Brandsläckare med handtag

#1 - 5 maj 2006 10:14
Har precis köpt en beg Tempus 8 kg kolsyresläckare att använda till den kommande CO2 anläggningen, (gav 400 fylld och provtryckt).

Skulle vilja koppla på en ratt istället för det fula handtaget som sitter på nu.
Är det någon som vet om man kan ta bort handtaget på en fylld släckare eller måste man först tömma den, dvs finns det en ventil under...?

Även tacksam för tips på bra PG controller, magnetventil etc, inte det billigaste, det bästa...
#2 - 5 maj 2006 13:25
Gjorde dom inte det på brandfirman? Dom brukar göra det åt en. Annars får du ju tömma den och göra det nästa gång du fyller på.
#3 - 5 maj 2006 16:07
[quote=jower]Gjorde dom inte det på brandfirman? Dom brukar göra det åt en. Annars får du ju tömma den och göra det nästa gång du fyller på.[/quote]

Köpte den inte på en brandfirma utan på en "allt i allo" second hand butik i GBG.

Jaja, får väl köra med manometern sittandes på sniskan tills det är dags att fylla på, känns som slöseri att tömma tuben nu, bara för estetikens skull...
#4 - 5 maj 2006 22:02
lämna in den till presto. men tuben måste tömmas och provtryckas igen efter det tror ja.
#5 - 6 maj 2006 08:45
Den behöver inte provtryckas det är tuben som provtrycks och inte anslutningen, fick reda på det sist jag fyllde eftersom min kran läckte och de fått byta kranen (ställde den frågan då).
Under förutsättning att den är godkänd enligt de nya reglerna.
#6 - 6 maj 2006 14:00
är stigarröret väck taget? den måste tömmas först innan dom kan sätta ny kran! du vet inte va det kostar och sätta dit ny kran och fylla den?
#7 - 6 maj 2006 14:53
600kr fick jag betala för en ny kran och fyllning nu senast.
Stigröret spelar ingen större roll, men om man ändå ska byta kran se till att det blir borttaget samtidigt.
#8 - 10 maj 2006 14:04
Ok, tack för info, lutar nog åt att jag sätter på ny kran samt tar bort stigarröret då jag tömt flaskan första gången om ett år eller så...
En krona sparad osv...

Annons