Bråk i akvariet

#1 - 25 februari 2006 16:14
Hur mycket ska man ta de på allvar.
Först var det mina svärdbärare.
De ät tillsammans med guppysarna och praktbotiorna och neontetrorna, alla är i samma gäng, där finns tre honor och en hane (svärdbärare), det finns även en andra svärdbärare hane i akvariet men han är alltid ensam och den första hanen mobbar ut honom, de köptes in till mitt akvarium med två veckors mellanrum. Den som mobbar är den som kom dit först, och de är även den som är störst. De var i samma akvarium i zoo butiken, och där fanns även andra hanar också, och ja har haft sv hanar innan tillsammans och inte haft detta problem. Undrar vad de kan vara, och vad ja ska göra åt det, ska ja köpa fler hanar eller fler honor eller både och ??
eller nån mer art kanske, eller är min hane bara feg.

Sen nu idag såg jag att även mina praktbotior bråkar, de är de två mindre som gör det, de är tre storlekar en är mega stor en mindre och en lite mitt i mellan. Undrar om de är så att de är två hanar, för har hört att honorna brukar vara större och rödare i ansiktet och den större är rödare, funderar även på här vad ja ska göra, och det är här är rent bråk inte mobbing, utan de är inte alltid tillsammans men när dom är de så bråkar dom och det ser mer alkvarligare utan än när min sv hanen jagar bort den andra, vet inte men min ena sv hane e kanske feg, bland botiorna kanske de e så att de är ungeär lika och vill ha makten båda två, eller så slåss de om honan

Vad kan ja göra åt detta, skaffa fler i samma art eller vad ??
Svårt att se bland botiorna vem som är hona och hane.
#2 - 25 februari 2006 16:42
Till att börja med: hur stort är akvariet?

Ingen av dina fiskar är feg, däremot så är de svagare fiskarna medvetna just om att de är svagare och att det skulle vara väldigt dumt att inte hålla sig undan.

Vad gäller svärdbärarna så är det nog för få honor för de 2 hanarna. Det ska vara minst 2-3 honor per hane. Så skaffa absolut inga fler hanar. Och så kan svärdbärare vara lite aggro mot varandra. Inte lika snälla som platies.

Vad gäller botiorna vet jag inte riktigt, men de vill gärna ha gott om plats och gömställen.
#3 - 25 februari 2006 18:07
sorry glömde storleken

Det är 240 Liter.

Gömställen finns de gott om, de har en staty de brukar simma upp i där är ett litet utrymme, sen har de rötter bakåt som de kan gömma sig bakom, även några växer som de kan gömma sig i, och grottor av stenar, sen finns de en rot på framsidan som går att simma in i, och ja ser dem sällan alla tre så de gommer sig ofta.

Vad gäller svärdbärarena köper ja fyra honor till då, hihi
Visste inte man skulle ha så många, per hane,
Så får testa detta och se hur de blir, hoppas de blir bättre, får hitta på nåt mer gömställe för botiorna, lite mer växter kanske.,
#4 - 25 februari 2006 18:21
Det låter som om du har bra med gömställen. Ser det väldigt våldsamt ut eller tror du de bara mäter krafterna lite?

Jodå ungfödarhanar brukar vara lite översexuella ;) så de vill gärna ha flera honor att para sig med.
#5 - 26 februari 2006 08:07
Hehe, med praktbotiorna tycker ja de ser väldigt våldsamt ut och de klickar så där som de brukar göra när de äter, de slåss mest mun mot mun som om de försöker bita varandra, ungefär som hundar, fast de har väl inga tänder, de verkar inte skada varandra.
Vet inte hur alvarligt de kan vara har ju inte sett något sådant här förut, ska man skaffa fler botior kanske, eller fler gömställen. Eller nåt annat kul. Kanske nån mer botten art, jag har en mal också och de funkar super bra.
#6 - 26 februari 2006 12:29
[QUOTE=ribby_girl]Hehe, med praktbotiorna tycker ja de ser väldigt våldsamt ut och de klickar så där som de brukar göra när de äter, de slåss mest mun mot mun som om de försöker bita varandra, ungefär som hundar, fast de har väl inga tänder, de verkar inte skada varandra.
Vet inte hur alvarligt de kan vara har ju inte sett något sådant här förut, ska man skaffa fler botior kanske, eller fler gömställen. Eller nåt annat kul. Kanske nån mer botten art, jag har en mal också och de funkar super bra.[/QUOTE]

Vad är det för en mal?

Jodå, fiskar har tänder! Men jag vet inte hur allvarligt det är. Du kan ställa frågan under "Karpliknade fiskar", så kan du nog få svar från folk som har erfarenhet av praktbotior. Även om botior trivs i grupper om 4-6 får du tänka på att praktbotior blir väldigt stora så du får inte ha så många att det blir ont om plats för dem.
#7 - 27 februari 2006 16:05
Om botierna:
Mina botior gjorde också precis så som du beskriver i början men nu har dom lugnat ner sej. Oftast är det så att en besämmer i stimmet och det brukar vara den fisken som är blekast (konstigt nog). Det bråket du ser är alltså en maktkamp skulle jag säga.
#8 - 28 februari 2006 13:38
PlatyYngel: okej tack så mycket då vet ja, får hoppas de lungnar ner sig då.

