Brandsläckare (CO2-tub)

#1 - 1 februari 2005 15:11
För de som funderar på att starta växtakvarie i miniformat finns det små koldioxid brandsläckare (typ 2 kg) på Biltema för 295:-
#2 - 1 februari 2005 15:31
Var har den för art nr, var inne och tittade på deras hemsida men jag kunde bara
hitta skum eller pulversläckare på 6kg

Viggen_l
#3 - 1 februari 2005 15:35
[QUOTE=Z_Lawer]För de som funderar på att starta växtakvarie i miniformat finns det små koldioxid brandsläckare (typ 2 kg) på Biltema för 295:-[/QUOTE]
Problemet är nog att den inte har "kran-stängning" utan bara en "snabb-ventil".
#4 - 1 februari 2005 17:42
Ingen aning vad den har för art. nummer - jag var inne i butiken (I Uppsala) idag och såg två - tre hela pallar med både skum och kolsyresläckare. Som heeke riktigt påpekar så saknar tuben "kran-stängning". Men det kanske inte gör någonting om man har regulator?
#5 - 4 februari 2005 00:07
Det verkar lite dumt att frysa vattnet med kolsyresnö.. Och precis som någon annan sade, det finns bara en snabbventil utan några direkta möjligheter till flödesreglering..
#6 - 4 februari 2005 09:53
Vänd tuben upp och ner och töm lite granna sedan kommer det bara gas ur den.
Man kan skaffa en billig regulator som man sedan sätter på och sedna klämmer man ihop handtaget och stripsar fast det i öppet läge på så sätt får det att använda dessa billiga tuber.
När den väl e tömd kan man gå till en rörmokare som öppnar tuben sågar av stigröret och stänger den igen och sedan åker man till brandstationen och får den på fylld bara att nu kan den stå upp som vanligt för stig röret är borta.
OBS!!!! det är fara att göra på detta sätt då den inte är anpasad för detta!!!!!
#7 - 4 februari 2005 11:19
Jag tror inte man behöver oroa sig för kolsyreis i akvariet, dvs att man skulle få flytande co ut. Jag har själv en 6-kg´s tub utan stigröret urplockat och den står upp, har inte haft en enda tillstymmelse till att flytande co2 skulle ta sig ut i akvariet, visst blir regulatorn lite kall, men det blir den troligtvis oxå i en setup med stigarröret urplockat.
Det viktigaste att tänka på är nog "finns det möjlighet till att koppla på en regulator?", har sett att många småflaskor inte har standard co2-gänga, utan väldigt mycket mindre...
Minns inte vilket märke det var, tempur´s 2kgsflaskor tror jag i alla fall har standardkoppling
#8 - 4 februari 2005 16:48
[QUOTE=Adnan_]visst blir regulatorn lite kall, men det blir den troligtvis oxå i en setup med stigarröret urplockat.[/QUOTE]
Det är just detta som är grunden till att man inte ska ha stigrör, regulatorn kan frysa invändigt och sluta fungera som den ska, men med förhållandevis låga mängden som går åt i ett akvariun så är troligen (OBS! troligen) risken ganska liten.
Ps. regulatorn blir inte (i mina 2 fall) kännbart kall om man har en tub utan stigrör.

/Niklas
#9 - 4 februari 2005 20:59
[QUOTE=NE][QUOTE=Adnan_]visst blir regulatorn lite kall, men det blir den troligtvis oxå i en setup med stigarröret urplockat.[/QUOTE]
Det är just detta som är grunden till att man inte ska ha stigrör, regulatorn kan frysa invändigt och sluta fungera som den ska, men med förhållandevis låga mängden som går åt i ett akvariun så är troligen (OBS! troligen) risken ganska liten.
Ps. regulatorn blir inte (i mina 2 fall) kännbart kall om man har en tub utan stigrör.

/Niklas[/QUOTE]

Då frågar sig vän av ordning, har det någonsin hänt? Känner någon till något tillfälle där detta har hänt?

