bråkiga skalarer

#1 - 21 augusti 2006 08:20
ok, har 3st ganska unga skalarer i ett 240liters med 2 st Blå ciklid och nån mal. kroppen är ca 5cm hög + fenorna då.
dom kommer inte så bra överens? är det för at det är 3st hannar som har en liten maktkamp eller vad kan det bero på, en av dom är speciellt utmobbad men jag tycker det verkar som dom jagar varandra alla 3.....
#2 - 21 augusti 2006 08:34
Hej!
Det kan vara 3 hannar som utkämpar en liten maktkamp! Men det kan oxå vara 2 hannar och 1 hona, att grabbarna vill få till det med honan om du förstår! ;)
Hur som helst, en scalar blir könsmogen i 9-10 månaders ålder, och då brukar det gå vilt till, om det är så att man lyckats få ett par som vill lägga ägg! De kanske är på gång och vill göra just detta?
Men chansen för dig att få ett avelspar är dock mindre eftersom du bara har 3 scalarer, man brukar få ta hem ca 5-6 unga scalarer för att få ett par, men om det blir ett par däremot så brukar de hålla ihop hela livet! Gulligt va? :)

Om dina problem fortsätter så att en eller fler scalarer blir allvarligt skadade så får du nog fundera på hur du ska göra. Skaffa några till kanske? Snarast isåfall! Eller sälja den som är värst utsatt! Det är inte alltid säkert att våra val av fiskar passar dem själva! ;)

MVH: Scalara
#3 - 21 augusti 2006 08:41
Scalara, du verkar ha stor erfarenhet av scalarer. Kanske får jag passa på att ställa den fråga här som jag just ställde i tråden om bolivianska fjärilsciklider, och som nog kan vara upplysande även för andra? Har själv mest erfarenhet av unga scalarer som ännu inte bildat par. Jag funderade på hur det blir om man skaffar tex 4 eller 6 st scalarer och låter det bli som det blir med parbildning etc. Då kommer antagligen några kanske bilda par medan andra blir utan. Kommer det då att bli bråk scalarerna emellan eller kommer de som inte får leva i par bli olyckliga? Det verkar jobbigt att vänta på att få par och sedan behöva lämna tillbaks vissa fiskar........

/ Maria
#4 - 21 augusti 2006 09:03
[quote=Björken]Scalara, du verkar ha stor erfarenhet av scalarer. Kanske får jag passa på att ställa den fråga här som jag just ställde i tråden om bolivianska fjärilsciklider, och som nog kan vara upplysande även för andra? Har själv mest erfarenhet av unga scalarer som ännu inte bildat par. Jag funderade på hur det blir om man skaffar tex 4 eller 6 st scalarer och låter det bli som det blir med parbildning etc. Då kommer antagligen några kanske bilda par medan andra blir utan. Kommer det då att bli bråk scalarerna emellan eller kommer de som inte får leva i par bli olyckliga? Det verkar jobbigt att vänta på att få par och sedan behöva lämna tillbaks vissa fiskar........

/ Maria[/quote]

Nja, lite erfarenhet har jag väl, men mycket har jag läst mig till eller diskuterat härinne oxå :)
Men angående detta med unga scalarer. Det är bäst att skaffa typ en 6 st så att de naturligt får bilda par! Mina 5 st ungfiskar blev med tiden ett avelspar och 3 st i en annan grupp. Det jag har märkt nu (i mitt fall) är att det blir gruff emellan dessa två "grupper". Ibland kan det gå riktigt hett till mellan de 3 st och avelsparet! Sen är det lugnt igen! Jag håller faktiskt som bäst på att fundera på hur jag ska göra. Kanske flytta över avelsparet till ett nytt kar, och inskaffa mer fisk, funderade just på Bolivianer faktiskt! :) Eller sälja de 3 som "är över", men det känns inte så kul! Jag är så fäst vid alla! Dock är detta ett problem som kan uppstå med denna fisk.
Det jag däremot inte märkt något av är att de 3 st i gruppen utan par skulle vara olyckliga eller något! De trivs bra och snurrar och gör konster och simmar runt! Växer och blir ståtligare och ståtligare! Så vill man ha alla Scalarer kvar så är ett tips att ordna så att man kan dela upp dem sedan eventuellt!

MVH: Scalara
#5 - 21 augusti 2006 09:05
Men någon annan med erfarenhet av detta kanske har ett annat råd också? :)
#6 - 21 augusti 2006 09:16
ok, men 5-6st i mitt kar, blir det inte lite trångt? 120*40*50cm
Har som sagt 2 st Blå ciklid kan väl bli 15cm tror jag, 2st små fjärilsciklider (var 5 från början) samt nån mal och l-mal
#7 - 21 augusti 2006 11:02
[quote=roysan]ok, men 5-6st i mitt kar, blir det inte lite trångt? 120*40*50cm
Har som sagt 2 st Blå ciklid kan väl bli 15cm tror jag, 2st små fjärilsciklider (var 5 från början) samt nån mal och l-mal[/quote]

Man bör ha 45-60 cm vattendjup pga scalarernas speciella kroppsform till att börja med! Sedan brukar det i regel vara ett krav på måtten: 75*45*45 cm för ett par scalarer! Så ditt kar, vad ligger det på? Ca 230 liter eller? Nej, vänta 240 liter skrev du! Då borde du lämpligtvis kunna ha 4 st scalarer i alla fall! Men kanske ska någon mer få svara på just detta! ;)
#8 - 21 augusti 2006 11:10
Jag brukar göra så att jag köper ca 6 stycken, och när ett par har bildats byter jag in resten till en affär. Jag hade 6 scalarer i ett 375-liters, som blev till två par, och det var en del bråk. Paren lyckades leka i varsin ände av akvariet, men det blev inget av äggen. Jag tror att två par, eller överflödiga scalarer, kan störa de som leker. Scalarer är svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och alla individer kommer inte överens, så att skaffa minst 6 är att föredra, så att de får fler att välja på när de väljer partner.