Batski: De är en Anticitrus (eller vad de nu heter, tror de är en sådan i alla fall, den är väldigt lik den i alla fall, ska försöka ta några bilder i kväll.
Har bara skaffat tre för att vill att dom ska bli så stora som möjligt, akvariet ligger på 240L så de kanske e för många ändå ??

[INDENT]Play
[/INDENT]
#9 - 28 februari 2006 14:18
[QUOTE=ribby_girl]Batski: De är en Anticitrus (eller vad de nu heter, tror de är en sådan i alla fall, den är väldigt lik den i alla fall, ska försöka ta några bilder i kväll.
Har bara skaffat tre för att vill att dom ska bli så stora som möjligt, akvariet ligger på 240L så de kanske e för många ändå ??[/QUOTE]

Har du 3 ancistrusar? Jag hade för mig att du hade skrivit att du hade en. Om de är 3 st bör du definitivt ge dem minst en algtablett. 3 stycken ancistrusar i ett 240 liters kan vara för många i fall alla 3 skulle vara hanar. Bäst skulle isf vara i fall de är 2 honor och en hane.
#10 - 28 februari 2006 15:09
Nej asså malen är en ancistruts. och sen har ja tre botior.
vet inte om ja blandade ihop det där eller.....
Ska kolla efter....
#11 - 28 februari 2006 15:11
Nepp blandade inte ihop nämnvärt, bara de att de var ju två olika inlägg ja svarade på, och inte hade mellanrum mellan mina texter (jag har en förmåga att inte skriva så mycket mellanrum och punkter och sånt) lite jobbigt men hopaps ni kan leva med det.
#12 - 28 februari 2006 17:00
[QUOTE=ribby_girl]Nepp blandade inte ihop nämnvärt, bara de att de var ju två olika inlägg ja svarade på, och inte hade mellanrum mellan mina texter (jag har en förmåga att inte skriva så mycket mellanrum och punkter och sånt) lite jobbigt men hopaps ni kan leva med det.[/QUOTE]

Ah ok. Jag tror inte att de skulle växa mindre i fall du har en till. Men vill du verkligen ha 30 cm långa fiskar i ett 240 liters? Det kommer att bli trångt. Eller så får du skaffa ett större akvarium :D
#13 - 28 februari 2006 19:46
hehe i djuraffären sa de att de inte lbir mer än ca 15-20 i mitt akvarie men har hört att de inte är bra för dem, vet inte riktigt vad ja ska tro då ja inte har så mycket erfarenhet av dessa, hade en innan men vet inte om de var av samma art, men de var ett 200 Liters kar och den var väl ca 20Cm
och den var flera år, men tanken är ett större kar när ja flyttar, vill ha ett 700>Liters, så får se, tycker ni de är djurplågeri.
#14 - 1 mars 2006 00:51
[QUOTE=ribby_girl]hehe i djuraffären sa de att de inte lbir mer än ca 15-20 i mitt akvarie men har hört att de inte är bra för dem, vet inte riktigt vad ja ska tro då ja inte har så mycket erfarenhet av dessa, hade en innan men vet inte om de var av samma art, men de var ett 200 Liters kar och den var väl ca 20Cm
och den var flera år, men tanken är ett större kar när ja flyttar, vill ha ett 700>Liters, så får se, tycker ni de är djurplågeri.[/QUOTE]

Hur stora är de nu? 700 liter låter bra. Då blir botiorna glada :D

Själv tycker jag inte det känns bra med stora fiskar i för små akvarier. Akvariet är ju hela deras värld och det blir en väldigt liten värld om de inte ens har tillräckligt med utrymme att utvecklas normalt. Så i mitt akvarium kan jag bara tänka mig ha fiskar som blir max 10-13 cm. Och då är det malar som det rör sig om. De sitter mest på rötterna och i grottor och har därför inte samma rörelsebehov som andra fiskar.

Sen tycker jag inte heller att det ser snyggt ut när akvariet ser trångt ut.
#15 - 1 mars 2006 13:17
[QUOTE=batski]
Jodå, fiskar har tänder! Men jag vet inte hur allvarligt det är.[/QUOTE]

hmm... Men sånadär firrar har väl mera en sträv tandplatta än tänder? I alla fall vad mina fingrar erfarit :)

som abborrar ungefär..

/Simon
#16 - 1 mars 2006 13:19
[QUOTE=abborrmaster]hmm... Men sånadär firrar har väl mera en sträv tandplatta än tänder? I alla fall vad mina fingrar erfarit :)

som abborrar ungefär..

/Simon[/QUOTE]

Jo fast de är inte tandlösa iaf :)

Annons