Bristande kompetens

#1 - 31 januari 2008 11:32
Måste bara få skriva av mig lite...
Jag ringde till ett närliggande zoo idag.
När jag frågade om dom hade några discusar hemma,så sa människan "ta det där igen".
Jag frågade på nytt om dom hade Discus hemma...och människan säger "vad är det för något?" ???????
Det känns sorgligt att man inte kan få bli bemött av mer kompetent personal...

Tack för ordet.[:o]
#2 - 31 januari 2008 12:09
Eller när man går fram till personalen och säger att man skulle vilja köpa några tanganyikaciklider och får ett stort frågetecken till svar;)
Visst är det frustrerande men då har man nog otur och pratar med en häst eller hundtjej (oftast, absolut inget ont mot kvinnlig zoopersonal!) som tycker att fisk som fisk, det var skit samma...

/Hans
#3 - 31 januari 2008 12:31
Jag gillar killen (mellan 18-20 år) jag träffade på i en butik:

- Har ni inga skalarer ?
- Nej, vi har slutat med alla fiskar som är vildfångade, vi har bara odlade fiskar.
- Men...nästan alla skalarer är ju odlade idag.
- Nej, man kan inte odla skalarer, de äter bara insekter från Sydamerika.

Jag vände på klacken och gick.
#4 - 31 januari 2008 12:34
hehe :D
#5 - 31 januari 2008 12:50
Kensa skrev:
Jag gillar killen (mellan 18-20 år) jag träffade på i en butik:

- Har ni inga skalarer ?

- Nej, vi har slutat med alla fiskar som är vildfångade, vi har bara odlade fiskar.

- Men...nästan alla skalarer är ju odlade idag.

- Nej, man kan inte odla skalarer, de äter bara insekter från Sydamerika.

Jag vände på klacken och gick.

Haha! Det var nog det bästa exemplet jag hört på länge tror jag:)

/Hans
#6 - 31 januari 2008 12:51
eller tjejen i en annan butik.

- Synd att ni inte har några kardinaltetror.
- Jodå, det har vi (pekar på ett kar)
- Men är det inte neontetror ?
- Jo, men de blir kardinaltetror när de växer upp.
- Så du menar att kardinaltetror heter neontetror när de är yngel ?
- Ja, det har jag fått lära mig.

Undrar fortfarande vilken lärare hon hade........

Ergo, inte alltid fel på personalen, kan lika gäörna vara fel på läraren....
#7 - 31 januari 2008 13:39
Jag har en bra med...

kliver in till ett zoo (blandat, häst hund katt fisk)
går till akvarierna.
tittar in i ett.
läser skylten
: Diskus skalarer. 79:- (3-5cm stora) (vanliga deformerade skalarer)
går därifrån.
Guest
#8 - 31 januari 2008 13:51
Ha ha, skönt att höra att fler råkat ut för detta!
När jag köpte fiskar sist skulle jag ha ett stim med tetror.
Efter 10min av okompetent/obehörig personal fick jag ta över håvarna o fånga min egen fisk själv.
(Jag såg att detta inte var någon van "håvmänniska" så jag frågade lite snällt om hon ville att jag skulle ta över. Vilket hon glatt gick med på.)
Fast detta tyckte jag var kul! Då jag lyckades ta 6st i första och 4st i andra försöket samtidigt.

Det är lätt hänt att det blir såhär när de har kombiaffärer med mer än akvariefiskar. Jag klandrar dom inte. Hon som inte lyckades fånga mina fiskar var säkert en hejjare på hund eller katt.
Däremot tycker jag att de kan vara mer uppriktiga då man ringer och frågar och säga typ:
- Nej det är inte mitt område, men vänta så skall jag höra med någon annan.
#9 - 31 januari 2008 14:06
Inte bara butikspersonal som är så.... rolig =)
Hörde ett samtal :
K- kund
F- Försäljare

K- jag vill ha en skalar till mitt 50L akvarium
F- men ..de blir ganska stora och ditt akvarium är på tok för litet, dessutom så vill skalarer ha ett högt akvarium
K- men det gör väl inget att klippa till fenorna när den blir för stor väl...

F- :confused:

Ja det finns många roliga historier =)
#10 - 31 januari 2008 15:48
Jag tycker att om man har olika avdelningar i affären, så bör man ha personal, som har hand om respektive del, och kan den biten. På det sättet är det större chans att kunderna blir nöjda, och får det de vill ha, och då biter nog även försäljarens svar bättre, om kunden kommer med konstiga frågor, som att man skulle kunna klippa av fenorna på en scalare. På en stor affär har de tydligen gått ett steg längre, där har de tydligen särskild personal som bara har hand om kassan, medan andra tar hand om respektive djuravdelningar.

