Briljanttetror dör en efter en - simmar upp och ner på slutet

#1 - 19 augusti 2011 16:18
Har ett 20-tal briljanttetror tillsammans med andra tetror och malar i ett 500 liters. Kör PMDD med vattenbyte varje vecka, CO2 samt PH-dator ställd på 7,1. Efter ett års drift utan problem så har briljanttetrorna börjat dö en efter en med ca 2 - 4 veckors mellanrum. Symptomen är att de verkar tappa orienteringsförmågan/defekt simblåsa då de simmar snett och upp och ner. De är också loja och kippar liksom efter andan. Om man låter dem vara (gjort det en gång) så dör de efter någon dag. Inga andra fiskar har blivit smittade eller dött så långt.

Tar desperat emot alla tips!
#2 - 19 augusti 2011 16:43
Tyvärr är det något liknande mina Diamanttetror drabbades av, men vad orsaken är/var har jag inte en aning om. Även Kejsartetrorna gjorde en liknande karriär, så dessa båda tetror får nog stanna kvar i affären för min del, tyvärr.
#3 - 19 augusti 2011 16:52
Har Kejsartetror i samma kar men de har klarat sig så långt men nu blir jag nervös. Kanske är det deras tur när alla Briljanter strukit med...
#4 - 19 augusti 2011 16:55
Nä, det hoppas jag verkligen inte. Nackdelen kan vara att en del tetror är lite svårare att hålla när de vuxit till sig, och att man får räkna med sådana här grejer. Det är inte så roligt alla gånger, men då får man kanske välja en annan lite lättare tetra nästa gång:).
#5 - 19 augusti 2011 20:34
Ingen som har tips på vad det skulle kunna vara och vad man kan göra åt det? Kan det vara bakterie, parasit etc.?
#6 - 20 augusti 2011 19:19
Allroad skrev:
Ingen som har tips på vad det skulle kunna vara och vad man kan göra åt det? Kan det vara bakterie, parasit etc.?
Tja, parasiter kan ta sig in i fisken och angripa hjärnan vilket kan leda till snurr och vingel problem! Men det troligaste tror jag är just pmdd och co2, vilket inte är till gagn för fiskar och helst inte känsliga arter och kan nog slita på dem i längden!
#7 - 20 augusti 2011 19:23
åheim skrev:
Tja, parasiter kan ta sig in i fisken och angripa hjärnan vilket kan leda till snurr och vingel problem! Men det troligaste tror jag är just pmdd och co2, vilket inte är till gagn för fiskar och helst inte känsliga arter och kan nog slita på dem i längden!
Kan du utveckla det, och isf vad det är som gör att det sliter på dem?
#8 - 20 augusti 2011 20:11
Tackar för tipset men jag har mjukt vatten i grunden och justerar ju väldigt exakt med CO2 dator och PH-mätare. Med PH 7,1 på datorn doserar den ytterst begränsat med CO2, den 2 kg tub jag har räcker 6 månader (500 liters kar). Jag har ju bl a CO2 för att justera ner PH till en nivå som fiskarna önskar. PMDD i sig stressar väl ej, menar du att vattenbytet varje vecka skulle vara ett problem? Byter ca 1/3 och fyller exakt samma temp med slang direkt kopplad på kranen.
#9 - 20 augusti 2011 21:24
Allroad skrev:
Tackar för tipset men jag har mjukt vatten i grunden och justerar ju väldigt exakt med CO2 dator och PH-mätare. Med PH 7,1 på datorn doserar den ytterst begränsat med CO2, den 2 kg tub jag har räcker 6 månader (500 liters kar). Jag har ju bl a CO2 för att justera ner PH till en nivå som fiskarna önskar. PMDD i sig stressar väl ej, menar du att vattenbytet varje vecka skulle vara ett problem? Byter ca 1/3 och fyller exakt samma temp med slang direkt kopplad på kranen.
Co2´n verkar du ha bra koll på så det är nog inget problem i ditt fall:) Pmdd ger ju en ansamling av mineraler och en förhöjd nitrathalt och det är väl ingen direkt hälsokur, men antar att du vill ha snygga växter och då kanske du istället ska prova någon mindre "känslig" fiskart;) Jag har faktiskt fått förgiftningssymptom (väldigt lättskrämda samtidigt loja) på mina firrar efter att endast använt Tropica mastergrow (ej no3) och kanske överdoserat en aning... Hade du kollat KH förresten?
#10 - 21 augusti 2011 14:08
Vattenvärdena här i Helsingborg har justerats under våren, se bifogad länk. "Kommande vatten" är det vi har nu och det är mjukt

