Bråkig mosaikgurami

#1 - 12 juli 2003 22:35
Jag har ganska nyligen införskaffat ett mosaikguramipar. Jag kunde inte motstå, de var ju så vackra! Dumt gjort egentligen, jag är nybörjare på labyrintfiskar. De i affären sa att det var en hane och hona, så jag litade på deras ord. Det enda jag visste sedan tidigare var att de ska vara fredliga i alla fall. Men nu efter 2 veckor ungefär, har jag inte sett några tecken på något av detta. Den ena guramin jagar den andra väldigt aggressivt ([}:)]), och nu har den t.o.m börjat ge sig på mina scalare. Det här kan inte fortsätta, har ni några råd på vad jag ska göra förutom att omplacera den så fort som möjligt?
#2 - 12 juli 2003 22:40
Precis som handlaren sa är mosaikguramin en av de fredligaste guramiarterna och det brukar aldrig vara några problem med dem. En bra grej brukar dock vara att ha flera honor per hanne, guramis är kända för att försöka charma sina tjejer på ett ganska aggressivt sätt.
Men den här verkar ju löjligt aggressiv (såvida han inte försvarar ett skumbo?). Hur stort är akvariet? Ett för litet akvarium kan ju få den mest fredliga fisk grinig.
#3 - 12 juli 2003 23:33
Ja, jag misstänker att detta dessutom är två hanar. Men jag vet inte riktigt hur man ska se skillnad på könen mer exakt. Den ena har en "längre" ryggfena, och detta ska tydligen vara den aggressiva hanen. Jag har ett 112 liters akvarium, 4 scalare och 2 mosaikgurami. Sedan ett par bottenlevande malar. Ett skumbo finns inte, tror det är för mycket rörelse på vattenytan för att detta ska möjliggöras..
Tror dock inte att det handlar om någon uppvaktning här..[V]
Han liksom jagar bort den andra guramin i ett hörn, och nafsar både på scalarna och guramin när de är ivägen ibland. [B)] Vad göra?!

Annons