Broblem vid rengöring

#1 - 3 oktober 2009 19:25
Hej Är ny på detta och har köppt ett 190 liters akvarium begagnat. Nu till mitt broblem. Akvariet var smutsigt nästan som om det har bränts fast vita fläckar på glaset. Har provat med citronsyra och attika sprit och rakblad. Men det sitter som berg. Vad ska jag göra för att få bort sådana fläckar.

går det med slippasta av något slag?

mvh Johan Larsson
#2 - 3 oktober 2009 20:28
Låter som kalkfläckar tycker jag. Finns grejer som får bort det, återkommer när jag kommit på vad.

Edit: Fast då ska ättika fungera, om det är kalk.
#3 - 3 oktober 2009 20:47
Jenny_E skrev:
Låter som kalkfläckar tycker jag. Finns grejer som får bort det, återkommer när jag kommit på vad.

Edit: Fast då ska ättika fungera, om det är kalk.

ok tack tack. ska köra några varv till med ättika och se om jag får bort det
#4 - 3 oktober 2009 21:05
Är det liksom vitflammigt så kan det vara så att någon använt nåt olämpligt medel på glaset och det har blivit korrosion och då är det som det är[:o]
#5 - 3 oktober 2009 22:04
åheim skrev:
Är det liksom vitflammigt så kan det vara så att någon använt nåt olämpligt medel på glaset och det har blivit korrosion och då är det som det är[:o]

4

jopp Det är lite vitflammigt men bara där vatten linjen har varit. blir lite bättre men inte bra när jag kör med ättika. kör lite med citronsyra oxo

lite sugen att testa ett polermedel men jag vet inte riktigt vad det innehåller så jag vågar inte det.
#6 - 4 oktober 2009 09:15
kan det vara alg avlagringar av nått slag. resten av karet är fint men det är bara längst upp som det är lite dimmiga ränder. kanske ska ta och fylla upp och se om jag ser ränderna då
#7 - 4 oktober 2009 14:01
De där avlagringarna brukar försvinna av sig själv om man fyller karet med vatten så att det täcker området. Starta en pump som cirkulerar vattnet så nöter det sakta men säkert bort det.
#8 - 4 oktober 2009 14:05
Jag hade något liknande på mitt begagnade och då gick det, precis som "Skiren" skrev, bort av sig själv när man hällde i vattnet. Om det är alger kommer det nog lösas upp efter ett tag och du kan skrapa bort det.
#9 - 4 oktober 2009 17:39
Gott att höra tack för alla fina svar. Får köra igång akvarium och pump ska ändå kolla så att inte det läker. Pratade med en god vän som har haft terarium och akvarium. och han sa att avlagringar kan sitta nått överdjävulskt. om det nu var så att det är skador på glaset som han var mycket skeptisk mot så ska det tydligen gå att vattenslipa och polera. men detta kräver en speciell polerpasta från en glasmästare
#10 - 6 oktober 2009 17:24
Prova Kalkosan. Är det kalk så går det bort med det.

Annons