Bräckvatten på G!

#1 - 17 september 2004 16:13
Hej alla glada!!

Jag går i bräckvattenstankar och har lite funderingar...

Jag är inställd på Grön Kulfisk och har tänkt mig följande parametrar:

*Hörnakvarium 270 liter (fyllt till ca 2/3)
*filter: Eheim ecco (det största Ecco)
*Belysning: 2x60cm "sunglo" + reflektorer(svårt med annat i hörnakvarium)
*Rådasand 08-1,2mm
*Ph: ca 7,0-7,5
*Temperatur: ca 25 grader C
*rötter
*stenar som går "ton i ton" med rådasanden
*Växter: Javaormbunke, Crinum-lök, Liten Tjockbladsväxt (Bacopa monnieri)
* Fiskar: 3-4 Gröna Kulfiskar

Nu till frågorna!

1. Finns det någon algätare som passar in?

2. Klarar alla rötter Bräckvatten, eller bör jag hålla mig till en specifik sort?

3. Bör jag undvika någon av de växter jag tänkt mig?

4. Bör sandkornen vara större eller mindre?

5. Finns det något bra/enkelt/billigt sätt att hålla koll på
salthalten? (tänkte ha 1%)

Jag ser även fram emot tips och synpunkter i allmänhet!

(Jag har med tiden kommit fram till att det oftast inte går att lita på zoo/akvarie-affärs försäljare så därför frågar jag er)
#2 - 17 september 2004 17:21
hej det enda som jag hör om grön kulfisk är att de inte går ihop med varándra som vuxna.. har själv en liten kula som jag bara älskar..
#3 - 17 september 2004 17:31
varför inte bara köpa en sötvattenskulfisk :P
#4 - 17 september 2004 17:38
1 ancistrus kan klara bräckvatten

2 ja alla rötter klarar det

3 ?

4 smaken är som baken men mindre är snyggare och mer biotop riktigt

5 en saltmätare är inte alls dyrt
#5 - 17 september 2004 18:47
Mangroverötter är ju lite mer biotopriktigt, annars så går det med vilka som.
MVH
Magnus
#6 - 17 september 2004 20:27
Tack för alla svar... Jag har läst tidigare att ancistrus kan gå i bräckvatten, men hur går den ihop med kulfisk?

Jag känner även till att det finns sötvatten-kulfiskar, men har ändå bestämt mig för bräck-vatten. Det känns lite mer spännande och utmanande!

Det blir förmodligen mangrove rötter, kanske även någon planta också om jag kan hitta dem till "rätt" pris...

Jag har även funderat på att fixa till någon typ av vattenfall i den översta delen... finns det någon typ av "minipump" som fixar det? (Jag vill kunna stänga av vattenfallet ibland pga ljudet)
#7 - 18 september 2004 08:48
om du lyckas hitta riktiga mangrove rötter i handeln så säger jag grattis! själv har jag aldrig sett det i Svergie. Dock mycket andra rötter som kallas för mangrove.
#8 - 18 september 2004 18:04
Jag har sett mangroveplantor på akvarielagret för 500 kr styck (inte så billigt precis). En vän till mig såg plantor för ca 250 kr st för några dagar sen, tror det var på Iguana zoo. I värsta fall får jag dem "hitsmugglade" från Förenade arabemiraten.

Jag ska se upp för "fejk" -mangroverötter!
#9 - 19 september 2004 10:00
Jag har kollat lite efter det och såg som sagt att akvarielagrets plantor kostade 500 st vilket jag tyckte var lite dyrt. Iguana zoo kostade de 169 kr. vilket jag tycker är ett bra pris. hörde oxå att de skulle snart få in fler.
Annars har jag inte sett några andra butiker som säljer det.,...
#10 - 20 september 2004 06:49
plantor går inte riktigt att gämföra med mangrove rötter =) tar mååååååånga år innan dom får sånna rötter ;)

Dusk.se (butiken ligger i skogskyrkogården) hade också mangrove plantor sist jag var där.
#11 - 20 september 2004 07:01
Jag har provat alla tre sorters växter som du funderar på. Javaormbunken och Tjockbladet funkar bra medans Crinum-löken är lite känsligare. Alla växterna behöver tid på sig att vänja sig från sött till bräckt vatten.

