bra yngel foder?

#1 - 14 augusti 2005 07:15
hej! jag skulle villja veta namnet på ett yngelfoder som passar små, nästan nyfödda yngel av artena apisstogramma?? jag har testat artemia men det passar inte in i min situation då jag inte e hemma jämt. så jag vore tacksam för svar om vi kan
#2 - 14 augusti 2005 09:13
Mikromask låter som det skulle passa dig. De kan man lämna utan tillsyn i bra tag. Hör efter i närmsta akvarieförening om de har. Kolla erikthur zoon för odlingsanvisningar.

Har inte själv provat mikromask på Apistogramma, däremot med framgång som förstafoder på andra dvärgciklider, tetror, malar m.fl. Ynglen växer inte lika fort som av artemia tror jag, men mikro är väldigt lättskött och praktiskt om man står ut med att de är äckliga.
#3 - 14 augusti 2005 13:45
Har nån gång läst att man ska kunna ge äggula. Man tar hårdkokt äggula i en tygbit och doppar ner i akvariet. Därefter pressar man ut upplöst gula ner i akvariet till ynglen. Jag har inte provat det själv men vet att det var i en seriös bok jag läste det. Det varnades dock för att råka ge för mycket åt gången eftersom det försämrar vattnet.
#4 - 14 augusti 2005 14:46
hmm det låter bra men gillar att vara på den säkra sidan. någon anna som har något bra foder till små.. något smått fryst??
#5 - 14 augusti 2005 14:58
Ett djupfryst foder som jag har använt för uppfödning av Apisto-yngel är Bosmider, lagom stort och lätt att använda. Annars så är nog Artemia det bästa fodret.
#6 - 14 augusti 2005 18:51
OM nån använder ägg gula... koka ägget riktigt hårt, gärna typ 10 minuter, skala det, och plocka fram ägg gulan... låt det svalna, gärna i en större burk i kylen... när det har svalnat borde det inte vara några större problem att pulvrisera gulan, och ta en kniv och lyfta extremt små mängder från burken... doppa en hel gula i karet "förstör" ju resten av gulan, eftersom den aldrig tåll o ligga i kylen sen... en ej förorenad gula klarar sig i alla fall en vecka för mig när jag behöver dem... resten är brukar jag kasta, dels för att jag tror inte jag vill äta ägg som legat kokta/pulvriserade i kylen, öppnade 2-5 gånger om dagen efter mer än en vecka, och dels för att alla fiskar jag haft är stora nog att ta lättare krossat flingfoder och fin räkmix efter en vecka.

B!

Annons