Bråskande!

#1 - 1 oktober 2006 11:52
Hej hej.
Jag har precis skaffat ett akvarium (54 Liters)
Jag köpte 12 stycken Neon tetror och 4 guppys (2 hanar 2 honor)
Och en slamsugar fisk (har ingen aning om vad dom egentligen heter)

Nu är det så att några tetror och slamsugaren hade fastnat i pumpen, genom en glipa på sidan av den.
Nu börjar fiskarna då som på löpande band och inte av pumpen, dom simmar runt och verkar frånvarande, sen börjar de simma uppochner, sen efter ett tag så ligger dom bara där, jag hade ett akvarium förut och det gick bra, vad kan jag ha gjort för fel?

Jag har inte hunnit köpa nån bakgrund än kan det vara orsaken?

Och vad ska jag göra nu för att förhindra att dom dör?
#2 - 1 oktober 2006 11:59
Har du kollat vattenkvalitet? ammonium? Nitrit? pH?
Byt 40 % vatten.
#3 - 1 oktober 2006 11:59
BYT VATTEN! NU!

Det är inte pumpen, det är rutten mat (eller eventuellt död fisk) som surnat, och förstört vattenkvaliteten. Fiskarna i pumpen har bara drivit med strömmen, som döende och döda fiskar gör.
Byt _minst_ hälften av vattnet dagligen, gärna mycket mer, mot fräscht kranvatten av ungefär samma temperatur som det i akvariet, och dra ned på matningen kraftigt, tills vattnet slutar lukta illa.

TILLSÄTT INGA MEDICINER!
#4 - 1 oktober 2006 12:21
Jag har bytt ganska mycket av vattnet nu, ska jag inte tillsätta Sera aquatan till det nya vattnet heller?

Tack för dom otroligt snabba svaren
#5 - 1 oktober 2006 12:29
Du kan tillsätta aquatan om du vill, men det behövs inte (och gör ingen nytta). Vill du tillsätta något skulle jag rekommendera en matsked bordssalt per 10-liters-hink vatten när du byter - det minskar giftigheten på ammoniak och nitrit.

Fortsätt göra stora byten dagligen tills vattnet slutar lukta illa. Sen kan du gå ner till normal skötsel igen.
#6 - 1 oktober 2006 12:32
Okej, tackar så mycket =) Ska byta ca 70% av vattnet idag.
#7 - 10 oktober 2006 10:15
Jag har nu kört akvariet i ca 10 dagar. Bytt 20~~% av vattnet dagligen tillsatt salt 2-3 gånger, och överdoserat nitrivec. Och dom fiskar som överlevde första natten, lever fortfarande.

Vattnet luktar inte precis illa, luktar mer som ett akvarium.

Tänkte höra när ni tror att jag kan införskaffa nya fiskar? eller börja köpa någon till kanske, funderar på att köpa en bottenlevande som kan hålla lite rent, annars kanske det blir samma sak igen?

Skriv vad ni tycker
#8 - 10 oktober 2006 10:29
Lugna dig ett par veckor till innan du skaffar mer fisk.

Mata sparsamt.

Rengör inte filtret om det inte börjar bli igensatt och då kramar du bara ur det i en skvätt akvarievatten.

Gå tillbaka till normala vattenyten, men mät gärna nitrithalten om du har möjlighet.
#9 - 10 oktober 2006 10:40
Azur skrev:
Du kan tillsätta aquatan om du vill, men det behövs inte (och gör ingen nytta). Vill du tillsätta något skulle jag rekommendera en matsked bordssalt per 10-liters-hink vatten när du byter - det minskar giftigheten på ammoniak och nitrit.

Fortsätt göra stora byten dagligen tills vattnet slutar lukta illa. Sen kan du gå ner till normal skötsel igen.

OBS salt utan JOD !
#10 - 10 oktober 2006 18:17
okej, vad har Jod för verkan i akvariet då? Rent kemiskt?

Får väl lugna mej några veckor till då :(

Sugen på fler fiskar :D
#11 - 10 oktober 2006 18:37
Åhnä, joderat eller inte joderat salt spelar ingen roll. Jag har gått igenom det grundligt flera gånger, se t.ex. sista inlägget här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66247
och här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92595

Jag tror jag skall ta och dra ihop alltsammans med några länkar och göra en artikel om det, det dyker upp så ofta.
#12 - 10 oktober 2006 18:44
Jag använder salt utan jod och klumpförebyggande medel. Köpt en säck på lantmännen (axal pro) den räcker ett tag. Jag vill inte chansa. av samma anledning som jag inte matar mad röda mygglarver och hjärtblandning till mina fiskar.

Annons