Jag hörde en häromsistens, som kanske inte var så uppseendeväckande, med tanke på att många tyvärr tycks tro det, men hon var ju ändå zooanställd. Några tjejer kom in, och ville köpa en skål och en kampfisk. Jag tänkte, visst, skålar är väl inte idealiska för kampfiskar heller, men f-n så mycket bättre än för slöjstjärtar, äntligen några som verkar ha läst på. Och vad säger hon då? Jo, de enda fiskar man kan ha i skålar är slöjstjärtar, för de behöver ingen värmare :rolleyes: Jaha, men att slöjstjärtar blir stora, smutsar ner en del, och därmed behöver stort utrymme, och bra filtrering, då? Kampfiskar är små, och kan ta syre ur luften. Mer än en gång har jag haft lust att lägga mig i diskussioner mellan försäljare och kunder. Eller två kunder, där man tänkt, snälla, hoppas att de inte har fiskar, och att de inte tänker skaffa.

I en annan affär var det en kund som ville ha Cryptoheros sajica, som är lätt att se könsskillnad på (hanen har röda fenor, honan har gula), redan som små, men han bakom disken hade inte en aning. Jag begär inte att kunderna ska känna till den skillnaden, men den som jobbar där (det var dessutom en affär med bara fiskar), bör ha så´n koll. I en annan affär trodde tjejen att hanarna och honorna av grön bågfensciklid var olika arter. Och i ytterligare en annan affär, skulle en kund ha platy, av en odlingsform där de mittersta fenstrålarna är förlängda. Nästan alla var hanar, och där fanns även några som hade normala stjärtfenor. Hon sa till kunden att de med de långa fenorna var hanar. Jahaja, tänkte jag. Han fick förmodligen ingen hona, eftersom nästan alla var hanar, och hon ju inte gick på de riktiga könsskillnaderna.

Antingen vet de inte, så de drar till med nå´t, eller så ljuger de medvetet.
#11 - 31 januari 2008 19:52
Inte fisk. Skulle köpa syrsor 2hanar och 10honor. Han plockar i hane efter hane.
Du det där är hanar. Du ser honorna på äggläggningsröret innan dom ens är könsmogna. Sen syns det t o m på färgen och att hanarna spelar så man blir vansinnig när dom lockar på honor eller "fightas".
Näe det är honorna som spelar när dom lockar på hanarna.
Vad har hanarna äggläggningsröret till då?
Det är honorna som spelar.
Visst, ok. Jag tar väl 10"hanar" och 2"honor" då.
#12 - 1 februari 2008 08:34
På en mycket stor zooaffär som ingår i en mycket stor kedja i norra stockholm har jag hört den som var ansvarig för akvariedelen berätta för kunder att...

...fiskar bara behöver matas ett par gånger per år, eftersom de "äter vatten" och alltså "simmar i sin mat".
...platy av olika färger inte korsar sig.
...att guppys bör svältas varannan vecka för att ge fler ungar.

...och strax därefter instruerade han några som var nyanställda att de aldrig skulle mata fiskarna, eftersom det gjorde att man behövde städa akvarierna.

Jag har hört mycket felaktigt i zooaffärer, ibland så det blivit pinsamt, och vid ett par tillfällen stått för pinsamheterna själv också [:o] men det här är den enda butik där jag varit övertygad om att den akvarieansvarige inte visste nånting alls om fisk, utan bara stod och bullshittade, bara improviserade fritt.
#13 - 1 februari 2008 18:43
Hehe, var in i en butik (som inte finns längre) och fick syn på en läcker mal. Frågade tjejen i kassan vilket L-nummer malen hade och hon talade strängt om för mig att det inte var en mal, utan en ALGÄTARE. Intressant, eftersom jag själv såg att det var en Panaque av något slag. Skulle tippa på en L27, men var ju då inte säker. I vilket fall som helst så insåg jag att jag inte skulle få någon matnyttig information av henne.

I en annan butik fick jag syn på en massa fina kongotetror, som dessutom var på specialpris. Påpekade för tjejen vid akvarierna att de var väldigt fina och hon såg tveksamt på mig och sa att "jaaaa, vi har nog någon kvar", varvid jag sa att akvariet ju var fullt av dom. "Men är inte det dom där blåögda?" "Nä", sa jag... "det är kejsartetror". "Ojdå! Då har vi sålt fel fiskar hela veckan!"
#14 - 1 februari 2008 18:50
Vet inte om jag är lyckligt lottad med affärer här i Halmstad, men några grövre fel på dem kan jag inte hitta. Även den enda kedjeaffären har sina fördelar. Däremot kan jag hitta flera fel på kunderna.
#15 - 1 februari 2008 20:19
Jag håller med Guy, min erfarenhet är också att tokigheter man här kommer 95% av gångerna ifrån kunder.
#16 - 1 februari 2008 20:34
:) Halland har seriösa affärer
#17 - 1 februari 2008 20:45
Ibland när man ser att fiskar är felmärkta på akvarierna, så får man lust att låtsas att man missat priset, och gå fram och fråga, vad tar ni för de där "rätt namn" för att påpeka att det står fel namn :p

Annons