Brukar det bli mindre med yngel i värmen?

#1 - 18 augusti 2003 15:06
Jag har reagerat på att under sommaren när det varit så här varmt så har det inte fötts några yngel här hos mig. Jag har Mollys, Platy, och guppy. Vanligtvis så är det alltid några yngel som kommer i något av akvarierna......men sedan ca 2 månader tillbaka så har inte ett enda litet yngel setts till. Jag har mycket växter som dom kan gömma sig i så jag tror inte dom blivit uppätna. Jag har studerat honorna noga under den här tiden och ingen av dom har varit det minsta tjock. Mina honor brukar bli kanontjocka innan dom ynglar.

Jag bara tycker det är lite mystiskt, och undrar om någon mer har haft samma erfarenhet. Om det kanske kan bero på att det varit för varmt i karen och dom därför inte parar sig då eller om dom "håller" på ynglena tills det blir svalare.

Johanna
#2 - 18 augusti 2003 15:39
Jag har åxå märkt att ynglandet avstannat nu under sommaren, mina compressiceps ynglade lite hela tiden innan och hos mina julidochromis har det åxå varit helt tomt, under våren har man alltid kunnat se nåt julidochromisyngel under deras stubbe.
Jag har iofs varit borta en del och fiskarna har fått betydligt mindre mat så det spelar nog en rätt stor roll i mitt akvarium. De sista tre veckorna har dom dock fått normalt med mat men ännu så länge har inga lekt...
#3 - 18 augusti 2003 15:44
Vet inte om det stämmer just för dom fiskar som ni nämner men ett flertal fiskar tenderar att yngla när temperaturen sjunker några grader eftersom dom då tror att regnperioden startat.

Hög vattentemperatur borde därför ha motsatt effekt.
#4 - 19 augusti 2003 09:08
Vad skönt att det inte bara var mina fiskar då....var nästan rädd att det var något fel.
Det måste ju också vara skönt för honorna att få en viloperiod. Allt födande måste ju slita hårt på dom små liven.

Johanna
#5 - 19 augusti 2003 10:14
mina guppys har fött var 28 dag under sommaren som vanligt.. mina ancistrusar har fått två kullar med 20 dagars mellanrum, så jag har inte märkt nåt av det..är proppfullt i mina kar med yngel.. hehe
#6 - 19 augusti 2003 10:26
När man talar om trollen....nyss upptäckte jag 2 Black Molly yngel. Dom är nu i yngelkaret. Det är mina första Molly yngel...jösses så söta dom är. Visst är det kul med yngel? Jag har saknat det, men nu kanske det kommer igång igen.
Det svåra är att få plats med alla....men jag ska köpa ett 450 liters kar senare i höst så där får man nog plats med en hel del :)

Jag har upptäckt att min ena ancistrus nog är hane eftersom han börjat få skägg...så snart så ska mina två få flytta ihop så får vi se om det blir yngel där med.

Johanna
#7 - 19 augusti 2003 10:54
jo...ska med kolla på större akvarium..mina 6 st räcker inte..hehe.. de är lite för små...
#8 - 19 augusti 2003 13:21
Jag känner igen det där...den här hobbyn är farligt vanebildande. Jag har 4 små kar igång, men det räcker ju inte långt. Det finns ju så många spännande fiskar man vill ha. Ett akvarium i varje rum vore inte dumt. Jag håller på att bearbeta min man, bara man liksom smyger in ett kar till så kanske han inte märker det hehe.....

Johanna
#9 - 19 augusti 2003 17:47
Jag har aldrig fått mer yngel än denna sommaren ??Mystiskt
#10 - 19 augusti 2003 18:07
Ursprungligen skickat av Henric

Jag har aldrig fått mer yngel än denna sommaren ??Mystiskt

Kan ju vara så att man på sommaren gör många vattenbyten med kallare vatten för att få ner tempen i karet. Vattenbyte med kallvatten triggar till lek.
#11 - 20 augusti 2003 07:26
Jag har gjort vattenbyten oftare med kallt vatten den här sommaren, men ändå bara fått ner tempen till 28 grader. Så det kanske inte var tillräckligt.

Johanna
#12 - 20 augusti 2003 07:44
jag har runt 26-27 i mina kar, men det får jag om jag har doppvärmare.. även de varmaste dagarna.. fattar inte hur det kan bli 30 grader i akvariet för vissa????

sen om du vill smyga in ett kar... lova att du ska sälja ett om du får ta in ett lite större..det är ju synd om de små fiskarna !..sen glömmer du att sälja det..hehe
#13 - 20 augusti 2003 07:59
Jag har haft 30 grader konstant hela sommaren, har gjort delvattenbyten med kallt vatten och fått ner temperaturen något men den har rätt snabbt gått upp till 30 grader igen. Jag bor i en varm lägenhet så det finns inte så mycket att göra åt att det blir så varmt. Alla fiskar har klarat sej och verkat må bra, men det har ju som sagt inte blivit några yngel....
#14 - 20 augusti 2003 07:59
HEhe har lätt haft "minst" 30 grader i akvariet(600l) hela sommarn och vet inte hur det har gått till , men fiskarna har ynglat av sig lika mycket som innan. Fast nu har iofs malawi.

#15 - 20 augusti 2003 08:00
Hehehehe....jag gjorde faktiskt så med ett av karen när jag skulle köpa mitt 100 liters. Jag "glömde" sälja ett av de mindre och sen var det ju synd om alla små söta yngel som riskerade att bli uppätna....min man bara suckade och sa att det var nog bäst att jag tog det mindre karet till ynglena då, så nu står det i arbetsrummet.....

Att jag får så varmt i ett av karen är nog för att det står på övervåningen, där det är extremt varm på sommaren. 100 liters som står i sovrummet blir det aldrig mer än 26 grader i.
Nästa sommar tror jag att jag ska flytta ner fiskarna från övervåningen när det börjar bli för varmt.

Johanna
#16 - 21 augusti 2003 12:18
hej
för att underlätta fördseln för dom flesta levandefördare så brukar man höja tmpen å kanske lägga i lite salt men...
men tex platy ska man höja nån grad över det vanliga sen ska man flytta ynglena till ett kar som e på ungefär 23-24 grader för då växer till sin fulla storlek men dom växer åxå lite långsammare...
om man har den i ett varmt kar så växer dom snabbt men då blir dom inte lika stora som dom i det kallare karet..
ja har testat detta.

Annons