brådskande!!! skalare-rom

#1 - 17 maj 2006 19:15
hej nu har mina redback koiskalarer lagt rom igen å jag har fortfarande lite problem med dem. som är kännt vill dom alltid äta upp rommen men jag har prövat att avlägsna bladet där rommen sitter men inte lyckats pga mögelangrepp på äggen. ska jag lägga bladet i en annan behållare med samma vatten med en lätt ström från en pump kanske? funderar oxå på att läga bladet i en yngelkasse vilket borde va bäst? och hjälper det att plocka bort "sjuka" ägg så att möglet inte sprider sig? tacksam för svar...:confused:
#2 - 17 maj 2006 19:30
Hej.
Jag gör så att jag tar en cirkulationspump och fäster bladet så det fläcktar rätt friskt på äggen sen plockar man bort dom äggen som ha mögel angrepp. Jag skulle inte använda yngelkasse för vattnet blir stilla där i.
#3 - 17 maj 2006 19:36
tack

ja jag misstänkte det. har som sagt prövat det ett par ggr men...
ok en fråga till hur länge dröjjer det innan äggen befruktas. för en annan gång så avlägsnade jag bladet men alla äggen blev svampangripna men det kanske bara var för att det spred sig å att vattnet stod för stilla? just nu så vaktar dom bara äggen å har gjort det en stund så jag antar att de är befruktade...
#4 - 18 maj 2006 05:19
[quote=Rooster]hej nu har mina redback koiskalarer lagt rom igen å jag har fortfarande lite problem med dem. som är kännt vill dom alltid äta upp rommen [/quote]

kan de inte bara va så att dom behöver träna några gånger innan dom lär sej hur dom ska göra ?

Annons