Bråkande Lejonhuvud

#1 - 5 december 2009 23:39
Jag har två Lejonhuvudciklider som jag förmodar båda är hannar eftersom de så smått börjar få huvudbucklan. De lever i ett 500L akvarie med hyffsat med gömställen. En rot-grotta är dock ganska stor, vilket är den som syns på filmen nedan. En av dem håller till i den ett par timmar om dagen, resten av tiden är de på helt olika ställen. Det är här bråket börjar.

Är den typen av bråk man ser på filmen vanligt, samt är det något som jag får förvänta mig händer oftare efterhand som de växer? Brukar det sluta med att en underkastar sig eller kommer det att bli en fajt på liv eller död?

I filmen ser man det jag menar ganska tydligt vid:
1:30 - 2:00
sedan dansar de mest runt varandra fram till
5:30 - 6.15
dans fram till
7:00 - 7:20
dans fram till
7:50 - 8:40 (vill ni bara ha ett exempel är detta nog bäst)
o.s.v.

Intressant att se färgskiftningarna. De skiftar mellan ljusbeige till riktigt mörkblå färg. En av dem visar också tigerteckningen emellanåt.

[youtube]JeiQC0jC2q8&hd=1[/youtube]
#2 - 6 december 2009 11:14
Tänkte bara komplettera med att nu har den som "äger" roten på filmen börjat dra sig bort mot en annan rot som "ägts" av den andre tidigare. D.v.s. det verkar nästan som att de numera söker upp varandra för att fajtas lite. Det är stora ytor och massor med gömställen mellan dessa rötter, inte minst en sten varunder en av dem hållt till på dagarna under tre veckor. Är detta normalt?
#3 - 6 december 2009 12:59
Har problem med att se filmsnutten.
Jag skaffade lejon för ett par veckor sen och de gör inget annat än att bråka och jaga varandra, fick tom skänka bort mina pansarmalar pga att de fick stryk
#4 - 6 december 2009 13:50
Jag skulle gissa att det är två hanar ja. När jag köper lejonhuvuden så brukar jag ta den största, med störst puckel (säker hane), och en av de minsta (trolig hona).

Rödtoppen, prova att trycka på HD-knappen nere till höger i filmrutan, och kolla på den i normal kvalitet, så går det nog bättre. Att pansarmalar får stryk, särskilt om de är i lektagen och akvariet inte är så stort, får man nog tyvärr räkna med. Till och med paletter kan gå hårt åt pansarmalar, och de leker ju på liknande sätt.
#5 - 6 december 2009 21:48
Micke_A skrev:
. När jag köper lejonhuvuden så brukar jag ta den största, med störst puckel (säker hane), och en av de minsta (trolig hona).

Ja, det hade ju varit skillnad om man hade kunnat välja själv (det var en "beställningsvara" i mitt fall) :D
#6 - 6 december 2009 22:17
rödtoppen skrev:
Ja, det hade ju varit skillnad om man hade kunnat välja själv (det var en "beställningsvara" i mitt fall) :D

Ja, men du har väl fler än två? Då ökar ju schansen att få ett par :)
#7 - 6 december 2009 22:24
Just nu vågar jag inte köpa fler av rädsla för att resterande fiskar ska bli ännu mer uppstressade av deras beteende. Det verkar nästan som om de kontinuerligt försöker utvidga sitt revir.
#8 - 7 december 2009 09:34
Säga vad man vill om Lejonhuvudciklider men två saker är de väldigt bra på, äta och slåss!

Jag var i ungefär samma sitution som du har, jag lyckades hitta en trolig hona och släppte ner. Men det är för tidigt att säga något om hur det går, alla slåss med alla numera.

180 liters Lejonkula
#9 - 7 december 2009 09:59
Mycket bra tråd du länkade till Maths! Väldigt intressant att läsa och se filmerna. En av mina lägger sig ibland en bit upp i karet och simmar mot vattenflödet. Långa, långsamma rörelser. Förra veckan låg han där hela dagen och när jag gick upp på morgonen dagen efter låg han fortfarande och simmade graciöst mot strömmen. Då blir man lite rädd att något är fel, men nu verkar det som det är något han gillar och tar några turer emellanåt.

Något som fortfarande överraskar mig är hur två så pass stora fiskar lyckas gömma sig varje morgon/förmiddag så det är omöjligt att se dem. Sedan börjar de så smått att titta fram på eftermiddagen och det är väl bara när det är matdags som de helt ogenererat visar sig längre stunder.

Men fiskar med blå ögon, man kan bara inte sluta titta på dem när de kryper nära glaset av nyfikenhet :)
#10 - 5 januari 2010 16:01
Ingen aning vad som hänt. Jag åkte bort två veckor över jul och nyår och kom tillbaka igår. Inte nog med att alla fiskar överlevt, mina två lejonhuvud simmar numera bredvid varandra. De håller till i samma hörna och kan passera varandra utan att resa ragg.

En av dem har växt lite mer än den andra och har en btydligt större huvudbuckla nu. Och de har grävt! Bannemig, det ser ut som om de försökt gräva bort en 40cm hög rot.
#11 - 5 januari 2010 16:08
Lugn och ro kan tydligen gör underverk:p

Nu är det bara att hoppas på det bästa...
#12 - 12 januari 2010 14:22
Ok, nu behöver jag hjälp och råd. Mot all förmodan så är de två bråkande lejonen faktiskt av olika kön! Som jag skrev ovan har mina två veckors frånvaro över jul haft en positiv effekt. Som jag också skrev har de grävt enormt mycket.

En av dem lämnar aldrig hålet som går ner under en stubbe. Jag trodde att det var vanligt trams men döm om min förvåning när jag idag ser små, små simmande yngel i den där hålan!!

