Bra växtnäring?

#1 - 4 februari 2006 11:13
Någon som har ett tips på någon bra växtnäring? Just nu kör jag med järntabletter.. Dom funkar ganska bra, men finns det något som är ännu bättre?
#2 - 4 februari 2006 11:25
PMDD www.pmdd.se
Inte alls krånligt som det kan verka när man ser det först...
Sök här på forumet, finns hur mkt som helst om det
#3 - 4 februari 2006 11:28
tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt
#4 - 4 februari 2006 11:32
[quote=greken]PMDD www.pmdd.se
Inte alls krånligt som det kan verka när man ser det först...
Sök här på forumet, finns hur mkt som helst om det[/quote]

fattar ingenting av ingredienserna :/
#5 - 4 februari 2006 11:32
När man kör med växtnäring, måste man verkligen göra 50% vattenbyten varje vecka??? Har bara kollat lite slarvigt på trådarna om pmdd och TMG...
#6 - 4 februari 2006 11:33
[quote=fabiaRS]tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt[/quote]

okej.. finns det och köpa i en vanlig akvariebutik eller?
#7 - 4 februari 2006 11:34
Fast man behöver inte fatta.
Du köper tre olika pulver blandar dom med vatten i tre olika halvlitersflaskor och häller sen i 10 ml/100 liter akvarievatten.

Att man byter 50 % beror på att man då aldrig kan få mer än dubbelt så mkt näring i vattnet.
#8 - 4 februari 2006 11:37
okej..
#9 - 4 februari 2006 11:40
TMG är väl iofs lite lättare eftersom det bara är att skvätta i, men det är mkt dyrare också.
Fråga efter ett mer utförligt svar här om du bestämmer dig för PMDD och inte riktigt fattar!
#10 - 4 februari 2006 11:43
tropical master grow TMG kör jag med..tycker det funkar ypperligt
Ja, TMG är en bra gödning kombinerat med fiskarnas "restprodukter".
TMG är till största delen en mikroködning, d.v.s. ämnen som går åt i små mängder.

När man kör med växtnäring, måste man verkligen göra 50% vattenbyten varje vecka???
Nej, absolut inte.
Väldigt kortfattat brukar man dela in gödningsregimer i två typer.
En där man tillsätter alla gödningsämnen (PMDD) varje vecka och tömmer ev. överskott med ett stort vattenbyte. Brukar kallas EI - uppskattningsmetoden.
En annan där man tillsätter mikrogödning, typ. TMG, och förlitar sig sedan på fiskarnas avföring som bildar en del makroämnen. Denna metod bygger på att man INTE gör frekventa vattenbyten som tömmer karet på all näring som har bildats av bakteriekuluren i bottesedimentet/filtret. Här ska man alltså bestämma sig. En kompromiss/kombination ledar bara till alginvassion och deppiga växter.
#11 - 4 februari 2006 12:07
Jag tycker det verkar väldigt[I][/I] krångligt... [:o]

Har man inte så många fiskar, bara 3 kakaduaciklider, så räcker väl inte fiskarnas avföring till... Måste jag då byta 50% varje vecka? Byter nu ca 25% i veckan i alla akvarier. :confused:

Jag har alger i kakaduakaret och skulle vilja hjälpa växterna.

I sällskapsakvariet har jag många fiskar men några konstiga bruna trådalger. Tänkte det kunde hjälpa där också med att ge näring åt växterna.

Vet egentligen INGENTING om detta ämne!!! [:-116]

Är TMG enklast?

Vet att det finns många trådar i ämnet men jag brukar snart ge upp läsandet...[:o] "Växtnäringlära för dumbommar"? Och utan krångel, tack!!!
#12 - 4 februari 2006 12:48
Jag tycker det verkar väldigt krångligt...
Ja, jag är ganska rutten på att förklara men ska försöka mig på en dummiesförklaring trots allt:

Om vi börjar med att se vilka behov växterna har så skulle man kunna säga, vääääldigt förenklat, att de behöver kol, mikroämnen såsom järn och makroämnen i form av kväve, fosfor och kalium . Jämför gödning till gräsmattan/rabatten/sädesfälten. Vi ( somliga :) ) tillsätter en N-P-K gödning i trädgården som tillgodoser detta behov. Kolet (CO2) som är det viktigaste finns lättillgängligt i luften och mikro går åt i så små mängder att jorden alldrig urlakas helt.

