[quote=Micke_A]Jag brukar göra så att jag köper ca 6 stycken, och när ett par har bildats byter jag in resten till en affär. Jag hade 6 scalarer i ett 375-liters, som blev till två par, och det var en del bråk. Paren lyckades leka i varsin ände av akvariet, men det blev inget av äggen. Jag tror att två par, eller överflödiga scalarer, kan störa de som leker. Scalarer är svåra att se könsskillnad på, särskilt som små, och alla individer kommer inte överens, så att skaffa minst 6 är att föredra, så att de får fler att välja på när de väljer partner.
Jag hade ett bra yngelvårdande par för några år se´n, men honan dog, och då köpte jag en ny. De lekte efter ganska lång tid, och när ynglen nästan var frisimmande, så gav sig honan på hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann. De kom inte så bra överens med andra ord.
Jag har nu ett par som har frisimmande yngel i ett 220-liters. De har lekt några gånger innan, och haft frisimmande yngel en gång, men förra gången var de ganska få, och försvann rätt snabbt, den här gången verkar det hela mer seriöst, från parets sida.[/quote]
Jag har 5 st i mitt 375-liters kar. Men i roysans fall så var det ju en fråga om plats! Vad säger du? 6 Scalarer + hennes övriga firrar i ett 240-liters? Blir väl trångt!? Fast det är klart, om hon byter in de som inte blivit ett par så blir det ju utrymme! Tänkte inte så långt, var inställd på att hon skulle ha alla kvar! Jojo...