Jag har köpt mangrovefrön genom Tommy Norberg (i Linköping?) men det verkar som om de inte är så lätta att få tag på. Har försökt köpa fler.

//Annika
#12 - 29 september 2004 23:58
Jaha... Då har man omsatt orden i handling och beställt ett Juwel RIO 240. Det kommer om ett par veckor.

Min "setup" blir som följer:

Tyvärr "helfyllt" det skulle bli för lite vatten annars, detta eliminerar tyvärr mangroveplantor.

Inbyggt filter + Cirkulationspump

Hemmabygda "bakgrundsmoduler" (av "byggskum" + husfix,färg och lack)

Finkornig sand

Mycket rötter

en Javaormbunke och en liten tjockbladsväxt (bara EN av varje för att testa så att de inte bara blir "snabbmat" för kulfiskarna).

4-5 Unga gröna Kulfiskar

2-3 Ancistrus

Låter inte det toppen!
#13 - 30 september 2004 06:32
Det låter fint tycker jag. Ta en titt på mitt mangroveakvarium med Fyrögonfiskar. http://www.ylitalo.org/annika/akvarie/mangrove.html

//Annika
#14 - 2 oktober 2004 11:07
Vi hade en kulfisk och hade stora problem med javaormbunkarna!

Det blir små svarta "frön" på bladen och kulfisken tror att dessa är mat. Så kulfisken bet bort små hål, precis som ett hålslag och ungefär i den storleken. Men eftersom det inte var en snäcka eller nått så spottade den bara ut dom.

Det slutade med att vi har MASSOR av hål i alla javaormbunkar.

En växt jag kan rekommendera dock för kulfisk är Anubias. Den lät den bli.
#15 - 4 oktober 2004 16:10
ebbaliten...

Funkar det att ha anubias i bräckvatten (ca 1-1,5 %)?

Anubian är i.o.f.s. inte biotopriktig med kulfiskar, och tråkig som jag är så tänkte jag hålla mig till asien.
#16 - 4 oktober 2004 19:19
Anubias funkar ganska bra i bräckvatten faktiskt.

Själv tycker jag det annars är ganska snyggt och nästan lite mer biotop att ha ganska "tomt" på växter. MEd bara ngn enstaka. de bilder jag har sett på kulfiskar i naturen så verkar det finnas ganska få växter på de platser de lever.
#17 - 4 oktober 2004 19:49
Hmmm... Min erfarenhet är att ingen enda vanligt förekommande växt (javamossa, javaormbunke, kolplanta, flytormbunke, Vallisneria) överlever salthalter över 10 promille (1%). Skall du upp till 15 promille och vill ha växter, skulle jag rekommendera att du går till en zooaffär med saltvatten och ber att få Caulerpa-alger; många, men inte alla, av arterna sägs klara bräckvatten.
#18 - 7 oktober 2004 17:03
Har du skaffat saltmätare? Jag tycker det känns lite onödigt, har kört med dl-mått i över ett år och mina kulisar mår som prinsar. Men du får läxa upp mig om man behöver mätare, då måste jag ju skaffa en. Hur går det med växterna? Har också erfarenhet av hål i bladen.
#19 - 8 oktober 2004 00:10
Nora... Ja´, jag har beställt en Hydrometer/termometer från tyskland den gick på ca 65 kr, så det är inte så farligt. Hur pass den behövs får nog tiden utvisa...

Väntar fortfarande på karet... det lär väl komma om en vecka, men sen kommer det nog ta upp till 2 veckor innan inredningen kommer på plats. Då ska jag rapportera hur det går.
#20 - 8 oktober 2004 12:15
Nej det var ju inte alls dyrt. Har du beställt den via någon affär? Det blir intressant att höra hur det går! Jag har inte direkt någon annan att diskutera bräckvatten med där jag bor.
#21 - 8 oktober 2004 18:01
Det är lite trist att inte fler människor sysslar med bräckvatten. det finns så mycket mer att utveckla på detta..... Intressant med...
#22 - 8 oktober 2004 19:17
Jag har beställt från www.aquaristikshop.com , förutom hydrometer har jag även beställt reflektorer, cirkulationspump och lite annat smått och gott. Jag och en kompis beställde saker samtidigt, så att vi kan dela på fraktkostnaden ;)
#23 - 11 oktober 2004 12:29
Okej.. Det var ju bra att ni kunde beställa tillsammans.

Annons