Bra yngelväxt

#1 - 6 januari 2005 15:42
Finns det någon växt som är särskilt bra som skydd för yngel?
#2 - 6 januari 2005 17:05
Ja javamossa är nog det bästa
#3 - 6 januari 2005 18:10
Borde inte ordentligt med vattenpest vara bättre, javamossan erbjuder ju rätt få mindre skrymslen att gömma i sig. Jag tror på vattenpest som växt sig så långt att det växer längs med vattenytan är bra..
#4 - 6 januari 2005 18:21
Det som funkat bäst hos mej och andra är hornsärv eller mängder av flytormbunkar (Ceratopteris). Svårt att jag yngel bland de växterna
#5 - 6 januari 2005 18:47
En grupp Limnophila sessiliflora som inte klipps ner utan får växa längs ytan ger bra skydd. Men tidigare alternativ är nog iaf lättare :)
#6 - 6 januari 2005 18:50
Okej, fins de andra modellet av yngelkassar en dessa med plats för 2 honor? Skulle vilja ha en som inte var förstor, eftersom öppningen i mitt akvarium e ganska liten.
#7 - 6 januari 2005 19:30
Jag köpte en hos min lokala zoohandlare för ca 50 kr, den går att dela av på mitten med en avskiljare så man kan hålla 2 st honor separat, fast under gallret kommer såklart avkomman blandas om man inte sätter dit något extra..
#8 - 6 januari 2005 19:35
Jo, jag vet. de är sånna de finns mest av. Men jag skulle vilja ha en som är som halva den. en som inte är så stor. Finns de?
#9 - 6 januari 2005 19:57
Sorry missförstog din fråga. Bygg egen vetjag, ta valfri plastburk och gör många små hål i, sätt något som hjälper den flyta runt om, och sätt in någon avdelare med såpass små hål att ynglen glider igenom..
#10 - 6 januari 2005 20:02
tänk på att i för små yngelkassar blir honan lätt stressade o kan föda för tidigt.
#11 - 6 januari 2005 20:09
Jag håller med uffe. Jag gjorde en egen,och den är perfekt. Det finns bilder på länken nedan
#12 - 6 januari 2005 20:33
har också gjort egna kassar som är på 15 liter där kan man ha ett antal honor samtidigt,men för att gå tillbaks till ursprungsgrågan så tycker jag nog att hornsärv är den bästa för ynglens skull,medans javamossa är bäst vid lek,ett tips är att ha mycket växter i lekkassen ,då känner sig honorna trygga,har även lekkassar på 50liter där jag sätter i större mängder honor.
#13 - 6 januari 2005 21:42
Har försökt göra egen, men de funkade ej.
Ska fråga i affärerna, tror inte att ynglen överlever så länge med en glupsk Slöjstjärt i samma akvarium.

Annons