Brist på vad?

#1 - 31 december 2007 14:42
mina stackars växter vill inte alls med mig
http://www.pixbox.se/alb_show_id667850_page0.html
Den helst gröna växer dock så det knakar men börjar bli brun på äldre blad och ljus på yngre

den grön/röda börjar skrumpna. Färgen är inte så ljusgrön
Göder med pmdd 2 ggr / vecka vid vattenbyte
#2 - 31 december 2007 15:00
Bruna gamla blad brukar tyda på kvävebrist och bleka gula på järnbrist. Tyckte inte de limnophila på bilderna såg så dåliga ut ändå, det lite ljusare som var på topparna behöver inte betyda något och äldre blad som hamnar långt ner i skuggan brukar bli lite bruna. På den röda såg det mer ut som om du har ljustbrist tror jag. Hur mycket ljus har du i karet?
#3 - 31 december 2007 15:07
Shagrat skrev:
Bruna gamla blad brukar tyda på kvävebrist och bleka gula på järnbrist. Tyckte inte de limnophila på bilderna såg så dåliga ut ändå, det lite ljusare som var på topparna behöver inte betyda något och äldre blad som hamnar långt ner i skuggan brukar bli lite bruna. På den röda såg det mer ut som om du har ljustbrist tror jag. Hur mycket ljus har du i karet?

jag har massa ljus :)
10 timmar ca varje dygn. Dock har jag vanliga lysrör (som kom med) i och inget som är anpassat på växter
#4 - 31 december 2007 16:37
Hur stort akvarium, hur många lysrör och hur starka?
#5 - 31 december 2007 16:45
Med 2 doser PMDD så tror jag mer på ljusbrist än näringsbrist. Vad har du för rör (eller vad följde de med för akvarium om du inte har en aning)?
#6 - 31 december 2007 17:39
http://www.aquastyle.se/images/prodimages/cylinder.jpg
har jag
finns under produkter och sen är det en cylinderpå 326 liter.
#7 - 31 december 2007 17:41
Lysrör: 4*24w (T5)
stod det på beskrivningen.. karet är ju väldigt högt. så det kanske bara är standardrör till vanliga akvarium
#8 - 1 januari 2008 00:57
Blir bara 0,29 w/l, vilket inte är specielt mycket. Runt 0,3w/l är vad som är rekomenderat för växter som inte är ljuskrävande i ett lowtech kar. Så jag tippar fortfarande på ljusbrist.
#9 - 1 januari 2008 09:01
Snygg cylinder!
#10 - 1 januari 2008 11:22
ahh tack. då ska jag införskaffa mig nya rör så fort det blir vanlig dag!

Annons