Brum Brum

#1 - 22 februari 2005 15:12
Hallå

Har idag satt igång min eheim 2213 men den låter.Låter precis som att går "hårt".Bytte axel efter ett litet missöde igår.Pumpen köpte jag beggad i somras och har inte startat den förens nu.Jag ser att det finns en luftbubbla i burken hur i hela friden ska man få ut den.Filtret är tyst om jag håller det upp och ner.Är det någon idé att ens försöka innan de luftbubblor som finns i vattnet har försvunnit??
Fredrik
#2 - 22 februari 2005 15:50
Försök att skaka lite lätt på det vicka lite åt olika håll för att få ut bubblorna, det kan låta en del om det finns luftfickor i det
#3 - 22 februari 2005 17:34
får skaka ännu mer...Men som det är nu så är det ju minst en miljard små luftbubblor i vattnet.Akvariet är alldeles nyfyllt.Frågan är om det bildas nya bubblor när dom små fastnar i filtret..
Fredrik
#4 - 22 februari 2005 17:56
nej det gör det inte.... försök få ur den stora luftfickan som du har de andra ska släppa efter några dagar... någon vecka - om du har otur.. men loss kommer dom...

kolla så det är ordentligt med sprut från utblåset annars får du ev. ta och ominstallera det... dvs. öppna, tömma, fylla och starta det igen... men vänta först det blir nog mindre luftbublor med tiden
#5 - 22 februari 2005 20:04
OK.Får låta det va igång i natt och lyssna om det blir tystare imorn.....Jo då sprutt är det.Jag har dock ett dubbelt så långt strilrör som orginalet.Kan det ha någon betydelse??
Fredrik
#6 - 23 februari 2005 11:01
Suck det brummar fortfarande.Får ta isär skiten ikväll igen.Kan det bli såhär av att man har för kompakt filtermaterial.Jag har 1 liter makaroner i botten och sen en stor bit tillklipps blå matta.
Fredrik
#7 - 23 februari 2005 11:45
Luta på filtret, rucka det fram-och-tillbaka så att luften följer med vattnet ut. Det är ett himla pyssel men det går att få ut luften den vägen.
Kontrollera sedan om problemet återkommer, det kan vara så att filtret suger tjuvluft, alltså att det kommer in luft på sugsidan någonstans.
Betvivlar att filtermattan ställer till det, men prova att ta ut den och se om det blir bättre.
Om det skulle vara så kan du klippa/skära den till kuber.
#8 - 23 februari 2005 11:47
Nja tjuvluft tror jag inte.Vart skulle det komma in?Kan impellern vara slut?Har skakat och levt om med filtret men icke sa nicke...
Fredrik
#9 - 23 februari 2005 19:36
Nu har jag kört den utan filtermaterial.Samma sak.Får släpa med mig skiten till leasing på fredag och be dom titta.
Fredrik
#10 - 23 februari 2005 22:15
Även jag har en 2213 som brummar otroligt...

Antar att det beror på att pinnen som sitter i/vid impellern är av (se zoon för bild).

Kan ditt problem vara liknande?
#11 - 23 februari 2005 22:35
[QUOTE=fredrikakesson]Nja tjuvluft tror jag inte.Vart skulle det komma in? Fredrik[/QUOTE]
De gånger jag haft problem med att filtret dragit tjuvluft har det varit där slangen ansluter till filtrets inlopp (2250) samt där slangen sitter på utsugsröret (2215).
Det sistnämda kunde jag skaka tills det blev tyst och ingen luft kom med vattnet ut. Nästa gång jag tittade till filtret "pruttade" det ut luft, satte på slangklämma och sedan blev det tyst på en gång och är så fortfarande.
Det förstnämda blev inte heller tyst/luftfritt, och där kunde man se luftbubblorna genom slangen vid anslutningen när man lyste på den med en ficklampa. Samma sak där, slangklämma och det vart bra per omgående.
Kan självfallet inte säga om det är samma problem med ditt filter, ville bara säga att visst kan det sugas in tjuvluft.
Förresten, kommer det luft med vattnet när filtret går, eller är det "bara" som att det låter när det går?
På undersidan pumphuvudet sitter det som en ring runt där impellern sitter har jag för mig. Har uppfattat det som att det kan bli som en kant som luften inte kan komma över, så om det är bara pyttelite luft i filtret kan det kanske bara vara så att man ser luftbubblan men att den inte ställer till något egentligen.
#12 - 24 februari 2005 08:18
OK.Har med mig pump delen idag.Tänkte gå över till leasing och be dom titta om dom ser något fel.
Fredrik
#13 - 24 februari 2005 12:40
Ta även med filterbehållaren för säkerhets skull, ifall de vill provköra den.
#14 - 24 februari 2005 12:51
Börjar med pumpen.Tar ju bara 2 min att gå dit från jobbet.......(inte bar för ekonomin)Har funderat lite.Undrar om det kan vara packningen som inte håller tätt.Kan ju komma tjuvluft det hållet.....
Fredrik
#15 - 24 februari 2005 16:32
Ser packningen fräsch ut är det nog inte den, om den inte kommit ur läge, men då läcker det nog mer troligt ut vatten.
Du har ingen balja eller badkar du själv skulle kunna prova bara pumphuvudet i?
Tycker fortfarande att om du skall ta med pumphuvudet till butiken för att prova funktionen, då bör filterburken vara med.
#16 - 24 februari 2005 19:38
Hej igen

Hade med mig huvudet till leasing.Ibland krånglar man till det mer än nödvändigt.För att kolla att pumpdelen är ok..Håll den bara över karet och stoppa in kontakten..den va tyst.Har micklat lite ikväll och nu är den betydligt tystare.Tror att det var luft som inte gick bort.Tipsen jag fick av leasing var.Fyll burken med vatten ända upp.Stoppa sakta på huvudet så att den mesta av luften pressas ut.Stoppa ner slangarna i karet och stoppa i kontakten.Nu skorrar den väldigt lite.Hoppas den är tyst imorgon bitti!
Fredrik

Annons