Bräckvattensnäck, kulfiskmat???

#1 - 3 augusti 2004 23:53
Förslag på bräckvattensnäcka, som kan odlas till mat åt grön kulfisk??
#2 - 4 augusti 2004 02:37
Ta de vanliga små sötvattenssnäckorna, de förökar sig som galningar. Den som har spetsigt spiralformat skal lär även föröka sig fortare i svagt saltat vatten, kanske tom i bräckt vatten.
PatrikMalmo
#3 - 4 augusti 2004 04:29
Jag har fått med en spiralformad snäcka över i ett kar med ca 30 psu (nästan samma salthalt som havsvatten alltså) och den klarar sig fint där. Vet inte vilken art det är, men slutet på snäckspiralen är trubbigt. Har sett andra snäckor som har spets där. Om snäckan klarar sig fint där är det värt att testa om den även fortplantar sig. Kanske enklare att hitta den om du går med i en akvarieförening eller går runt i många butiker.

Hilsen!
#4 - 4 augusti 2004 16:22
Jag har MASSOR av "Malaysiska trumpetsnäckor" i mitt bräckvattensakvarium och skickar gärna några till dig Stinasp om du mailar din adress. Mvh Cecilia
#5 - 4 augusti 2004 21:41
Perfekt!!!!!
Kan du maila mig på stina.aspelund@bredband.net

Finns det någon i Stockholms området som har liknande snäckor att dela med sig, är det bara att maila.
#6 - 8 augusti 2004 17:21
Jag har ev en liten odling på g av dessa. de är perfekta på det sättet att de rör om bra i tätare bottensediment och luftar det.
#7 - 8 augusti 2004 17:47
Vill bara varna lite för Malaysiska trumpetsnäckor, dom har lite för hårda skall för kulfiskar, dom kan skada tänderna på dom, så dom ges på egen risk.(känner en som har flera kulfiskar och råkade ut för det, vederbörande kulfisk dog sedan på grund av detta, har även hört samma sak från andra via nätet.)
Men man kan ju krossa dom innan man ger dom den så borde det gå bra.
Lämpliga snäckor är vanliga damsnäkor altså dom som brukar följa med växter man köper, samt posthornsnäckan, deras skal är inte lika hård som trumpetsnäckans skal.
#8 - 9 augusti 2004 21:18
Har nyligen tagit över ett gäng Ampullariasnäckor. De ska gå i ett 480 liters akvarium, tillsammans med en Kräfta. Då de är duktiga på att lägga ägg, kommer jag troligen missa att ta bort några innan de kläcks. Vilket betyder överflöd av Ampullaria. Kan dessa klara salthalten och ev föröka sig i svagt bräckvatten?

Annons