Bråkiga Bolivianer

#1 - 8 september 2006 19:24
Hallå!

Har ett nystartat kar (200 liter) med ett par bolivianska fjärilar i än så länge. Jag och killen jag köpte dom av är ganska säkra på att det är en hona och en hane.

Till problemet! I början (dom första dagarna) var dom oskiljaktiga, där den ena var kunde man vara säker på att den andra också var. Efterhand har dom börjat gnabbas med och mer. Mycket mun-mot-mun gnabbande, dock inga skador än så länge. Idag såg jag en rejäl fight!! Dom bet tag i varandra och släppte inte på säkert 5-6 sekunder utan bara drog och slet i varandra...
Ibland är dom bästa vänner och ibland tål dom inte varann (låter som ett normalt förhållande:) )

Hanen mår hur bra som helst och har väldigt fina färger medan honan mest trycker under en rot och är ganska vit..

Nån som vet varför dom gör så här? Har haft lite nitrit men det är borta och PH värdet är stabilt..

/Hans
#2 - 8 september 2006 19:30
Precis så gör mina oxå, kanske inte så länge som 5-6 sekunder. Det är lekbeteende säger de som vet. Det ser inte så bra ut, men är normalt.[B)]

Mina är också ganska nya här i ett 200 liters. Det har t o m lagt rom på en platt sten. Dagen efter åt en av dem upp varenda korn! [:O]
Det är tydligen vanligt.

Jag hoppas nu att de ska försöka igen och lyckas.
#3 - 8 september 2006 21:16
Våldsamma sexlekar är sällan nyttigt;)

Jo jag har också hört att det skulle kunna vara lekbeteende men dom är så väldigt våldsamma och verkar absolut inte leksugna. Dock verkar det som att honan har tagit ett litet revir vid stenen jag har, även kallat "The Bolivian Mansion":)
Har inte blivit nån lek ännu men jag hoppas!!

/Hans
#4 - 8 september 2006 21:21
Du kan se bild på rommen i min tråd "vad ska jag ha".
#5 - 8 september 2006 21:32
Är bolivianer aggressivare än "vanliga" fjärilar? Mina är som en lugnt gammalt äkta par. Dom verkar väldigt kära och har lekt två gånger.
#6 - 8 september 2006 21:38
Bråket är inget du behöver oroa dig för, utan är ett normalt beteende. De skadar sig inte heller... Har inte haft vanliga, men jag tror inte bolivianerna är aggressivare.
#7 - 8 september 2006 23:14
Jag har iaf aldrig sett mina ramirezi göra så när det lekte.
#8 - 9 september 2006 09:47
Tack för alla svar!
Skönt att höra att jag inte behöver oroa mig!!
En liten sista fråga bara. Är det ett lekbeteende eller ett helt normalt beteende överlag??

/Hans
#9 - 9 september 2006 10:30
Birgitta W skrev:
Är bolivianer aggressivare än "vanliga" fjärilar? Mina är som en lugnt gammalt äkta par. Dom verkar väldigt kära och har lekt två gånger.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bolivianer är allmänt lite robustare än vanliga fjärilar. De vanliga fjärilar jag haft har aldrig varit så tuffa som bolivianerna jag har just nu. Att de munhuggs och avskyr varandra hör till spelets regler och förebådar lek inom ett par veckor [:o] . Ett, tu, tre så är de hur samspelta som helst! :) [/COLOR][/FONT]
#10 - 9 september 2006 10:44
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Bolivianer är allmänt lite robustare än vanliga fjärilar. De vanliga fjärilar jag haft har aldrig varit så tuffa som bolivianerna jag har just nu. Att de munhuggs och avskyr varandra hör till spelets regler och förebådar lek inom ett par veckor [:o] . Ett, tu, tre så är de hur samspelta som helst! :) [/COLOR][/FONT]

NAAJS!
Är det normalt att honan inte färgar ut och står och trycker också??

/Hans
#11 - 9 september 2006 11:21
Den här munhuggningen lär ha ett speciellt namn. Är det nån som vet det?
Jag har läst det nån gång i en tråd men kan inte hitta det.
#12 - 9 september 2006 15:01
battalionP skrev:
NAAJS!

Är det normalt att honan inte färgar ut och står och trycker också??

/Hans

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I sinom tid, i sinom tid... Ge dig till tåls.[:o] Hon kanske helt enkelt inte är leksugen så då visar hon ju inga lekfärger heller. Eventuellt kan det vara två av samma kön, det kan också vara så att din hanne är för dominant. Å i värsta fall kan hon ju vara sjuk men om hon äter som hon skall så finns ingen anledning till oro. Står hon och trycker hela tiden? Simmar hon aldrig runt i akvariet? Hur länge hade du haft dem? Har hon "vant sig" vid sin nya miljö eller kan det vara miljöbytet som skapar lite oro hos henne?[/COLOR][/FONT]
#13 - 9 september 2006 15:20
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I sinom tid, i sinom tid... Ge dig till tåls.[:o] Hon kanske helt enkelt inte är leksugen så då visar hon ju inga lekfärger heller. Eventuellt kan det vara två av samma kön, det kan också vara så att din hanne är för dominant. Å i värsta fall kan hon ju vara sjuk men om hon äter som hon skall så finns ingen anledning till oro. Står hon och trycker hela tiden? Simmar hon aldrig runt i akvariet? Hur länge hade du haft dem? Har hon "vant sig" vid sin nya miljö eller kan det vara miljöbytet som skapar lite oro hos henne?[/COLOR][/FONT]

njae tror inte att det är hanen som är för dominant, oftast är det hon som jagar bort honom:) Nej då hon simmar runt ganska mycket har jag sett nu när jag tittat närmare på dom så jag tror inte hon är sjuk och hon äter som hon ska!
Jag är ganska säker på att det är en av varje kön, hittade nån sida på nätet där det stod bra beskrivet hur man lättast såg skillnad. Bla att hanen har längre fenstrålar än honan och han har små små små strålar, så det är nog en hane!

Får helt enkelt vänta och se om det blir några småttingar:)

/Hans
#14 - 9 september 2006 16:09
svea skrev:
Den här munhuggningen lär ha ett speciellt namn. Är det nån som vet det?

Jag har läst det nån gång i en tråd men kan inte hitta det.

Liplock?

Annons