Brandvägg

#1 - 17 december 2003 13:45
Ja, det tillhör inte fiskar, men hur har ni det, har ni någon brandvägg till er dator, sedan i går har någon/några försökt komma in i min dator, det är lite frustrerande att se ikonen för brandväggen tändas flera gånger i timmen.
#2 - 17 december 2003 13:52
Ursprungligen skickat av Kramfors

Ja, det tillhör inte fiskar, men hur har ni det, har ni någon brandvägg till er dator, sedan i går har någon/några försökt komma in i min dator, det är lite frustrerande att se ikonen för brandväggen tändas flera gånger i timmen.

Självklart har jag brandvägg. ZoneAlarm Pro. Mycket bra brandvägg som frågar om lov innan den låter din dator kontaktas eller kontakta något eller någon. Rekommenderas.
#3 - 17 december 2003 14:00
nä, fegt med brandvägg, ballt med blaster :)
#4 - 17 december 2003 14:02
Jepp, kör en NAT tjänst med portforwardning endast på de portar jag verkligen behöver som även kör en virusscanning på all trafik som rullar in...en virustvätt som går i realtid helt enkelt och sen har jag Blackeyes lokalt på datorn där jag låser det ytterligare...
#5 - 17 december 2003 14:22
[:)] Jag håller med orm det är ett otyg med brandvägg och antivirusprogram, det är många mail som jag inte kunnat läst därför antivirusprogramet har tagit bort mailen.
#6 - 17 december 2003 14:24
Ursprungligen skickat av orm

nä, fegt med brandvägg, ballt med blaster :)

Fegt me brandvägg? de e korkat o inte ha d!
#7 - 17 december 2003 14:28
varför? jag har en vanlig hemmaPC, det finns inga exploitbara tjänster som körs på den. Nån gång varannat år så råkar nån RPC-sploit ala port 113 blaster-viruset (som jag inte ens fick) ställa till lite oreda och göra att alla får panik, men tex RPC-buggen som exploitades nu senast tar 5 minuter at rensa/patch bort. Hellre de 5 minuterna än att i tid å otid ha nått tattigt program ala zonealarm som ska skrika å blinka så fort nån finnig scriptkiddie kör en portscanning på min burk. Jag har kört utan antivirus/brandvägg sen -96 utan att ha drabbats av internetrelaterade problem. Och då jag inte har några exploitbara tjänster igång på en vanlig workstation har jag inte heller hackats.
#8 - 17 december 2003 14:36
Och det är du säker på.. ;)

Mvh
Petter
IT-Tekniker / Network Security
#9 - 17 december 2003 14:37
japp, ganska.

mvh

Daniel
IT-Tekniker / NT-nörd
#10 - 17 december 2003 14:41
Jag finns på ett lokalt nät (kramnet)och de har fått stänga modemen för rätt så många som inte har virusskydd, för när de har virus i sina datoret då skickas e-post kors och tvärs i systemet till e-post servrarna lägger av.

Jag ska köpa en Brandvägg/Router då bör jag vara säker.

Det är nog oansvarligt att inte ha skydd till sin dator då det kan drabba andra.
#11 - 17 december 2003 14:42
Är det någon som vet vad Zonealarm Pro kostar??? Vi fick prova den några dagar och den var helt underbar!!! Tog bort alla upp poppande reklamfönster när man surfar... det var så skönt!
Mvh
Elana
#12 - 17 december 2003 14:46
Elana: Opera gör samma sak gratis, + att du kan surfa med tabbar.
#13 - 17 december 2003 14:51
Jag kör med brandväg och virusprogram från Telia. F-Secure antivirus och Norman brandvägg. Kostar 50:-/månaden och debiteras på telefonräkningen. Väldigt smidigt och det uppdateras ju regelbundet.
#14 - 17 december 2003 15:01
En bredbands router är oxå en ganska billig investering. 300 pix eller nåt....

//Peter
#15 - 17 december 2003 15:05
Jag har en svåger som har fått virus trots att han har Telias
F-Secure antivirus.
Han har Telia ADSL.
#16 - 17 december 2003 19:17
Ursprungligen skickat av Peter_F

//Peter

Sån har jag då jag behöver internet på 2 burkar, men hur i h-----e skall "brandväggen" konfigureras? helt obegripligt, skall dock försöka sätta mig in i det så småning om.
#17 - 17 december 2003 19:21
Jag kör Sygate Personal Firewall - fungerar prima. Kombinerar med Nortons antivirus.

// Martin
#18 - 17 december 2003 20:19
Ursprungligen skickat av fc25

[quote]Ursprungligen skickat av Peter_F

//Peter

Sån har jag då jag behöver internet på 2 burkar, men hur i h-----e skall "brandväggen" konfigureras? helt obegripligt, skall dock försöka sätta mig in i det så småning om.
[/quote]

Står det inte om konfig. i manualen eller om du "loggar in" på den.

Själv kör jag med en Netgear Web Safe Router. XP med maximal säkerhetskonfig och Symantec antivirus. Fungerar utmärkt.
#19 - 18 december 2003 11:59
Tänk om alla struntade i Outlook (Express) som mail program, då skulle inte virusen spridas så snabbt som dom gör i dagens läge då dom skickas vidare till alla i adresboken.

