Brandsläckare - co2 hjälp

#1 - 7 december 2004 18:58
Ska åka iväg till närmaste brandstation för att ta reda på om det går att köpa en brandsläckare, omgjord till co2 tub.

Nu e det så att jag inte har en aning om vad jag ska fråga, så alla som har gjort det förr, hjälp!
Vad ska man fråga om och vad är viktigt?

JAg undrar även hur man "skruvar" på själva utrustningen på tuben, alltså manometer mätarna och nål och magnetventil. Ska man kanske ta med allt till brandstationen så får dom hjälpa eller är det inte svårt? Hur gör man för att inte co2:n ska läcka ut när man sätter på allt?

Mvh Simon
#2 - 7 december 2004 19:42
Nu e det så att jag inte har en aning om vad jag ska fråga, så alla som har gjort det förr, hjälp!

Vad ska man fråga om och vad är viktigt?

Stigarröret ska vara bortmonterat och flaskan ska vara provtryckt så att den är godkänd att använda 5 till 10 år framåt.
Tala om vad du ska ha den till så vet oftast brandteknikern hur den ska vara moddad.
Dom som köper dessa begagnade släckare är akvarister svetsare samt ölbryggare så risken att dom nyligen sålt en flaska är ganska stor.

Hur du ska skruva fast utrustningen ger sig narurligt när du ser allt framför dig, det är enkelt.
Men visst är du osäker så ta med den, brandteknikern har säkert inget emot att hjälpa dig.

Hur gör man för att inte co2:n ska läcka ut när man sätter på allt?

Skruvar man fast allt rätt så läcker det inte men dubbelkolla O-ringen mellan regulatorn och flaskan (fanns på min Dupla Delta).
Försäkerhets skull så bör man fetta in o-ringen så att den glider lätt och inte blir klämd. Jag använder teflon baserat fett som man igentligen har fiskerullar från Abu Garcia.
#3 - 7 december 2004 20:05
Tackar! Nu e det så att jag ändå inte fattar... Borde det inte vara någon slags spär man måste ta av för att kunna sätta på utrustningen? I så fall borde det bli i princip ett hål ner i tuben. Det jag undrar är hur man får på allt utan att det läcker när man sätter på det hela. Nu är jag säker ute och luffsar i djup snö, men som sagt, har aldrig sett en co2 tub förut :)
#4 - 7 december 2004 20:12
Det sitter en kran på flaskan som du öppnar efter att du har kopplat ihop alla grejor.
#5 - 7 december 2004 20:31
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311

Annons