Bråkig kamphane

#1 - 1 augusti 2006 22:28
Som sagt, ni som hänger här ofta läste säkert om min nyinskaffade hane som gav sig på "mitt lilla cp" dvs, den lilla missbildade guppyn. Då skaffade jag ett nytt kar till honom istället. Eller, kar å kar, jag köpte en skål till honom där han trivs alldeles utmärkt. Så tänkte jag att jag köper en hona också, å har i samma kar. Inte en chans asså, han gav sig på henne direkt. Då tog jag ett glas å stoppade henne i nu ett tag, å sänkte ner henne i skålen igen. Mest för att han ska lära sig att hon är där.
Tror ni att detta kommer fungera? Eller är hon dödsdömd om jag släpper i henne?
#2 - 2 augusti 2006 20:39
Finns inte så mycket annat att göra än att testa.. Det kan ju hända att han vänjer sig, men man vet aldrig med fiskar ;)
Lycka till
#3 - 2 augusti 2006 23:39
yes jag vet :P, tusan också. Aja.. hon är mkt mindre än hanen, och även om jag har läst att honorna kan vara väldigt revirhävdande och elaka (även mot hanarna) så ska jag nog släppa i henne i det stora karet och hoppas på det bästa =).
#4 - 3 augusti 2006 06:28
Denna regel, som jag har formulerat, bygger endast på min egen erfarenhet efter att i perioder under ett femtontal år sysslat med akvarier:

Ju mindre kar, desto mer bråk.
#5 - 3 augusti 2006 06:40
Det är bättre om man köper 2 - 3 st honor och inte bara en enda. Sen så ska det finnas gott om växter och gömställen för honorna att ta skydd bland då hanen jagar efter dem. Om hanen kommer i lektagen så är det ju bra med lite flytväxter som han kan fästa skumboet i.
#6 - 3 augusti 2006 08:51
Med andra ord så har jag för litet kar och för få honor :). Jag ska försöka ge bort henne istället, och låta hanen simma ensam. Sen skaffar jag inte kampfisk igen förän jag har en större lägenhet (större kar) :>.

Annons