Brittiska akvarieaffärer i kris

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 20 juli 2012 12:44
Ja tyvärr så verkar denna trend hålla i sig - i akvarielandet nummer 1 har ju mängder av akvarieaffärer slagit igen de senaste åren och nu verakr det som sagt vara samma visa i Storbrittannien enligt Practical Fishkeeping
#2 - 20 juli 2012 13:36
skummat - dom skyller på internetaffärerna tydligen - men kan inte PETA ha ett finger med i spelet. Läste för några år sedan oroliga inlägg om att nya regler skulle kunna stoppa killieauktionerna i UK. Men det är klart får man betala häftiga böter för man säljer en guldfisk till en 14-åring så kommer affärerna att gå dåligt:
£1,000 FINE FOR SELLING A GOLDFISH
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 20 juli 2012 14:37
erikthur skrev:
skummat - dom skyller på internetaffärerna tydligen -

Att skylla på är väl inte rätt, men utan tvekan så är det så att internetförsäljningen som sådan är en viktig del i tillbakagången för alla affärer som säljer levande djur. Inte för att internet i sig konkurrerar med det levande utan för att det konkurrerar med det "döda" och det är ju detta som är basen i förtjänsten i akvarieaffärerna. Så när detta försvinner till stor del så har de sedan inte råd att fortsätta och då försvinner de affärer som säljer levande och på sikt innebär det förstås att hobbyn går bakåt och även internetaffärerna kommer att gå bakåt.

Men att skylla på är väl att ta i - internet är ju en del av samhällsutvecklingen som man inte kan stoppa utan det är bara att anpassa sig till dagens verklighet. Många affärer gör ju det genom att gå med i kedjor och det är ju främst de självständiga affärerna som får stryka på foten medan de som är med i kedjor ökar.
#4 - 20 juli 2012 14:38
Jo måste ju vara djurrättsorganisationernas fel, kan inte alls ha att göra med att England har en usel ekonomi och genomgår ett stålbad.
Christer5
#5 - 20 juli 2012 14:43
Man skall nog gynna sin lokal handlare om man kan,men det är klart att det lockar med köp från bla Tyskland med väldigt mycket lägre priser.
#6 - 20 juli 2012 15:01
Det har ju ett samband alltihopa naturligtvis. Med sviktande ekonomi och konkurerande försäljnings kanaler osv att det sedan är mer lönsamt att minska eller slopa fisk och öka andelen hund/katt foder och tillbehör är nog en lika stor orsak.

Tyvärr är nog tiderna förbi med källar/eldsjäls butiker förbi det är helt enkelt för mycket jobb och för dåligt betalt för fisken för att kunna betala hyra och el samt vatten osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 juli 2012 15:17
Salamader skrev:
Jo måste ju vara djurrättsorganisationernas fel, kan inte alls ha att göra med att England har en usel ekonomi och genomgår ett stålbad.

Nja nu påstås det väl inte direkt i artikeln att det var djurättsorganisationernas fel. Men rent generellt så har i alla fall nyhetsinslag och även myndighetsbeslut spelat klart in åtminstone här i Sverige och åtminstone för fåglar och smådjur. Jag hade affär på 80-talet och då sålde vi väldigt mycket fåglar och sedan sändes ett minst sagt snedvridet program om tropiska fåglar (med Arne Weise som programledare och efter det har jag ingen respekt för den människan) och det gjorde att säkert fågelförsäljningen halverades. Sedan har det kommit myndighetskrav på att såväl fåglar som smådjur i affärer skall ha separata ventilationssystem, konstiga burkrav etc. etc. och efter det la långt mer än hälten av alla affärer ner sin djurförsäljning.

Sedan till frågan om konjunkturerna. Förr fungerade faktiskt akvaristiken tvärsemot konjunkturerna. Dvs i dåliga tider så sålde man mycket, medan det inte ökade när det var bra tider. Varför kan man ju fundera över. Jag tror helt enkelt att det var som så att i dåliga tider så hade man inte råd med dyra saker (t.ex. utlandsresor) men man ville kosta på sig något i alla fall och då blev det kanske ett akvarium elller en undulat.
#8 - 20 juli 2012 16:29
Jag tror inte internet har nåt med det att göra, mitt intryck är att alla klassiska hobbies minskar och ersätts av dataspelande och online-aktiviteter.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 20 juli 2012 16:57
Azur skrev:
Jag tror inte internet har nåt med det att göra, mitt intryck är att alla klassiska hobbies minskar och ersätts av dataspelande och online-aktiviteter.

