Bräckt till Körsbärsräkor?

#1 - 26 november 2012 22:11
Hej har införskaffat körsbärsräkor, och vill då gärna att de ska föröka sig. Killen i affären sa att de skulle ha bräckt vatten till ynglen men vad jag sett här verkar det inte så.
Är de så att de måste ha bräckt eller är det bara en fördel?
#2 - 26 november 2012 22:28
jag har inte salt i mina kar och dom förökar sig som ogräs
#3 - 26 november 2012 22:36
Lampa skrev:
Hej har införskaffat körsbärsräkor, och vill då gärna att de ska föröka sig. Killen i affären sa att de skulle ha bräckt vatten till ynglen men vad jag sett här verkar det inte så.

Är de så att de måste ha bräckt eller är det bara en fördel?

Bara amanoräkor behöver saltvatten för ynglen.
#4 - 27 november 2012 06:05
Okej tack så mycket för era svar.
Och finns det någon risk att neon tetror ger sig på körsbärsräkor?
#5 - 27 november 2012 07:03
Inte vuxna räkor men dom kan nog käka en hel del yngel
#6 - 27 november 2012 07:06
Bättre kanske med en size mindre på fisk som t.ex. Moskitorasbora. Snygg liten fisk.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 27 november 2012 08:07
Som flera redan sagt.
Körsbärsräkor skall INTE ha salt.
Neontetror är rovfiskar (i likhet med de flesta övriga tetrorna) och kommer att äta yngel och halvvuxna räkor.
Fiskar som Boraras är bättre för de är mindre och kommer på sin höjd att ta små räkyngel men har man gott om växtbuskage i akvariet är det inget problem.
#8 - 27 november 2012 18:14
Okej synd, trodde neon tetror räknades som små fredliga fiskar utminstonde små. Nu ser jag dock inte skymten av några räkor kan de blivit uppätna trots full storlek?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 november 2012 18:19
Lampa skrev:
Okej synd, trodde neon tetror räknades som små fredliga fiskar utminstonde små. Nu ser jag dock inte skymten av några räkor kan de blivit uppätna trots full storlek?

Neontetror, i likhet med de flesta tetror, är utpräglade rovfiskar, men det klart de är ju inte så stora så jag tror inte att de tar fullvuxna räkor. Sannolikt så håller räkorna sig gömda i akvariet.
#10 - 27 november 2012 18:50
Tack ännu en gång för bra svar jag har nu sett en räka :)

Annons