Om vi översätter detta behov i akvariet så tar växterna upp kolet i form av lättilgängligt CO2 (växtakvarister) eller från bikarbonater som finns i måttliga mängder i kranvattnet. Mikro måste vi tillsätta i form av växtnäring (TMG eller delar av PMDD). N-P-K som går åt i stora mängder tar växten från fiskarnas avfallsprodukter eller från PMDD. PMDD som kan verka lite krångligt är en heltäckande gödning OAVSETT om man kör med EI-metoden eller ett vanligt sällskapsakvarium. Denna heltäckande gödning gör att växterna trivs vilket i sin tur skapar en biologisk miljö där alger går i ide.

PMDD fungerar som en hetäckande gödning oavsett om du kör ett snabbväxande växtakvarium eller ett hederligt sällskapsakvarium eftersom man tillsätter alla nödvändiga ämnen.

Vill man inte prova PMDD går det bra att köra med typ. TMG och vara försiktig med vattenbyten vilket främjar en uppbyggnad av N-P-K via botten/filtret.
#13 - 4 februari 2006 14:17
En annan alternativ förklaring.

Komersiella växtgödningar till akvarier som du hittar i zooaffärer innehåller inte två viktiga näringsämnen som förr ansågs kunna tillfredsställas av fiskskiten.

Komersiella krukväxtgödningar innehåller allt men även ammonium som indirekt är riktigt farligt för fiskarna och som även triggar algodling.

http://www.pmdd.se är därför det just nu enda sättet att få en heltäckande gödning, som dessutom även är extremt billig. Nackdelen är att man får blanda själv och att många ryggar tillbaks för de kemiska beteckningarna.

(Ett tips för dom som tycker dessa beteckningar är otäcka kan kolla på innehållsförteckningen till lite olika ätbara saker i hemmet. Vad sägs om Ca2PO4x2H2O och NaFPO4 i tandkräm, NH4Cl i saltlakrits, C6H8O7 i saltisar osv. Koncentrerad NH4Cl och C6H8O7 kittlar dödsskönt på tungan ;) )
#14 - 4 februari 2006 14:21
Tycker pmdd verkar bra och billigt. Det som mest hindrar mig är dom stora vattenbytena varje vecka som alla pratar om i samband med pmdd.
Vill INTE hålla på och byta hälften av vattnet i alla kar varje vecka!!!

Lat? Japp! [:o]
Dessutom undrar jag om fiskarna mår så bra av det, även om växterna gör det...:confused:
#15 - 4 februari 2006 14:55
Det är ganska bra att vara lat med vattenbyten när det gäller växterna i akvariet.

Mat är farligare än gödning vad gäller fiskarnas hälsa. Om du skulle ge mig valet att dumpa ner 10 ggr för mycket gödning jämfört med 10 ggr för mycket mat är valet mycket enkelt.

Gör dina vattenbyten som vanligt men börja att göda för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte så är det 0 risk att det blir för mycket gödning (förmodligen behöver du dumpa ner 1 fulldos varje vecka, men du kan börja med enbart efter vattenbytet).
#16 - 4 februari 2006 15:04
[quote=defdac]Det är ganska bra att vara lat med vattenbyten när det gäller växterna i akvariet.

Gör dina vattenbyten som vanligt men börja att göda för hela akvarievolymen efter varje vattenbyte så är det 0 risk att det blir för mycket gödning (förmodligen behöver du dumpa ner 1 fulldos varje vecka, men du kan börja med enbart efter vattenbytet).[/quote]

Så jag kan byta bara 25% vatten i veckan och ändå stoppa i fulldos gödning? Blir det inte massor med gödning i vattnet tillslut då? Eller förbrukar växterna det hela tiden?

Ska man ha i gödning i samband med vattenbytet? Lägga det i vattnet man tillsätter.

