Broblem med vatten nivån bakom BTN

#1 - 22 juli 2011 12:17
Hej.

Har installerat en BTN rock i mitt kar på 450L. Har 2 pumpar på totalt 2000l. Testade att köra igång utan filter och ett hål på 70mm. Efter bara någon minut började vattnet att sjunka. Gjorde då ett till hål på 70 och samma problem igen. Byter då ena pumpen så jag har 1600l och 2 hål på 70. Vattennivån sjönk då 1cm och har legat där i 1 timme nu. Ska det vara så att vattennivån ligger under själva fiskarnas nivå?
#2 - 22 juli 2011 12:24
Ska och ska, det är ofta ett resultat som man "råkar" ut för, ska man ha samma nivå får man ha ett riktigt bra flöde genom rasterna, och då räcker det inte med två st:).
En idé kan vara en överrinningsskåra/kam, så om ett av rasterna täpper igen så får du inte tomt bakom bakgrunden och översämning på golvet...
#3 - 22 juli 2011 12:35
Någon form av säkerhet är väll bra att ha ja. Antingen sätter man bakgrunden lite ner så att vattnet har chans att rinna bakom igen innan det rinner ut på golvet. På basalt/gnejs är det ju lite ojämt i kanten jag har som upp så det blir ett naturligt rinna tillbaka flöde om det stiger till en viss gräns.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 juli 2011 12:36
1 cm skiljer det nästan alltid så det är absolut inget att bry sig om
#5 - 22 juli 2011 13:24
Tacka alla.
BTN modulen går ca 1-1,5cm över vatten ytan sedan är det 5cm mellan BTN och toppen på akvariet. Men kör och kollar om det sjunker något mer under dagen. Annars verkar det ju fungera bra.

Annons