Virus är lite överskattat tycker jag, har haft dator sedan 486:ornas tid och endast 2 ggr fått virus, men då viste jag att jag skulle få det pga vissa omständigheter. Har aldrig använt någon typ av "skydd" tills för något år sedan.
Nu behöver man ett virusskydd som kollar inkommande mail för att inte lyckas få något, eftersom stor del sprids den vägen.

En router/brandvägg (hårdvarubrandvägg) för "hemma bruk" skyddar ju oftast bara för inkommande trafik och har man då redan lyckats få ett virus via tex mail så är det frittfram ändå för viruset att sprida eventuell "känslig information".
Därför är det bra med en mjukvarubrandvägg (tex zonalarm mfl) som skydd för utgående trafik.

Ett "bra" skydd är Antivirusprogram, hårdvarubrandvägg och mjukvarubrandvägg.

Behövs det för hemma bruk? Nja, har man bara säkerhetskopia på det som är viktigt, dvs dokument, data, mm. (program kan man altid installera om) så behöver man det knappast för hemma bruk va?
Tror inte det är så många som vill "spionera" på mig som person.

Mina åsikter bara......

/heeke
#20 - 17 januari 2004 04:18
Jag kör gratisversionen av zone alarm, i kombination med AVG antivirus. Får in lite "skit" i burken då o då, men tack o lov inget som kommer ut igen. Det beror kanske mest på att jag inte använder outlook express, utan kör incredimail. Men det som kommit in har zone alarm hindrat från att komma ut, o AVGn rensat bort.
#21 - 17 januari 2004 09:39
Brandvägg är ett MÅSTE!.Kanske inte för att skydda dina egna saker.Men hur kul är det när polisen kommer och slår in dörren för att någon annan har använt DIN dator som språngbrända för att ladda hem barnporr m.m.Nä man ska skydda sig.Finns även fler aspekter.Om alla hade haft en brandvägg så hade ex blaster inte spridit sig.Blaster viruset fungerade så att det scannade av alla datorer som sitter på samma subnät som den som är smittad och smittade dom som inte hade laddat hem uppdateringen från microsoft.Man klarade sig om man hade en enkel router/brandvägg ex en sån här http://www.dustin.se/Shopping/ProductDetail.asp?PID=5010043346 .Eftersom antivirusprogrammen bara klarade av att utrota viruset men INTE stoppa det.Datorn dom iallafall beronde på att tjänsten RPC dog
Fredrik som jobbar en del med IT säkerhet
#22 - 17 januari 2004 10:00
Kör alla Microsoft OS här eller??
anars finns det iptables till dom flesta andra os´en som funkar utan en massa skit som blinkar sabbar mail.
#23 - 17 januari 2004 10:04
Sabbar mail?????Då vet du nog inte vad du pratar om.Brandväggar och mail hänger inte ihop.Brandvägg=stoppar oönskad trafik oftast i riktning till din burk.Antivirus program=program innehåll
Fredrik
#24 - 17 januari 2004 10:07
jo det e klart. men dom flesta "helhets lösningarna" till MS tex norton följer det med antivirus perssonal firewall och intrenet security eller vad dom heter det är väll det dom har snackat i längre upp i forumet.
Tex blaster o annat skit som VIRUSPROGREMET sortera bort.
#25 - 17 januari 2004 10:14
En annan vinkel på det hela är ju möjligheten att all denna hysteri kring antivirus/brandväggsprogram är kommersiellt iscensatt och är detta ett faktum så är det många företag som blivit rika på en "bluff"

#26 - 17 januari 2004 10:25
nja. virus har alltid funits men med intrnet går det att sprida det bra mycket snabbare.
men 99.99% av alla virus görs till windows OS
med tillhörande IIS
därför drabas sällan servrar och workstations med nått nix system.
#27 - 17 januari 2004 10:33
Jo det är ju klart.Men virusmakarnas mål är ju att smitta så många som möjligt och det är klart då blir de ledande systemen mest utsatta.Inte så stor idé att göra virus för hobby os ala linux.Jag tror inte att det är något som är icensatt av "marknaden" har varit och sett hur det går till när man tar en PC.Det är oerhört enkelt.Slå på logg så får du se hur mycke skit det är.Jag loggar bara "elak" trafik i min logg och om jag slår på datorn vid 10 snåret på fm och stänger av den vid 11 på kvällen så är snittet 2000 rader logg på folk som försöker.
Fredrik
#28 - 17 januari 2004 10:33
Jag kör på orm´s sätt och under fem år endast blivit drabbad av blast. Soft [:)]
Däremot vill man ju inte råka ut för det som fredrikakesson skriver om... kanske är dags att fundera på att skaffa en brandvägg nu när man ändå ska flytta och hålla på.

