brasiliansk jordätare

#1 - 13 februari 2007 14:34
[FONT=Arial]Varför är mina brasilianska jordätare så agressiva? enligt dom jag köpte fiskarna av så skulle dom tydligen vara ganska stimmiga, och medelagressiva.. Men dom simmar omkring i hela akvariet och spöar guldsömmarna och zebracikliderna sen har dom inte direkt något revir som dom andra fiskarna. Dom simmar bara omkring och bråkar överallt i karet..hmmm.. kanske är den röda varianten agressivare?? =S får kanske göra mig av med dom....:confused:
Har ett akvarium till,men känns lite elakt att lägga 4st i ett 150L...
[/FONT]
#2 - 13 februari 2007 22:41
Jo, dom kan vara ganska bråkiga...
#3 - 14 februari 2007 05:57
Välj Geophagus steindachneri istället, den är fredligare av sig... t.ex 1 hane + 2 honor, eller alternativt 2 hanar + 2 honor. Mycket intressant och stilig firre tycker jag! Se till att dom har finkornig sand på bottnen.

150 l är nog lite på gränsen, men dom får väl nog rum.
#4 - 14 februari 2007 15:09
aaa har kollat mycket på dom väldigt fina , och dyra... verkar det som haha. Känns jobbigt att sälja brasiliensisarna dom e ju endå väldigt roliga och ger lite fart i karet =(
klarar sig steindachneri bland guldsöm och zebra?

Har bara tänkt att ha fiskarna i 150L tills jag får sålt dem..
Annars går dom i 530L.
#5 - 14 februari 2007 16:12
Min erfarenhet av brasiliensis är att det är fisk som är ganska snäll så länge ingen bråkar med dem. Det kan vara så att de känner att de behöver vara lite extra tuffa, med tanke på sällskapet.

Tuppkammar är nog ingen hit med zebror i alla fall, den är fredligare än brasiliensis, eftersom den inte bildar revir och leker öppet, som brasiliensis gör.
#6 - 14 februari 2007 16:36
Okey ! =)
Jag tycker typ att det ser ut typ som att när guldsömmen visar sig underlägsen då anfaller brasiliensisarna ofta flera stycken mot honom, han kollar rakt fram på dom och sänker bakre delen av kroppen och fäller ihop fenorna mot kroppen,men är fortfarande mitt emot motståndaren när han "ger upp"

men typ när brasiliensisarna ger upp så lutar dom sig åt sidan och lägger sig brevid motståndaren ofta mot bottnen..Då anfaller inte den överlägsna fisken..(men det händer bara om brasiliensisarna bråkar med varrandra)
Kan det vara så att dom olika beteenderna krockar med varandra,att dom typ "missförstår" dom andra arterna..?? =S
eller vad tror ni kunnigare :p

Annons