http://www.nsva.se/Global/Dokument/Vattensammans%c3%a4ttning/F%c3%b6r%c3%a4ndring%20av%20vattensammans%c3%a4ttning%20%c3%a5ter%20Bolmen%2020110310_Hbg_H-n%c3%a4s.pdf

Mätt idag i akvariet, en vecka sedan byte av ½ av vattnet och tillsats av halva rekommenderade dosen av PMDD (kör mycket lågt CO2, 10-15 mg/l):

KH 4
GH 6
PH 7,2
NH4 <0,05
NO2 0,05
#11 - 22 augusti 2011 18:16
Såg att dom hade halverat hårdheten på vattnet, kan inte vara att du får svajande ph värden på nätterna som gör att fiskarna tar stryk?
KH 4 är rätt lågt buffrat vatten och kan resultera i det.
Ser sedan att dom höjt klorhalten lite men vet inte hur mycket 24mg/l ger för skillnad mot 19mg/l.

Började problemen när dom ändrade vattnet?
#12 - 24 augusti 2011 14:07
Stämmer att problemen kom i stort sett samtidigt som vattenkällan ändrades. Svajiga PH värden är det ej. Jag har en PH probe kopplad till CO2 datorn som larmar i så fall. Har tittat och PH ligger kring 7,0 under natten.
#13 - 26 augusti 2011 15:58
Och nu kilade en av Kejsartetrorna vidare. Har varit slö och stillastående några dagar och simmade idag i spiral...

Ingen som har något tips???
#14 - 26 augusti 2011 16:01
Låter som något är lurt med vattnet tillsätts det kloraminer tro?
#15 - 27 augusti 2011 09:36
Har skaffat duschmunstycke till påfyllningsslangen. Vädrar det bort eventuell kloramin?
#16 - 23 september 2011 21:14
...och det fortsätter med ca 2-3 veckors mellanrum. De blir lite slöa och sedan verkar det som att de inte kan hålla sig på rätt köl utan att buken vänds upp om de inte hela tiden simmar. De vlider fram sakta uppochner. Ett par dagar senare är det finito om man ej avlivar. Finns det något man kan göra eller är det bara att avvakta till de utrotat sig själva?

Kan tilläggas att alla värden är bra på vattnet och att jag slutat dosera PMDD och sänkt CO2 till spårämnesnivåer...
#17 - 24 september 2011 10:53
Allroad skrev:
Har skaffat duschmunstycke till påfyllningsslangen. Vädrar det bort eventuell kloramin?
Nix du måste använda vattenberedningsmedel för att få bort det!
#18 - 24 september 2011 13:23
Tackar, läste mig till det och kör Aquasafe sedan några veckor men de dör sakta av. Verkar nästan som om de får gas/luft i magen då de vill vända upp buken om de inte simmar hela tiden. Saken är den att jag enbart matar under ytan om de får torrfoder så det borde ej vara luft...
#19 - 25 september 2011 21:44
Lånar tråden för har ett liknande problem. En neontetra har haft rätt tjock mage sista tiden och kämpar med att simma nedåt hela tiden! Igår kväll välte den omkull i vattnet och låg på rygg och flöt upp mot ytan. Idag är den lika tjock och kämpar fortfarande med att hålla sig nere, men har inte vält omkull en enda gång. Någon idé om vad det kan vara eller vad jag bör göra åt det???

Annons