Mvh. Martin
#29 - 17 januari 2004 10:35
jag menade inte att det inte finns några virus,men att industrin rider på vågen av nåt som inte var så omfattande innan dom gjorde det till ett stort monster i kommersiella syften!
#30 - 17 januari 2004 10:40
fredrikakesson "hobby os ala linux"
va inte du nätverks tekniker???

på vilket sätt är IIS bättre än apache WUFTP, SFTP
och varför körs inte windows2000 eller nått på MSN?
och vad är .NET för påhitt.
hmmm ASP HA!
Windows kommer aldrig att överleva på server marknaden...
#31 - 17 januari 2004 11:09
En annan aspekt är väl att det egentligen är mjukvaru, hårdvarutillverkare som betalar "folk" för att skapa en massa virus och andra problem. Vad skulle t.ex. Norton göra om det inte fanns nåt problem? (bara en tanke[:-29])
#32 - 17 januari 2004 11:15
Jo det är min titel.Jag förmodade att du va Linux freak så jag tänkte bara trigga dig lite.....[:-68]Problemet med Linux är ju när man ska använda det i proffesionellt bruk eftersom det är gjort av ett antal idealister.Visst det finns "riktiga" leverantörer av Linux också men det är inte roligt när man har en maskin som har tröttnat på livet och man ska vänta på att någon godhjärtad ska skriva en patch.Lite lättare när man har en gigantisk global support organisation ala MS eller HP.Dom hjälper faktiskt till trot eller ej.Kanske inte så kul när man är privat person men mot företag så hjälper dom till.Har fått dom att skriva ett par hotfixar åt oss.
Andra problem med Linux är att det finns så oerhört mycket olika versioner så det är näst intill omöjligt att ha någon vettig versionshantering.License kostnaden är ju den lilla biten.Support den STORA och den varan genererar Linux i massor.
Fredrik
#33 - 17 januari 2004 14:18
Precis vad jag menade fc25! =)
#34 - 17 januari 2004 17:17
fredrikakesson

olika versioner finns det inte direkt om man håller sig till Linux kernel.
det som skiljer distributions vilket inte är mer än en sammansätning av olika biblotek och eventuelt konfigurations verktyg. men alla "program" är ju detsamma på alla distributions.
Sant att det inte finns nån dygnet runt suport till alla program och biliotek.
Men det är open source så vill man ha nån "hotfix" så kan man göra det själv och om inte skulle kunna det så finns där alltid hjälp att få på irc eller genom sourceforge.
Vet inte riktigt vad du menar med Verisonshantering men 99% av alla bibliotek är bakåt kompatibla.
Microsoft är en monopol som bara kan gå fel,
tänk bara på paladium om det skulle gå igenom?
Sen kan jag förstå dig att på ett företag kan det va jobbigt om man kör ett program som använder sig av 10 olika bibliotek från 10 olika tillverkare och nått inte stämmer som det ska.

Mvh Mikael
#35 - 17 januari 2004 17:34
Zone Alarm som brandvägg och Panda Titanium antivirus har jag för tillfället.
Har inte fått virus än, på 7 år. Men några gånger i veckan talar antivirusprogrammet om att den lagt virusdrabbade filer i karantän och loggfilerna i ZoneAlarm är ganska innehållsrika, så nog ska man ha såna program. Panda Antivirus tycker jag om, den märks inte så mycket. Har haft både AVP, McAfee och Norton tidigare, de hade en hel del störande moment för sig. IOFS hade jag inte ADSL då, så virusdata-uppdateringarna tog mer av bandbredden.

Jag vill bara använda min dator, inte behöva hålla på och trixa och ändra inställningar jämt.

Zone Alarm går att ställa in så att den inte poppar upp med en massa larm hela tiden, gratisversionen funkar bra.

Om det varnas för större virusattacker, då brukar jag låta bli att surfa de dagarna, sen hjälper det att jag inte laddar ner så mycket program mm, det är ju på såna ställen man kan få oönskade saker skickade till sig.

Det är egentligen konstigt att inte internetleverantörerna inkluderar brandvägg/virusprogram när man köper abonnemang, borde vara lag på det! Det är många som inte skyddar sig och sabbar för andra sen när deras virus- och maskdrabbade datorer vidarebefordrar skiten. Sen finns det ju folk som installerar antivirus/brandväggar och aldrig uppdaterar programmen och virusdatafilerna, då gör de inte mycket nytta!
Nä, det är bra med lite paranoja och förföljelsemani [:-116][:-117][:-116][:-117][:-116][:-117][:-116][:-117]
#36 - 17 januari 2004 17:35
Jag brukar routa om ip:n som beter sig illa på bloggen och akvarie.net 8)

Senast var det en rolig person som frågade om man kunde ha mini-ejdrar i akvarier i forumet klockan 02:30 på nyårsafton (ganska kul skämt) - precis när jag kom hem från festen 8)

Den personen hamnar numera på www.disney.com istället för på www.akvarie.net (jätteroligt skämt), liksom flera skumma crawlers =D

#37 - 18 januari 2004 15:27
Supportverksamheten på linux är ju gigantisk och det finns massor med färdiga full-supportade system att köpa från exempelvis IBM och Sun. Det blir tom billigare inkl supporten än med Microsoft eller Solaris mfl.

Annons