Bråkig scalar

#1 - 18 oktober 2009 08:22
Har ett kar med 4 scalarer i och en av dessa är på de andra tre hela tiden, undrar nu om jag kan flytta honom? Trivs scalarer ensamma eller är det taskigt? Jag kan flytta med några tetror till det karet också, men det är inte stort så det får nog inte plats så mycket mer. Hur hade ni gjort?
#2 - 18 oktober 2009 08:24
Hur stort är karet?
#3 - 18 oktober 2009 11:42
Ca 50 liter.
#4 - 18 oktober 2009 12:14
Ledsen, men då bör du inte ha någon skalar alls eftersom det är alldeles för litet för dem....en av anledningarna till bråket.
#5 - 18 oktober 2009 13:48
Jag missuppfattade, karet nu går i nu är 375 l, det jag tänkte han skulle flytta till är på ca 50 l.
#6 - 18 oktober 2009 14:22
Ah, det var en annan femma;).
Men som sagt är det inte mycket att flytta en skalar till, då är det bättre om du inte kan ge bort den eller lämna tillbaka den till affären där du köpte den.
Jag skulle tippa på att de håller på att rangordna sig, och risken att lämna bort den som är bossen är att det då kommer att bli en av de andra som blir chef och hackar vidare.
Om de inte är stora skulle du även kunna köpa ett par stycken till för att den inte bara ska ha tre stycken att ta ut aggressionerna på, utan sprider ut detta på fler individer.
#7 - 18 oktober 2009 14:55
ok, tack för svaret, tycker också att det känns lite taskigt att flytta honom. Det lutar åt att jag köper några fler och testar det.

Annons