Du hör att jag är fullständigt okunnig i det här med växtgödning...:p
#17 - 4 februari 2006 16:04
Så jag kan byta bara 25% vatten i veckan och ändå stoppa i fulldos gödning? Blir det inte massor med gödning i vattnet tillslut då?
Det finns ingen regel som gäller för alla kar men jag skulle råda att köra en halv till en hel fulldos i veckan i samband med vattenbyte. Receptet på pmdd.se är ganska försiktigt så vi som kör rena växtakvarier med mer ljus än vad som är brukligt med sällskapskar slänger i en fulldos var och varannan dag. Det gäller att prova sig fram alltså. Om/när växterna ser lite ansträngda ut höjer man helt enkelt doseringen.

Ska man ha i gödning i samband med vattenbytet? Lägga det i vattnet man tillsätter.
Ja exakt. Om man har ett mindre kar (typ < 100 l) gör man stamlösningar som man doserar 10ml/100l. Vid större kar kan man vippa i pulvren direkt i akvariet eftersom man kommer upp i "mätbara" torrdoseringar.
#18 - 4 februari 2006 16:32
Jag har bara små akvarier (efter måtten här i alla fall...:p ).
Det största är på 70 liter (sällskapsakvariet), 2 st är på 60 liter/st och ett 33 liter.

Det är sällskapsakvariet + ett av 60-liters jag skulle behöva gödning i. I dom andra går det bra ändå. Växer bra, klart vatten och inga alger.
#19 - 4 februari 2006 17:41
Det är sällskapsakvariet + ett av 60-liters jag skulle behöva gödning i. I dom andra går det bra ändå. Växer bra, klart vatten och inga alger.
Jag skulle inte tveka att hjälpa växterna på traven med PMDD-dos en gång i veckan. Lycka till!
#20 - 6 februari 2006 11:34
[QUOTE=BluesBoy]Det finns ingen regel som gäller för alla kar men jag skulle råda att köra en halv till en hel fulldos i veckan i samband med vattenbyte. Receptet på pmdd.se är ganska försiktigt så vi som kör rena växtakvarier med mer ljus än vad som är brukligt med sällskapskar slänger i en fulldos var och varannan dag. Det gäller att prova sig fram alltså. Om/när växterna ser lite ansträngda ut höjer man helt enkelt doseringen.[/QUOTE]Jag har också kollat på PMDD och tycker det verkar väldigt intressant, men precis som Birgitta så vill ja inte byta 50% i veckan. Åtminstone inte i mitt 720 liters, utan jag tycker 10-20% känns mer lagom där. Då borde jag alltså kunna köra med t.ex. en halv fulldos en gång i veckan i samband med mina vattenbyten? Eller kan det bli problem med så små vattenbyten? Jag har tidigare uppfattat det som att man måste byta 50% för att det ska fungera...
#21 - 6 februari 2006 11:39
Ju mindre vattenbyten desto högre halter kan byggas upp. Gör du 50% vattebyte så vet du att du aldrig kan få mer än maximalt dubbla doserade mängden.
#22 - 6 februari 2006 11:57
[quote=defdac]Ju mindre vattenbyten desto högre halter kan byggas upp. Gör du 50% vattebyte så vet du att du aldrig kan få mer än maximalt dubbla doserade mängden.[/quote]

Men om man byter t.ex 25% vatten (eller 10, 20% som mmm) kan man inte då minska mängden gödning. Vid 25% vattenbyte ta bara hälften gödning mot om man byter 50%??? :confused:

Tänker jag fel nu? [:o]
#23 - 6 februari 2006 11:58
Ok, men om doserar med en fulldos och gör 50% vattenbyten, så kan man i vattnet få maximalt två fulldoser.
Om man istället varje gång doserar med 0,4 fulldoser och gör 20% vattenbyten eller 0,2 fulldoser och 10% vattenbyten, så kommer man inte heller upp i mer än maximalt två fulldoser i vattnet.

Dvs halten som byggs upp borde inte kunna bli högre totalt sett, så av den anledningen borde det inte vara något problem. Men det kanske är så att doserar man med så små mängder så blir det ingen skillnad på växterna, eller?

/Mattias
#24 - 6 februari 2006 12:03


Men om man byter t.ex 25% vatten (eller 10, 20% som mmm) kan man inte då minska mängden gödning. Vid 25% vattenbyte ta bara hälften gödning mot om man byter 50%???


Jopp. Samtidigt brottas du med att en fulldospuls redan får upp ganska blygsamma nivåer som, sannolikt, om du har mycket växter, går åt på ett par dagar så växterna står och svälter fram till nästa vattenbyte - där dom med din regim bara skulle få hälften av vad dom ville ha.

