Braakvariebutik i Stockholm?

#1 - 6 januari 2006 10:32
Åker snart på en lite shoppingresa till huvudstaden. Undrar om någon vet om det finns någon bra akvariubutik centralt i Stockholm? I så fall vart?
#2 - 6 januari 2006 12:13
Finns ingen superbra affär centralt, i alla fall inte som jag har upptäckt. Du kan ju alltid åka till Akvarielagret, tar bara ca 15 minuter med tunnelbana.
#3 - 6 januari 2006 18:27
Ingen kan jämföras med Akvarielagret förstås. Men om du menar en som har fina fiskar men inte så stort utbud så kan jag rekommendera Fridhems Akvarier. Där är välskött och snyggt. Och kunniga.
#4 - 7 januari 2006 19:09
Jag tycker nog att södermalms akvarieaffär förtjänar ett besök om du ska in till stan...
#5 - 8 januari 2006 16:07
Är akvarielagret den bästa affären i storstockholm eller ärdet någon annan man bör uppsöka?
#6 - 11 januari 2006 12:59
Akvarielagret har jag väldigt dåliga erfarenheter ifrån. Okunskap och kaxiga och spydiga uttalanden. Nej tack, jag går hellre till någon som vill sälja med hjärtat och inte med pengatarmen.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 januari 2006 13:07
Har inte besökt så många affärer i Stockholm direkt men har i all fall varit hos Akvarielagret och Akvarieleasing och har inget annat än positivt att säga om de bägge. Jag har i alla fall blivit bra bemött och kunskap finns det utan tvekan på bägge ställena.

Är också lite nyfiken på Fridhems eftersom de har en del intressanta akvariemodeller på sin hemsida, är också nyfiken på Södermalms Akvarieaffär (om inte annat lär det finnas mycket killis där).
Så skall nog försöka att besöka dessa vid nästa Stockholmsbesök.
#8 - 11 januari 2006 16:50
Glöm inte Djurmagazinet i Tyresö. Klart värd en besök, speciellt om man gillar småfisk. Trevlig och kunnig personal (t.ex. Ola) och fina kar. Ganska ovanlig för att vara en butikskedja men det hänger väl ihop med personalen på plats...

Hejhopp. Ralp
#9 - 11 januari 2006 19:50
Akvarielagret och Södermalms Akvarieaffär tycker jag är de mest värda besöken. Fridhems är ju väldigt litet och inte mycket mer en lite vanliga neontetror, kampfiskar och slöjstjärtar? Fick den reaktionen i alla fall. Fräscht i karen, jo dock.
#10 - 11 januari 2006 19:58
[QUOTE=gladhertha]Akvarielagret och Södermalms Akvarieaffär tycker jag är de mest värda besöken. Fridhems är ju väldigt litet och inte mycket mer en lite vanliga neontetror, kampfiskar och slöjstjärtar? Fick den reaktionen i alla fall. Fräscht i karen, jo dock.[/QUOTE]
Fridhems har en hel del om tittar efter. Hittade till exempel Tatia perugiae där. Och jag blev sugen på deras Black lancer.
#11 - 11 januari 2006 20:55
Nu tycker jag att gladhertha var lite för snabb i omdömet. Håller med daniel60 att Fridhems har en hel del fina fiskar, inte endast de vanliga tetrorna.
Kolla t ex på deras hemsidas fisklista, de mesta där har dom.

Och som sagt - väldigt fräscht. En stor fördel är att det inte finns kanin- och kattmat o dyl.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 januari 2006 21:02
Egentligen är det nog så att om man verkligen letar lite så hittar man intressanta fiskar i väldigt många affärer.
Det är väldigt lätt att gå in och bara kolla lite snabbt och då ser man ju bara storsäljarna (de måste ju synas mest eftersom affären måste överleva) och då missar man rariteterna som kanske går längst ner och längst in.
#13 - 11 januari 2006 21:05
Amen!
#14 - 11 januari 2006 21:28
Förutom de nämda, Akvarieleasing i Sundbyberg, Akvarielagret, Södermalms Akvarieaffär och Fridhems Akvarier så har jag fått mycket bra hjälp på ett annat zoo på Fridhemsplan, Kungs Zoo, de säljer även hund och kattsaker, men killen där är väldigt hjälpsam och kunnig på fiskar!
#15 - 11 januari 2006 21:33
Helt rätt! Han är bra.
#16 - 12 januari 2006 00:13
Akvarielagret,akvarieleasing får man inte missa:D Vill man sedan se lite annorlunda fisk,levande foder så är södermalms ett måste;)
#17 - 13 januari 2006 10:06
Vilka akvarieaffärer i Stockholm som är bäst beror väldigt mycket på vad du är ute efter. Akvarielagret och Akvarieleasing brukar rekommenderas, och de är i och för sig bra ställen. Men de är litet krångliga att ta sig till, och även om de har stort sortiment har de inte alla sorters fisk.

Fridhems akvarier är faktiskt rätt bra, trots att det är litet. Senast jag var där hade de t.ex. ett antal väldigt fina kampfiskar. Vill man dessutom ha vitkindad goby (och det vill man ju!!), så brukar de alltid ha det inne.
#18 - 13 januari 2006 11:27
Globen ligger rätt centralt.....

... och där finns Globefish! En intressant butik med många varierade burkar och arter. Tavelakvarier, "bonzai", traditionellt och allt däremellan. Trevlig personal också.
#19 - 13 januari 2006 13:26
Jag vet inte. Får alltid en dålig magkänsla när det är färgat grus, slöjstjärtar och små kar. Hittade i för sig något fint Sajica-par och några fina scalarer, köpte dock inget. Men jag tycker hemsidan gjorde väldigt stort om affären och det var väll antagligen det som fick mej att bli lite besviken och inte så imponerad.
Hehe, jag är ju van vid A-lagret. [;)]

Annons