Jag hade ett bra yngelvårdande par för några år se´n, men honan dog, och då köpte jag en ny. De lekte efter ganska lång tid, och när ynglen nästan var frisimmande, så gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann. De kom inte så bra överens med andra ord.

Jag har nu ett par som har frisimmande yngel i ett 220-liters. De har lekt några gånger innan, och haft frisimmande yngel en gång, men förra gången var de ganska få, och försvann rätt snabbt, den här gången verkar det hela mer seriöst, från parets sida.
#9 - 21 augusti 2006 11:35
åker in å köper 3 till så fort löningen kommer in på kontot, men jag tror inte min handlare är så sugen på att ta tillbaka nån fisk tyvärr... jaja, kanske det dyker upp nån Hälsing som e sugen...
#10 - 21 augusti 2006 12:04
Om man ser att man får ett par av sina scalare, kan man inte flytta över de två i ett eget akvarium? Så kan resten av ligan gå kvar i det gamla akvariet?Eller de blir störda då?
#11 - 21 augusti 2006 18:36
[quote=solbacka]Om man ser att man får ett par av sina scalare, kan man inte flytta över de två i ett eget akvarium? Så kan resten av ligan gå kvar i det gamla akvariet?Eller de blir störda då?[/quote]

Nej, det går bra! Men om det är så att paret som bildats är mitt i lek, eller med jämna mellanrum lägger ägg så är det nog bättre om de får vara kvar i karet de är vana vid. Om man vill ha yngel snabbt vill säga! :) Det är just en sådan här delning som jag funderar på att göra med mina! :)
#12 - 21 augusti 2006 18:40
[quote=Micke_A]Jag brukar göra så att jag köper ca 6 stycken, och när ett par har bildats byter jag in resten till en affär. Jag hade 6 scalarer i ett 375-liters, som blev till två par, och det var en del bråk. Paren lyckades leka i varsin ände av akvariet, men det blev inget av äggen. Jag tror att två par, eller överflödiga scalarer, kan störa de som leker. Scalarer är svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och alla individer kommer inte överens, så att skaffa minst 6 är att föredra, så att de får fler att välja på när de väljer partner.

Jag hade ett bra yngelvårdande par för några år se´n, men honan dog, och då köpte jag en ny. De lekte efter ganska lång tid, och när ynglen nästan var frisimmande, så gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann. De kom inte så bra överens med andra ord.

Jag har nu ett par som har frisimmande yngel i ett 220-liters. De har lekt några gånger innan, och haft frisimmande yngel en gång, men förra gången var de ganska få, och försvann rätt snabbt, den här gången verkar det hela mer seriöst, från parets sida.[/quote]

Jag har 5 st i mitt 375-liters kar. Men i roysans fall så var det ju en fråga om plats! Vad säger du? 6 Scalarer + hennes övriga firrar i ett 240-liters? Blir väl trångt!? Fast det är klart, om hon byter in de som inte blivit ett par så blir det ju utrymme! Tänkte inte så långt, var inställd på att hon skulle ha alla kvar! Jojo...
#13 - 21 augusti 2006 19:08
Ja, 6 vuxna scalarer i ett 240-liters blir nog lite trångt, och förmodligen ganska bråkigt.
#14 - 21 augusti 2006 19:10
[quote=Scalara]Jag har 5 st i mitt 375-liters kar. Men i roysans fall så var det ju en fråga om plats! Vad säger du? 6 Scalarer + hennes övriga firrar i ett 240-liters? Blir väl trångt!? Fast det är klart, om hon byter in de som inte blivit ett par så blir det ju utrymme! Tänkte inte så långt, var inställd på att hon skulle ha alla kvar! Jojo...[/quote]Roysan är en HAN, alltså en man/hanne på 35 år, mitt riktiga namn är Roine = pojknamn... :) :D :D
#15 - 21 augusti 2006 19:31
Hej,kan jag hoppa in här och ställa en fråga till Scalara:kan t.ex. en guldscalar
bilda par med en naturfärgad eller håller dom sej till samma färg.
Mvh
Felicia
#16 - 21 augusti 2006 20:08
Hoppas det inte gör nå´t att jag svarar... Japp, de bildar par ändå, det är samma art.
#17 - 21 augusti 2006 20:24
Vad jag har läst om att korsa skalarer som ser väldigt olika ut är att det riskerar att bli väldigt svaga individer..
#18 - 21 augusti 2006 20:46
Det beror nog mer på att många individer av de oftast odlade varianterna förmodligen är ganska hårt avlade, och ganska svaga till att börja med. Att de har olika färg har nog inte så mycket med saken att göra.

Annons