Dessutom brottas du med att vissa akvarier kommer käka olika mycket av olika näringsämnen, t ex är vissa burkar totala kväveslukare där dom gör av med kvävet på en dag men övriga näringsämnen räcker hela veckan.

Ett enkelt sätt är då att skjuta på friskt med en eller ett par fulldospulser i veckan och sedan spola bort eventuellt överflöd.

Vill man göra små vattenbyten tycker jag man ska göra dom ofta, typ varannan/varje dag och bara dosera för det bytta vattnet. T ex 10% varje dag och en 10%-puls.

Men så var det det här med latheten.

(Jag kommer dock aldrig någonsin begripa hur ett 20% vb kan vara mindre jobbigt än ett 50% vb. Sätt hävertslangen på halva akvariehöjden och gå och fika. Fyll upp. Klart.)
#25 - 6 februari 2006 12:07


Ok, men om doserar med en fulldos och gör 50% vattenbyten, så kan man i vattnet få maximalt två fulldoser.

Om man istället varje gång doserar med 0,4 fulldoser och gör 20% vattenbyten eller 0,2 fulldoser och 10% vattenbyten, så kommer man inte heller upp i mer än maximalt två fulldoser i vattnet.



Dvs halten som byggs upp borde inte kunna bli högre totalt sett, så av den anledningen borde det inte vara något problem. Men det kanske är så att doserar man med så små mängder så blir det ingen skillnad på växterna, eller?


Här är problemet med fjutta i pyttelite näring varje dag:
http://www.barrreport.com/gallery/files/1/EIFigure2.jpg

Du kommer och hovra längst till vänster i diagrammet där näringsnivåerna är starkt begränsande.
#26 - 6 februari 2006 12:20
Ok, tack för förklaringen. Förstår varför man helst vill göra stora vattenbyten.

Det är inte att det är jobbigare att byta 50% jämfört med 20 som är anledningen. Men det tar lång tid, fiskarna riskerar att bli mer stressade och det känns inte heller riktigt bra att slänga bort 350 liter vatten i veckan på vattenbyten.

Jag har tänkt att pröva att köra med PMDD och 50% vattenbyten i mitt yngel/uppväxt-kar (96 liter). Där mår växterna riktigt dåligt och jag hoppas att PMDD kan göra lite skillnad.

Men i mitt stora kar känns det helt enkelt inte aktuellt att göra 50% vattenbyten, men det hade ändå varit bra om jag kunde hjälpa växterna lite grann. Jag har relativt lite växter och jag har inga krav på att de ska växa fort, men det vore bra om de mår bra och att jag slipper massa alger på dem. Men PMDD skulle alltså inte göra någon skillnad i mitt fall jämfört med att inte använda någon växtnäring alls, om jag förstått det rätt?
#27 - 6 februari 2006 12:23
[quote=defdac](Jag kommer dock aldrig någonsin begripa hur ett 20% vb kan vara mindre jobbigt än ett 50% vb. Sätt hävertslangen på halva akvariehöjden och gå och fika. Fyll upp. Klart.)[/quote]

Eh... Jag tömmer ut vattnet med en hävert till en hink som jag går och tömmer. Sedan fyller jag hinkar med vatten som jag pytsar i, för hand, med en bytta... [:o] I fyra akvarier! Tar tid och ork!!!

Så det blir stor skillnad att byta 50% mot 25%! Mycket mer att bära och pytsa...:(
#28 - 6 februari 2006 12:23


Jag har relativt lite växter, men PMDD skulle alltså inte göra någon skillnad i mitt fall jämfört med att inte använda någon växtnäring alls, om jag förstått det rätt?


Om du i dagsläget inte ser några brister på växterna så kommer det sannolikt inte märkas någon skillnad nej.



Eh... Jag tömmer ut vattnet med en hävert till en hink som jag går och tömmer.


Häng ut den genom fönstret då ;)
#29 - 6 februari 2006 12:29
[QUOTE=Birgitta W]Eh... Jag tömmer ut vattnet med en hävert till en hink som jag går och tömmer. Sedan fyller jag hinkar med vatten som jag pytsar i, för hand, med en bytta... [:o] I fyra akvarier! Tar tid och ork!!!