Så lejonen har fått barn. Ska jag göra något speciellt? Ska jag ha någon speciell mat? Hittills matar jag med granulater, flingor och fryst foder (mygglarver, mysis, artemia). Ska jag låta en lampa vara tänd på natten? Som sagt, allmänna råd är välkomna :)
#13 - 12 januari 2010 14:42
Grattis :) Om jag inte minns fel har jag läst att lejonhuvuden matar sina yngel, förmodligen genom att tugga sönder maten och spotta ut den. Det har jag inte tänkt på själv när jag haft lek av dem, däremot minns jag att nattlampa inte var nödvändig den första tiden (i alla fall om ljuset släcks samma tid varje kväll, med hjälp av en timer t.ex), eftersom paret lär sig vilken tid ljuset släcks, och tar in ynglen i grottan en stund innan ljuset släcks. Åtminstone kunde jag observera det hos ett par jag hade.
#14 - 12 januari 2010 14:50
Japp, jag använder timer. Idag är första dagen jag ser några yngel sakta ta sig utanför grottan. Skalarerna ligger som gamar på lur ovanför.

Jag blev lite konfunderad innan idag. För ett par dagar sedan var en äppelsnäcka på väg ner i hålet. Jag plockade bort den utifal att... Idag var en snäcka på väg ner i hålet igen. Fem minuter senare går jag förbi igen och då ligger snäckan ~15 cm bort. Det verkar som om lejonen puffat bort den. Det imponerade på mig :)
#15 - 12 januari 2010 14:54
Ja, de är ihärdiga yngelvårdare, ett par jag hade i ett 250-liters totaldominerade karet när de hade yngel, ett scalarepar stod och tryckte i ett hörn, och fick inte röra sig många cm, och lejonhuvudsynglen simmade både högt och lågt.
#16 - 13 januari 2010 16:35
Herregud, hur påfrestande är inte detta. Nu har hela familjen (~15 yngel) hamnat mitt i karet med massa rovfiskar runt sig. Det är som att titta på Hajen-filmerna. Man bara väntar på att något illa ska hända.
#17 - 13 januari 2010 17:15
Filma en snutt, skulle vara kul att se. Grattis förresten!
#18 - 13 januari 2010 22:13
Här är en liten film. Här har de tagit sig sakta från stubben man ser i bakgrunden, längs rutan fram. Varvet fullförde de sedan via den vita stenen, över stubben bakom, genom en takgrotta för att sedan stoppa in alla barn under stubben i hörnet igen.

Otroligt nog hade de alla tillbaka i hålan 5 minuter innan matdags. Jag vet inte hur många yngel som blev mat åt andra men föräldrarna verkade göra sitt bästa för att hela tiden jaga bort dem.

[youtube]_MNsSY_NJHs&hd=1[/youtube]
#19 - 13 januari 2010 22:39
Kul :) Blir lite sugen på lejonhuvuden igen. Tyvärr har han nog inga kvar där jag brukar handla.
#20 - 13 januari 2010 22:46
Grattis! själv har man 10-15 st Palettciklid yngel nu :)
Bilagor:
#21 - 20 januari 2010 11:45
Detta är tuffa rackare. Ibland följs hela stimmet åt men ganska ofta så delar dem upp sig där honan tar ett gäng på en runda och hanen tar resten på en annan runda. Ynglena är ganska orädda men förvånansvärt snabba redan nu och hyffsat observanta på omgivningen. Ett flertal har redan fått öva upp sin färdighet genom att fly från hungriga invånare.

Men föräldrarna är ibland skoningslösa. Redan nu har en stor svärdbärare och en 10cm skalar fått sätta livet till när de kommit för nära på natten. Kollar man på första filmen i denna tråd kan man förstå att det kan gå riktigt hett till.
#22 - 20 januari 2010 12:09
Jag är förvånad att de inte slagit ihjäl dina fjärilar och skalarer. Jag hade inte räknat med att de skulle klara sig många dagar hos ett vuxet lejonhuvudpar.
Bilagor:
#23 - 20 januari 2010 13:52
Akvariet är två meter långt och Lejonen håller sig på ena tredjedelen faktiskt. Jag har hyffsade "avspärrningar" för att försöka begränsa reviret. Men ibland undrar jag med hur vissa överlever attackerna.
#24 - 24 februari 2010 11:11
Jag behöver lite råd. De små rackarna växer till sig, vissa mer än andra. Detta är kaxiga typer, de struntar i storlek. Iaf tills de ser ett stort människohuvud, då flyr de. Tillfälligt.

Jag gissar att i stort sett alla fortfarande lever (~25) och snart börjar nog det naturliga urvalet slå till där de svaga slås ut. Jag förmodar att det inte är särskilt bra att ha ~25 lejonhuvud gående i ett kar på 500L, speciellt inte när könsmognaden kommer?
#25 - 24 februari 2010 19:50
legis skrev:
Jag behöver lite råd. De små rackarna växer till sig, vissa mer än andra. Detta är kaxiga typer, de struntar i storlek. Iaf tills de ser ett stort människohuvud, då flyr de. Tillfälligt.

Jag gissar att i stort sett alla fortfarande lever (~25) och snart börjar nog det naturliga urvalet slå till där de svaga slås ut. Jag förmodar att det inte är särskilt bra att ha ~25 lejonhuvud gående i ett kar på 500L, speciellt inte när könsmognaden kommer?

Tja, när de når ca 5-6 cm så går du ju till affären med dem :) 25 vuxna lejonhuvuden funkar nog inte, eller så är de så många att de inte bryr sig om att ta revir, och då blir det lugnare.

Annons