En kolsyresläckare på 6-7kg är gjord för att tömmas på 10-12 sekunder och för att få bästa tänkbara släckningsförmåga så har man designat dom så att en del gas fryser till "snö" i munstycket, detta för att få största tänkbara mängd koldioxid så nära eldhärden som möjligt. Trots att detta snömunstycke är såpass effektivt så är det bara ett par procent som lämnar munstycket i flytande form.

I en CO2-anläggning så tömmer man en sådan tub på 10-12 månader. Jag tror att dom på påfyllningsdepåerna talar av fel erfarenheter när dom rekomenderar att ta bort stigarröret. Jag kan tänka mig att dom relaterar ordet kolsyreanläggning med hemmabryggare av öl som vill ha en kolsyreannläggning för att kunna kolsyremätta t ex öl i deras privata pub i källaren.
Vid sådan användning så kan jag lätt tänka mig att flödet blir så högt att flytande gas kan nå regulatorn och frysa ihop denna men inte en chans att det skulle hända i en CO2-anläggning med en bubbeltakt på 1-5 bubblor per sekund.

Jag har stigarröret kvar och har kört så i många månader utan minsta tendens till avkylning.

Om man likafullt är oroad över detta så kan man springa iväg till en bygghandlare och införskaffa rätt gängadaptrar för att montera magnetventilen direkt på regulatorn, den kommer definitivt att hålla regulatorn varm och go så länge den är igång.
#10 - 4 februari 2005 21:11
Mer eller mindre vad jag skrivit, fast mer utvecklat och med din erfarenhet inkluderad (vilket jag inte har eftersom mina tuber inte har något stigrör).

/Niklas
#11 - 4 februari 2005 21:21
[QUOTE=NE]Mer eller mindre vad jag skrivit, fast mer utvecklat och med din erfarenhet inkluderad (vilket jag inte har eftersom mina tuber inte har något stigrör).

/Niklas[/QUOTE]

Jupp. jag klagade inte på dig =)

Det jag ville komma fram till är att jag tror att det rör sig om ett enkelt misstag.

Skulle vara kul att höra om någon har vart med om en regulatorfysning. Inte någon "jag känner en som känner en" historia. :)
#12 - 4 februari 2005 21:24
Well spoken plizken, äntligen någon som bygger sina uttalanden på egna erfarenheter istället för "myter", hade tänkt skriva något liknande, men så orkade jag inte! Den lilla avkylningen jag känner är väldigt väldigt marginell, ännu mer fullt naturlig. När koldioxiden expanderar alstras det alltid liiite kyla, vilken takt man än tar ut gasen, dock märks det oftast inte alls pga mängden gas i förhållande till omgivningens temperatur.

Nu när vi fått klart detta, kan det vara klart intressant att höra om någon vet vad det är för storlek på gängan på dessa flaskor, skulle kunna tänka mig att köpa en sådan flaska till min lilla 63-litersburk.
#13 - 5 februari 2005 12:56
Jupp. Står det biltema (Läs Bilbutterix) på någonting så är jag intresserad iaf. :D
#14 - 5 februari 2005 14:07
[QUOTE=Adnan_]
Nu när vi fått klart detta, kan det vara klart intressant att höra om någon vet vad det är för storlek på gängan på dessa flaskor, skulle kunna tänka mig att köpa en sådan flaska till min lilla 63-litersburk.[/QUOTE]

Var inne på Biltema idag och gängan på Biltemas flaskor såg precis exakt som den gängan jag har på en "riktig" 6 kilos tub. Jag tror (!) att de är faktiskt helt kompatibla.
#15 - 5 februari 2005 14:13
Perfekt. Tackar.
#16 - 5 februari 2005 21:48
Tack! Då vet jag vad jag gör på nästa lediga dag (tisdag) Det blir biltema för hela slanten! grrr... Dendär lilla flaskan kommer se supersnygg ut bredvid den lilla burken! Aldrig mer petflaskafulco2 :)
#17 - 6 februari 2005 16:07
Hehe, coolt! :) Dubbelkolla bara innan köpet.

Annons