Så det blir stor skillnad att byta 50% mot 25%! Mycket mer att bära och pytsa...:([/QUOTE]Du borde skaffa en lång slang som du kan dra till badrummet, så underlättar det. ;)
#30 - 6 februari 2006 12:31
[quote=defdac]Häng ut den genom fönstret då ;)[/quote]

:D Går tyvärr inte! Det är en liten, amatörhävert, med väldigt kort slang i ena änden och ett rör i den andra, som man sätter igång genom att pumpa för hand på en liten plastgrej...

Inga proffsgrejor precis, men jag har ju inte så stora kar...:p
#31 - 6 februari 2006 12:32
Egentligen är stora vattenbyten med PMDD utan CO2-gödning en väldigt dålig kombination i de flesta fall eftersom växterna kommer luras in att använda CO2 vid varje vattenbyte (eftersom kranvattnet alltsomoftast innehåller rikligt med CO2) varpå dom sabbar sitt bikarbonatsupptag. Detta tar 1-2 veckor att återställa.

Vill ni göra något riktigt bra för era växter som missgynnar alger - sluta med vattenbytena helt och göd med en fulldospuls PMDD enbart när ni börjar se minsta tecken på brist hos växterna, kommer handla om runt en fulldospuls varannan vecka.

"Nej det går inte, mina fiskar är jättekänsliga" - Testa får du se.
"Nej det går inte, jag använder hink-kånkande för att lätta samvetet" - Sätt dig och iakta akvariet den tid det skulle ta att göra vattenbytet istället.
"Nej det går inte, jag är för lat att lägga om mina rutiner" - Lägg av ;)
#32 - 6 februari 2006 12:37
jag använder inte Co2 och efter ja börja med PDMM så väcer mina växter så de knakar

Kör 50% vattenbyte med PDMM fiskar o växter stromtrivs
Även fått bukt med alger som jag fick
Co2 kommer inte komma i kontakt med mitt kar
#33 - 6 februari 2006 12:42
[QUOTE=defdac]Egentligen är stora vattenbyten med PMDD utan CO2-gödning en väldigt dålig kombination i de flesta fall eftersom växterna kommer luras in att använda CO2 vid varje vattenbyte (eftersom kranvattnet alltsomoftast innehåller rikligt med CO2) varpå dom sabbar sitt bikarbonatsupptag. Detta tar 1-2 veckor att återställa.

Vill ni göra något riktigt bra för era växter som missgynnar alger - sluta med vattenbytena helt och göd med en fulldospuls PMDD enbart när ni börjar se minsta tecken på brist hos växterna, kommer handla om runt en fulldospuls varannan vecka.[/QUOTE]Ja, det låter helt klart intressant att göra så, men vet inte riktigt om jag vågar... Kräver inte det att man har ganska mycket växter och lite fiskar för att det ska fungera? Innebär detta också att PMDD i ett yngelkar är en dålig kombination (eftersom man bör byta oftare än en gång i veckan)?
#34 - 6 februari 2006 12:47


Kräver inte det att man har ganska mycket växter och lite fiskar för att det ska fungera?


Tja, du får ju mycket växter om du lyckas om inte annat. Vi pratar ju om att få växter att trivas så att sluta med vattenbyten utan växter och en oherrans massa fisk är en väldigt dålig idé. Lite lagom tjockt med växter, några snabbväxare och lagom tjockt med välmatade fiskar som ett vanligt akvarium pratar vi om.



Innebär detta också att PMDD i ett yngelkar är en dålig kombination (eftersom man bör byta oftare än en gång i veckan)?


