Jag tycker att om man har olika avdelningar i affären, så bör man ha personal, som har hand om respektive del, och kan den biten. På det sättet är det större chans att kunderna blir nöjda, och får det de vill ha, och då biter nog även försäljarens svar bättre, om kunden kommer med konstiga frågor, som att man skulle kunna klippa av fenorna på en scalare. På en stor affär har de tydligen gått ett steg längre, där har de tydligen särskild personal som bara har hand om kassan, medan andra tar hand om respektive djuravdelningar.
Jag hörde en häromsistens, som kanske inte var så uppseendeväckande, med tanke på att många tyvärr tycks tro det, men hon var ju ändå zooanställd. Några tjejer kom in, och ville köpa en skål och en kampfisk. Jag tänkte, visst, skålar är väl inte idealiska för kampfiskar heller, men f-n så mycket bättre än för slöjstjärtar, äntligen några som verkar ha läst på. Och vad säger hon då? Jo, de enda fiskar man kan ha i skålar är slöjstjärtar, för de behöver ingen värmare :rolleyes: Jaha, men att slöjstjärtar blir stora, smutsar ner en del, och därmed behöver stort utrymme, och bra filtrering, då? Kampfiskar är små, och kan ta syre ur luften. Mer än en gång har jag haft lust att lägga mig i diskussioner mellan försäljare och kunder. Eller två kunder, där man tänkt, snälla, hoppas att de inte har fiskar, och att de inte tänker skaffa.
I en annan affär var det en kund som ville ha Cryptoheros sajica, som är lätt att se könsskillnad på (hanen har röda fenor, honan har gula), redan som små, men han bakom disken hade inte en aning. Jag begär inte att kunderna ska känna till den skillnaden, men den som jobbar där (det var dessutom en affär med bara fiskar), bör ha så´n koll. I en annan affär trodde tjejen att hanarna och honorna av grön bågfensciklid var olika arter. Och i ytterligare en annan affär, skulle en kund ha platy, av en odlingsform där de mittersta fenstrålarna är förlängda. Nästan alla var hanar, och där fanns även några som hade normala stjärtfenor. Hon sa till kunden att de med de långa fenorna var hanar. Jahaja, tänkte jag. Han fick förmodligen ingen hona, eftersom nästan alla var hanar, och hon ju inte gick på de riktiga könsskillnaderna.
Antingen vet de inte, så de drar till med nå´t, eller så ljuger de medvetet.