/Viggen_l
#4 - 6 juni 2006 12:30
[quote=viggen_l]Jepp det är drosseln som kommer i själv svägning. Doligt lindad eller något som blir slitet av ålder och temp svängningerna.[/quote]

Jag var hos handlaren idag och fick den låtande drosseln utbytt vilket jag hoppas ska hjälpa.

Tack för tipsen!
#5 - 6 juni 2006 15:53
[quote=viggen_l]Jepp det är drosseln som kommer i själv svägning. Doligt lindad eller något som blir slitet av ålder och temp svängningerna.[/quote]

ett problem som är rätt vanligt när det gäller bl.a moderkort till datorer också.
ibland går det att dränka spolen i epoxy för att fixera lindningen.
#6 - 13 juli 2006 08:38
[quote=jonjac]Jag var hos handlaren idag och fick den låtande drosseln utbytt vilket jag hoppas ska hjälpa. Tack för tipsen![/quote]

Gammal tråd...
Men hjälpte det? Har själv ett lysrör som brummar, men det tystnar efter en kvart, en halvtimme.
Jag har inte stannat kvar och lyssnat hur lång tid det tar...

Annons