Bråk i akvariet

#1 - 4 augusti 2008 15:07
Idag köpte jag en ny ballongmolly hane och en ballongmolly hona till mitt akvarium, hade 2 honor sedan innan.
Honan blev välkommen i gänget direkt, men hanen blir trakasserad av mina black molly hanar,, de låter han inte vara en sekund.
De försöker bita han vid analfenan, samt att båda mollysarna buffar och puttar på honom.
Ska inte black mollyn vara en fredlig fisk.
Vad ska jag göra?
Väldigt glad över tips!!!
#2 - 4 augusti 2008 18:30
Att hanarna inte attackerar honan på samma sätt kan bero på att de inte ser henne som ett hot i fortplantningsprocessen, men att de attackerar hanen kan vara att de tycker att han inte är lika rolig att leka med.

Har hört att det kan ha betydelse hur man introducerar fisk i karet exempelvis kan man släcka ner belysningen när den ny fisken ska i , blir det bråk så kan man avleda de andra fiskarna genom att ge en omgång mat som en avledningsmanöver och kanske få dem på bättre tankar....

finns säkert fler knep men de kan inte jag....

kan också ha betydelse hur stort karet är om det är för många fiskar på liten yta är det inte lätt att fly osv...
#3 - 4 augusti 2008 19:25
tack

Allright,, jag tackar för alla tipsen!
Hade dock lite fel,, skäms,, de är inte black molly hanar jag har utan platy hanar... Men ballongmollyn e fortfarande en sån :)
De påminner just nu om snoken å kroken i från lilla sjöjungfrun där de är i yngelburen..
Ser skitaggresiva ut mot alla firrar som simmar utanför..
Verkar blitt obalans i akvariet.. synd..
Men pratade med fisk affären å ska ha dem i yngelburen i natt så att den nya hanen får komma in sig i akvariet så får jag se imorn om det går,, annars får jag lämna tillbax det stackars mobbingoffret..
Maten har jag testat med,, men de sket i den och fortsatte tracka den andra hanen, och han håller sig mest undan,, försökte simma undan då de höll på,, finns inte massa gömställen just nu, men väntar på ett 150 liters akvarium som ska komma i veckan, där kommer jag ha mer stock och växter att försvinna i,, har bara ett 54 liters idag...
#4 - 5 augusti 2008 14:07
Alltid trevligt att få större kar både för fisken och betraktaren.

Lycka till hade varit kul att höra hur det gått med fighten....du kanske får utjämna kampen lite

T. ex. sätta den nya hanen mot en av de andra och se om de är lika kaxiga om de är ensamma mot den nya.. ;)

Annons