BRÅDIS-BRÅDIS!!! Discusägg

#1 - 18 januari 2005 11:31
Har precis fått discusägg. Honan och hanen står och vaktar. Hur gör jag för att bäst försäkra mig om att äggen kläcks och ungarna överlever?

I akvariet har jag 5 stora scalarer, 1 silverhaj och 1 eldstjärt.
#2 - 18 januari 2005 12:56
är det första gången dom leker?

i så fall är chansen väldigt liten att dom klarar ut att få ynglen att överleva, eller äggen att kläckas vilka åtgärder du än vidtar.

jag tycker att du i första hand skall avgränsa övrig fisk från diskusarna.

hav tålamod ifall dom misslyckas dom leker säkert igen och igen tills dom lyckas...
#3 - 18 januari 2005 13:09
Tack Linus för ditt snabba svar...

Vi har avskärmat äggen (uppskattet det vara upp till 200 st) med hjälp av en glasskiva. Den knallgula honan är i det avgränsade området ihopa med äggen. Hon står och blåser eller putsar dem med munnen (vad är det den egentligen gör?). Den knallblå hannen är utanför glasskivan och undrar vad som står på. Vi har även satt in en syresten vid äggen. Är det bra?

Skall vi ta bort honan?

Någon som kan svara på detta?
#4 - 18 januari 2005 13:39
ha både hanen och honan vid äggen, eftersom om dom kläcks är det båda som tar hand om dom. Det bästa vore att ha dom i ett akvarie ensamma, utan inredning. Vad är det för sorts discusar?
#5 - 18 januari 2005 13:57
Hej! Lånar bara din tråd lite.

Hur går man till väga om man inte kan avgränsa akvariet. Men, däremot har jag ett extra akvarium som jag inte använder.

Hur gör jag för att flytta fisken och äggen till det karet?
Kan tänka mig att det är känsligt?

/Daniel.
#6 - 18 januari 2005 14:48
Äggen sitter på väggen på ett stort innerfilter. Undrar om man ändå kan flytta dem?

Vad kan hända om man endast har honan vid äggen? Tänkte prova det.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för äggen att kläckas?
#7 - 18 januari 2005 15:07
Hej
Det är ingen större hit att försöka flytta på äggen o föräldrarna, dom skulle nog bli så stressade att dom käkade upp dom direkt.
Låt båda föräldrarna var kvar vid äggen.

Det tar 3 dygn ungefär för äggen att kläckas, efter det så blir det larver som föräldrarna vaktar och kanske flyttar till ett annat ställe på pumpen i ditt fall.
När larverna är runt 65-72 timmar så blir dom frisimmande och börjar då äta på föräldrarnas hudsekret.
Det beror lite på temperatur med kläckningstiden.

Efter ytterligare en vecka till så om dom e kvar då så får man börja mata ynglen med artemia eller liknande smått foder.

Har just nu själv en kull på säkert 150 yngel som går själva med pappadiskus i eget akvarie och växer finfint nu !!!
Fick själv ta bort honan efter några dagar för hon blev kannibal.

Jäkla skoj är det att följa deras uppväxt på nära håll :)

Lycka till !!

// Matte
#8 - 18 januari 2005 15:34
[QUOTE=Gimbo]Hej! Lånar bara din tråd lite.

Hur går man till väga om man inte kan avgränsa akvariet. Men, däremot har jag ett extra akvarium som jag inte använder.

Hur gör jag för att flytta fisken och äggen till det karet?
Kan tänka mig att det är känsligt?

/Daniel.[/QUOTE]

är det inte bättre att göra iordning det akvariet till lek akvarie och flytta dit paret... har dom lekt en gång så leker dom säkert igen...
#9 - 18 januari 2005 16:14
Som sagt, flytta inte paret eller äggen. Gör istället iordning det andra akvariet (förutsatt att det är tillräckligt stort, inte mindre än 70L) och när äggen/ynglen inte är kvar (tror inte dom kommer klara sig) så flyttar du paret till det iordning gjorda akvariet.

Vad var det för sorts discus du har? BL och?

Du bör låta båda föräldrarna vackta äggen och sköta om dom.

Lycka till!
#10 - 18 januari 2005 17:50
[QUOTE=Linus Skärbring]är det inte bättre att göra iordning det akvariet till lek akvarie och flytta dit paret... har dom lekt en gång så leker dom säkert igen...[/QUOTE]

Det funkar ju bra det med. Har man någon förvarning när de "kommer" att leka? Eller är det bara o flytta över ett par?

/Daniel.
#11 - 18 januari 2005 18:07
[QUOTE=Gimbo]Det funkar ju bra det med. Har man någon förvarning när de "kommer" att leka? Eller är det bara o flytta över ett par?

/Daniel.[/QUOTE]

Jag menar att du håller dom mer permanent där, så det är ju bara att flytta över ett par.

hur stort är det paret som lekt?
#12 - 18 januari 2005 18:27
ja man kan se när dom kommer att leka.
#13 - 18 januari 2005 23:41
[QUOTE=simosaurus]ja man kan se när dom kommer att leka.[/QUOTE]

Men, då är frågan hur ser man det?
#14 - 19 januari 2005 07:40
Uppätna ägg!

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAArrrrrrrrrrrgh!!!

Det var svårare än vad jag trodde att få behålla äggen. Klantade mig och hade inte upptäckt att det fanns ett utrymme under pumpen för vissa fiskar att ta sig in. Nu på morgonen var det kliniskt rent på pumpväggen *snyft*.

Nästa gång skall jag verkligen se till att inga obehöriga fiskar kommer åt.

Tack för all hjälp!
#15 - 19 januari 2005 19:36
Det kan ju vara läge att se till att de inte lägger ägg på pumpen nästa gång. Risken är överhängande att de sugs in i filtret när de kläcks och blir frisimmande
#16 - 20 januari 2005 07:29
Hur kan jag styra var de skall lägga äggen? Tyvärr har jag inget annat kar som jag kan sätta över det lekande Discus-paret i.
#17 - 20 januari 2005 13:34
trä över en damstrumpa över insuget på pumpen det brukar kunna hjälpa.
#18 - 20 januari 2005 16:45
[QUOTE=Jeffna]Hur kan jag styra var de skall lägga äggen? Tyvärr har jag inget annat kar som jag kan sätta över det lekande Discus-paret i.[/QUOTE]

Tipset är att du inte kan styra det.

Inte annars om du tar ut all inredning och ställer ner en kruka så kommer dom antagligen att lägga äggen där.

Har du inget annat akvarium att stoppa över paret i så kan jag nog av egna erfarenheter säga att du inte kommer att få några yngel av dom.

Jag har själv ett 540 med diskus och ett 375 med diskus och där e flera par som leker med jämna mellanrum.

Har en 125 liter 50*50*50 cm kub som jag har yngel i nu där paret lekte minst en gång i veckan i 375 liters karet som dom var i innan.

// matte
#19 - 20 januari 2005 19:34
[QUOTE=Jeffna]Hur kan jag styra var de skall lägga äggen? Tyvärr har jag inget annat kar som jag kan sätta över det lekande Discus-paret i.[/QUOTE]
Du kan ju ta och flytta filtret till andra sidan om glasskivan och ställa in tex en kruka eller något annat lämpligt som du vill att de ska lägga äggen på. Sen är det ju inte säkert att de väljer det ändå. :)

Annons