Nja men ett intressant faktum är faktiskt att marknaden i kronor/euro/pund or whatsoever faktikst inte minskar utan är tämligen stabil. Vad som minskar är de oberoende bra akvarieaffärerna medan däremot kedjorna (som ofta (men undnatag finns så klart) har ett något snävare sortiment) samt supermarkets (typ Hornbach och liknande) ökar.

Så min känsla (som säkert kan vara fel) är att de verkligt intresserade akvarieägarna (dvs akvaristerna) hittar andra inköpskällor än i akvarieaffärer, medan "Svensson-akvaristen" fortsätter att handla på ställen där de kan hitta "allt" det vanliga (främst kedjeaffärer och supermarkets). Med "allt"" menar jag då typ hund och kattmat och inte ovanliga akvariefiskar.

På min tid när jag hade affär så pratade man om videoaffärerna och videouthyrningen var det som tog död på akvarieaffärerna. Idag är det datorer och internet - vad är det imorgon ;)
#10 - 20 juli 2012 17:15
Jag är ju riktigt rostig på det här med affärer i dag men jag tror trenden kan vara det samma som förr. Det är svårt att få det att gå runt om man har fisk, växter, osv. som huvud sortiment. Akvarierelaterade prylar är det mer förtjänst på och inte lika lagringskänsligt. Hund och Kattmat + tillbehör till dessa var i alla fall på min tid det som gjorde att man kunde ha fiskar till försäljning. Försvinner tillbehören måste priset på det levande gå upp.

Jag tror nog som Kjell att det inte kommer att bli färre akvarier eller husdjur pga. den ekonomiska krisen. Däremot kommer nog både prisbild och typ av försäljning att ändras.
#11 - 21 juli 2012 10:16
Nja men ett intressant faktum är faktiskt att marknaden i kronor/euro/pund or whatsoever faktikst inte minskar utan är tämligen stabil. Vad som minskar är de oberoende bra akvarieaffärerna medan däremot kedjorna (som ofta (men undnatag finns så klart) har ett något snävare sortiment) samt supermarkets (typ Hornbach och liknande) ökar.

Så min känsla (som säkert kan vara fel) är att de verkligt intresserade akvarieägarna (dvs akvaristerna) hittar andra inköpskällor än i akvarieaffärer, medan "Svensson-akvaristen" fortsätter att handla på ställen där de kan hitta "allt" det vanliga (främst kedjeaffärer och supermarkets). Med "allt"" menar jag då typ hund och kattmat och inte ovanliga akvariefiskar.

På min tid när jag hade affär så pratade man om videoaffärerna och videouthyrningen var det som tog död på akvarieaffärerna. Idag är det datorer och internet - vad är det imorgon ;)

Låter lite som de flesta områden där oberoende affärer slås ut av kedjor. Kan ju inte köpa en tröja, hyra en film eller ens knappt dricka en öl här i Växjö utan att behöva gå till en kedja.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 21 juli 2012 11:56
Salamader skrev:
Låter lite som de flesta områden där oberoende affärer slås ut av kedjor. Kan ju inte köpa en tröja, hyra en film eller ens knappt dricka en öl här i Växjö utan att behöva gå till en kedja.

Du har rätt - det är kanske snarare som så att det dröjt ovanligt länge tills detta nådde aklvariehobbyn. Inte tusan går man längre till en gammal "hederlig" järnaffär och köper sina verktyg....etc.

Men likafullt är det lite tråkigt tycker jag. För samtidigt som jag vet att utbudet av fisk idag hos grossisterna är enormt och mycket större än det nånsin varit tidigare så är det allt färre affärer som säljer ovanliga arter.
Detta är självklart ingen kritik mot kedjeaffärerna eller akvaristiska supermarkets eftersom det för de flesta affärer är nödvändigt att höra dit eftersom ekonomin annars inte skulle gå runt och de skulle få slå igen. Och utan dom så hade sannolikt utbudet i Sverige varit betydligt sämre.

Annons