Bråk mellan mina fjärilar

#1 - 17 januari 2006 22:23
Jag börjar tycka synd om min fjärilshona. Hanen tycker nämligen inte om henne längre och jagar/nafsat på henne hela tiden. [:(] Jag hade en annan hona förr och det blev samma sak där, att han "godkännde" henne först och sen efter några veckor så började han jaga henne. Köpte då två honor till och han "valde" den nuvarande (lämnade tillbaka de två "överblivna"). Hanen bryr sig inte om de andra fiskarna något speciellt... Jag har testat att mata lite, mata mycket och att möblera om, inget funkar.

Några förslag på vad jag ska göra? Annars så får jag sälja/skänka dom till en affär så att honan slipper bli jagad 24/7.
#2 - 17 januari 2006 23:58
Flytta honan eller hannen till ett annat akvarium om du har möjlighet.
Kanske det blir bättre om hon får vara ifred ett tag.
#3 - 18 januari 2006 11:07
Jag hade samma problem i mitt akvarium ett tag. Sen efter några veckor blev de vänner igen och började tom leka :)

Hur stort är akvariet? Du kanske kan skaffa ett par till? Men jag vet inte om det skulle hjälpa. Det är problem med mina fjärilar igen nu när den gamla hanen har dött och jag skaffat ett ungt par. För nu jagar det unga paret bort den äldre honan :(
#4 - 18 januari 2006 13:05
Nu har jag satt hanen i en yngelkasse i akvariet. Det skumma är att han är helt lugn och att honan står och vaktar kassen nästan hela tiden. Det verkar som om de vill till varandra nu. Tänkte ha honom i kassen över natten och sen testa vad som händer.

Vaktande hona

Vaktande hona 2
#5 - 18 januari 2006 17:21
LOL!
Honan tror att hanen har skaffat ett nytt revir så nu håller hon på att putsa utsidan av yngelkassen. [:)]
#6 - 19 januari 2006 09:45
Blev det någon förbättring? Eller du kanske inte har släppt ut hanen än?[:)]
#7 - 19 januari 2006 12:28
Jag trode att han skulle vantrivas något fruktansvärt men det verkar han inte göra. Ska släppa ut honom imorron. Honan är alltid i närheten av kassen och jagar bort andra fiskar. :-)

Annons