Bråkiga och rädda Discusar?

#1 - 5 december 2003 18:47
Hej
Har nu haft mina Discusar en vecka och märker en förändring hela tiden.De blir mer och mer nyfikna vill kika på det som rör sig utanför.(5 st Royal blue a´8-10cm)
1)Men, vid matdags är det nästan krig, jag lägger ut mat på flera ställen.
Är de sådana??
2)Ibland reagerar de som om de vore jätterädda när man tittar på dem eller går förbi, och då vill de gömma sig eller ställer sig och glor på baksidan.
Jag har nu bara tänt ett lysrör (30W) så det är lite halvmörkt i karet.
Är de fortfarande inte vana vid miljön eller är det ngt annat.?
Tips från er som vet, Tack..
#2 - 5 december 2003 20:24
vad har du för ph?, temp?
#3 - 5 december 2003 21:24
Ja det är normalt att de bråkar om maten och är lite rädda om det är ljust i rummet man är i, det blir ju ganska stora skuggor som rör sig.
#4 - 5 december 2003 22:18
hur stor är burken?

i liter
#5 - 5 december 2003 22:44
du kan låta dom vara för tillfället dom kanske fixar det på egen hand. men om dom inte gör det o kanske en tar över över dom andra så dom andra inte får någon mat. kanske det är särskilt en som blir jätte mobbad o inte får någon mat alls. då kan du göra så här att du tar och köper kanske fem diskus till av samma storlek som dom du har.Diskus är en stimfisk och dom funkar bäst i grupp på ca 10 st o uppåt. Sen får du se vad som händer. antagligen så kommer dom ny inköpta att vara blygare o inte äta lika bra men dom kommer så småningom att äta. Fördelen med en större grupp är att då kan han hacka på fler o han kan inte hacka på alla samtidigt så dom utsatta kan villa i mellan + att han kanske inte vågar att bråka med så många.
Så kortsagt så funkar dom bättre i större grupp. Men se upp men några saker dom ny in köpa fiskarna kan vara smittobärare av sjukdomar så du bör hålla dom i karantän i kanske en månad. i ett annat akvarium. En annan sak du kan inte behålla alla fiskar det blir för mkt så efter hand får du gallra ut dom dom du vill ha kvar o dom som du inte vill ha kvar. JA brukar alltid köpa in fler fiskar än ja tänkt behålla.
#6 - 6 december 2003 10:28
Hej allihopa.
Temp:29
Ph (enl.min mätsticka)ca:6,5
Jag har bytt vatten var 3:e dag och då byter jag så att nivån sjunker 7-8 cm i mitt 222l kar.
Filtret består av ett så kallat blått filter material där jag har sänkt ner en pump.
Alla fiskar är på varandra men det finns en som gärna vill bestämma lite mer. Men det är ingen som blir utan mat.
När jag köpte dessa fiskar så gick fyra av dem i samma kar tillsammans med andra Discusar.
När det inte finns någon mat så är det lungnt i vattnet.
#7 - 6 december 2003 11:32
Allt låter helt normalt med tanke på den ganska ringa mängden fisk Du håller i akvariet. Slappan av och var tacksam för att alla får mat, allteftersom de växer kommer nämligen detta inte att vara någon självklarhet längre, då skillnaderna i storlek kommer att öka, och öka, och öka. Därför råder jag aldrig någon att starta med mindre än tio discusar, av anledningar som Discusludde redan tagit upp.
#8 - 6 december 2003 11:46
varför det blev 5st beror nog på att jag har hört:
50l vatten /´Fullvuxen Discus.
Och jag har bara ett kar som passar dessa fiskar, så något utrymme vid ev utgallring finns inte.
Om man nu inte vill sälja av så småningom, och det ville jag ej.
Fiskarna är nya i karet och kanske är man lite onödigt orolig som ovan Discusägare??
#9 - 6 december 2003 14:39
hej igen

ja skulle vilja säga så här att det är viktigare med ett stort stim diskus (minst 10 st) när dom är små. än att räkna liter antalet per diskus. ja brukar räkna så här 2 st diskus på 50 liter eller 5st på 100 liter. men du bör så småning om att gallra om du har så många (var efter dom växer). Men det ABSORLUT VIKTIGASTE är att dom det funkar bra för dig i som du gör. gör då som du gör i fortsättningen.
Men om det börjar bli problem så kan du tänka på det ja har sagt.

hej så länge.
#10 - 6 december 2003 17:28
Tack för alla tips.
Om det visar sig att jag behöver köpa in fler för att få lite lugnare i karet, skall jag hålla mig till samma sort?
Eller räcker det med samma storlek?
#11 - 6 december 2003 18:00
det räcker med samma storlek men köp inte VF(vildfångade) för det kan bara ställe till en massa problem för dig.
#12 - 7 december 2003 09:54
Tack så mycket.
De äter ganska långsamt så maten kan ligga länge, möjligt att jag ger dem för mycket varje gång?.
Men jag provar nu med mindre bitar och flera st.
Då kanske de kan äta upp och sedan inte behöva bråka om mat som ligger framme.
Maten varierar jag och de äter den mat som jag ger dem.
#13 - 7 december 2003 11:08
Jag har startat med 6 unfiskar utan problem, det går allrså bra men där vill jag nog dra gränsen.
#14 - 7 december 2003 12:36
Om Discusarna håller ett mått på 8-10 cm hur gamla kan de vara?
När är de "vuxna fiskar"?
Om de får en bra kost och ganska riklig så har jag hört att de kan växa ca: 1 cm /månad ??
#15 - 7 december 2003 12:59
Ja, med rätt kost så växer de ca 2cm i månaden. 8-10cm är ca 5-10månader
#16 - 7 december 2003 18:05
När är de fullvuxna ålder/storlek??
Hur gamla kan de bli??

Idag matade jag dem med mindre bitar och lade i flera än antalet fisk.Samtidigt lät jag maten tina lite innan, och det har blivit ett possitivt resultat.
#17 - 8 december 2003 14:25
vuxna blir dom vid ca 1 års ålders.
dom kan bli ca 5-7 år.
men man brukar säga att när dom är äldre än 2.5-3 år så börjar dom bli sämre att odla.
För att dom helt enkelt börjar bli gammal och årkar inte dra upp en stor kull.

Annons