Bråkigt Scalar par

#1 - 2 april 2003 14:16
Hade tidigare ett lekande par scalarer i ett 375l kar som lade rom ett antal gånger, men rommen vart uppåten av de andra fiskarna, så jag flyttade scalarerna till ett mindre 50l kar som dom fick vara ensamma i. Det dröjde inte länge fören dom började att bråka och bita sej fast i varandras munnar, så jag tänkte att det vart för litet utrymme för dom, så jag flyttade tillbaka dom i det större 375l karet och trodde att dom skulle bli sams igen.
Nu har dom varit där i 3 dar och dom bråkar hela tiden, och äter inget häller.
Vad ska jag nu göra?
Bilagor:
#2 - 2 april 2003 14:22
Det är bara att sära på dem i några veckor och sedan släppa tillbaka dem igen!

Om dem fortfarande bråkar då så får du sälja den ena och köpa en ny.

Lycka till!!!

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#3 - 2 april 2003 14:38
När mina scalarer leker så går det hett till. Det blir värsta dansen och honan lägger sig platt som en frisbee och attackerar hanen så det stänker om det. De biter sig fast i varandras munnar och simmar fort från sida till sida. Det roliga är att detta sker per automatik när jag släcker ner belysningen och endast har en svagare skymningslampa.
Med andra ord så tror jag nog att du helt enkelt avbryter dina scalarers lekbeteende.

Hoppas att det löser sig.

David B.
#4 - 2 april 2003 16:07
Hej

Första gången ett par leker, kan de "slåss", för att se om den andra är en värdig partner, och testa varandras styrka. Detta sker bland annat med att de låser käkarna i varandra, och har dragkamp. När väl detta är avklarat, så brukar paret hålla sams. Fortsätter de att slåss, så kommer de antagligen inte överens, och kommer troligen inte att vakta ynglen som de ska. Jag hade ett par, som aldrig slogs, men när honan dog, köpte jag en ny vildfångad. Det dröjde länge innan de lekte, och när de väl gjorde det, så blev de osams om nå´t, och honan gav hanen en omgång.

50 liters akvariet kan ha utlöst aggressionerna, då det är alldeles för litet för till och med en ensam scalare.

MVH Micke
#5 - 2 april 2003 17:52
Mina scalarer har lekt fyra gånger och de är som ler- och långhalm och lämnar inte varandras sällskap för ett ögonblick, vare sig under leken, vid yngel/romvaktandet eller i "det vardagliga livet".

Mest fascinerande är det dock att se den mindre honan glida fram i vågrätt ställning likt en frisbee...otroligt läckert!

David B.
#6 - 7 april 2003 16:34
Nu har scalarerna slutar bråka. Att de bråkat för att de lekte kan det inte ha varit för då skulle honan lagt sin rom nu.

Annons