Bråkig kamphona

#1 - 12 oktober 2006 20:59
Att man inte lär sig... :( [:o] Har köpt en till kamphona till mitt 50 liters där det går en kamphona, en blackmolly, en ancistrus + 2 snäckor. Hyfsat mkt växter, inkl flytande sådana. Men det gick ju inte... De var mkt intresserade av varandra. Koppade in långsamt, lät påsen vara kvar i och håvade upp den nya tjejen = den gamla stannade vid påsen och den nya kunde bekanta sig med omgivningen ng minuter. Sedan började förföljandet om vart annat med att de inte brydde sig om varandra. Den gamla är tyvärr större också. Efter ca 2 timmar fick den nya ett bett över ryggen, så nu är en gamla tillfälligt i en flytande "yngelkasse".

Vad göra? :confused: Har ett kar till med räkor och ng mindre fiskar. Den gamla kamphonan ger sig på räkorna, men det kanske inte den mindre nya gör. Är det värt att pröva? Blir ju flera flyttningar för stackarn.

Ev tänkte jag försöka dra upp en kull, men jag tänkte inte köpa ett nytt kar riktigt än, men det kanske får bli så ändå. Finns det hopp? [:o]

Lång utläggning... :p Hoppas på tips från "kamp-erfarna". Tack! :)
#2 - 13 oktober 2006 05:21
Det låter som om det bästa alternativet är att flytta på den nya honan. Lycka till!
#3 - 13 oktober 2006 11:13
Jag ska prova det, men inte helt säker på att hon kommer att funka med andra karets invånare. [:o] Tack ändå!
#4 - 13 oktober 2006 11:31
Det slutade illa mellan 2 kamphonor jag har haft:( De bodde i 100l akvarie.
#5 - 13 oktober 2006 12:21
solbacka skrev:
Det slutade illa mellan 2 kamphonor jag har haft:( De bodde i 100l akvarie.
Hej!Jag hade en äldre hona som gått ensam med andra invånare i sitt kar.Köpte en dag 2 nya honor(en blå, en röd) till färgen, de var unga.Den äldre honan var mörkrostad röd i sin färg.
Gick bra ett dygn ca. morgonen därpå var den unga röda honan död, attackerad förmodligen av den äldre honan. Den blå unga honan blev väldigt skrämd och ett dygn senare dog hon oxå.Så sen dess fick den äldre honan vara ensam och det passade henne bra, var mycket sällskaplig och simmade och visade upp sig, Tyvärr lever hon inte idag pga, ålder.
Däremot har jag min Kamphane ännu, och han närmar sig mot 4 års ålder.
Blå och långfenad tjusig kille!Har inte skaffat några fler kampfiskar, och kommer inte att göra det så länge jag har killen .Han mår så gott i sin ålderdom och så har han kompisar i sitt kar(4 st Fantomtetror,2 st Butterflyers,2 st Botia Striata)Lugn och harmoni med varandra.

Som sagt ibland kan man lyckas att ha fler honor ihop, men det bästa tror jag är att från början köpa 3-4 st unga honor, gärna från samma affär då dessa redan gått tillsammans. Det fungerar nog bättre tror jag, eller en hane och 3-4 st honor beroende på hur stort kar man har givetvis.
Det tänker jag göra i framtiden när min kamphane en dag går bort.
Svårt att tänka sig utan honom, när man haft honom så länge men så är det.

Låt den gamla honan gå kvar i sitt kar, kan bli sjuk och sakna sitt gamla hem,Har själv råkat ut för detta så flytta de nya hellre.

Lycka till med dem!
#6 - 13 oktober 2006 14:36
Hej!

Nu är den nya överflyttad till räkkaret och än så länge går det bra. Visst "nappar" hon lite på räkorna, men det är alldeles för stora och fler, så jag tror det kan gå bra. :)

Hon är så otroligt vacker. :D Kroppen är mörkare blå (som blev ljusare och ränderna framträdde när hon stressades) och fenorna ljusare metallicblå med rött i.

Tror ni att der är någon idé att skaffa en hane till den gamla honan? Eller är det att be om för mkt? [:o] När hon var mindre hade jag en hane som jagade henne (o alla övriga fiskar) så honom gav jag bort.

Funderar även på att köpa en hona till från samma kull/akvarium som den nya honan kommer ifrån. Finns det risk att de inte "känner igen" varandra och bråkar? Vill gärna att de ska ha sällskap av en artfrände.

Tacksam för fler tankar och idéer! :D
#7 - 13 oktober 2006 15:09
Mina 2 honor kom från samma akvarie i akvarieaffären. Då var de tydligen vänner....kanske bråkade de om kampfiskhanen jag hade...fast han brydde sig inte om de.
#8 - 13 oktober 2006 21:01
kampfiskar lever på behörigt avstånd från sina artfränder så låt den gå själv så blir både du och fisken nöjda!;)
#9 - 13 oktober 2006 22:53
Okej, okej... ;) Hon verkar iaf väldigt nöjd i sitt nya hem (den lilla blå). Far omkring som en stålle o utforskar grottor och mossrev. Hoppas det håller sig så bara. [:o]

Annons