Yngelkar utan växter behöver du inte göda nej ;) Snackar vi "yngekar" som i små överbefolkade byttor med lite javamossa i så innebär det många frekventa vattenbyten, och då funkar det bra att göda enbart för den bytta mängden vatten.
#35 - 6 februari 2006 12:51
såvidare du inte har mal i yngelkaret som behöver alger också
#36 - 6 februari 2006 13:29
[QUOTE=defdac]Yngelkar utan växter behöver du inte göda nej ;) Snackar vi "yngekar" som i små överbefolkade byttor med lite javamossa i så innebär det många frekventa vattenbyten, och då funkar det bra att göda enbart för den bytta mängden vatten.[/QUOTE]Ja, det är ju förstås varianten med lite växter, vore ju dumt med växtgödning annars... :D
Det är väl egentligen mer ett uppväxtkar och är inrett som ett vanligt kar, dvs med lite växter (vallisneria, javaormbunke och anubias). Är på 96 liter och det går för tillfället 50-60 Apistogramma-yngel där så det är ju ganska tättbefolkat. Om jag gör vattenbyten var 3-5 dag på 50%, så kan det alltså fungera att tillsätta PMDD för den mängd vatten jag byter. Eller är det bättre och dra ner vattenbytena till en gång i veckan?
(I det här karet mår växterna riktigt dåligt, så det är därför jag skulle vilja pröva PMDD här... :))
Det var mest din kommentar om att det var dåligt att göra täta, stora vattenbyten med PMDD utan CO2 som gjorde att jag började undra hur det då fungerar i ett sånt här kar...
#37 - 6 februari 2006 13:32


Är på 96 liter och det går för tillfället 50-60 Apistogramma-yngel där så det är ju ganska tättbefolkat. Om jag gör vattenbyten var 3-5 dag på 50%, så kan det alltså fungera att tillsätta PMDD för den mängd vatten jag byter.


Absolut. Eftersom vattenbytena kommer så tätt så kommer vattnet svänga in på perfekt halt om växtupptaget är 0 och om växtupptaget är maximalt så går det inte speciellt lång tid mellan att dom har tillgång till allt. Borde fungera fint.
#38 - 6 februari 2006 13:38
(problemet med CO2-förvirrade växter och toffsalger kommer finnas kvar dock vilket potentiellt kan leda till kass tillväxt på växterna och toffsalgsinvasion. Botemedel: 1) CO2-anläggning 2) Inga vattenbyten 3) CO2-utvädrat kranvatten. )
#39 - 12 februari 2006 15:41
Hej!
Jag har läst era inlägg med intresse vad det gäller PMDD.Har funderat på att gå över till detta från TMG, men jag blir nog kvar då det funkar utmärkt tillsammans med CO2 gödning.Jag kör med controller och 6 kg tub.TMG doserar jag varje dag med Eheims gödningsautomat..
Orkar nog inte hålla på med så täta vattenbyten..inte heller riktigt bra med tanke på den cyanoalg jag har dragits med ett tag.Den är dock inte så framträdande som tidigare..
#40 - 12 februari 2006 15:45
För att få TMG komplett behöver du KNO3+KH2PO4 för att få ickeorganiskt kväve/fosfor också. Så du kan fortsätta med TMG och bara göra den bättre således.
#41 - 12 februari 2006 15:46
(speciellt om du har problem med Cyano bör du sniffa lite extra på KNO3 eftersom Cyano ofta uppstår i växtakvarier som bara göds med TMG+CO2 då dessa snabbt blir kvävebegränsade och behöver stora mängder kväve)
#42 - 12 februari 2006 20:49
"Vill ni göra något riktigt bra för era växter som missgynnar alger - sluta med vattenbytena helt och göd med en fulldospuls PMDD enbart när ni börjar se minsta tecken på brist hos växterna, kommer handla om runt en fulldospuls varannan vecka."

... skrev Defdac den bit upp i denna tråd!
Nu blir jag alldeles förvirrad. Jag har i en annan tråd fått förklarat för mej att man gör sina växter en stor tjänst när man sköter gödning och vattenbyten efter anvisningar i PMDD-kalkylatorn.

Har jag missuppfattat saken ordentligt, eller finns nån förklaring?
Jag har inte CO2 och kör med 50% vattenbyten/vecka och tar dubbel dos PMDD.
Samt en dubbel-dos PMDD mellan bytena.
Är det dags att lägga om rutinerna, jag har hållit på med detta sen november.
#43 - 12 februari 2006 20:58
Problemet är att man ofta har CO2 i sitt kranvatten så om du gör ett stort vattenbyte så kommer växterna glatt suga upp all CO2 och skita i att producera karboanhydras (CA) som dom börjar bygga upp efter en längre tid utan CO2 (1-3 veckor).

50% vattenbyten en gång i veckan kan därför skada mer än det gör nytta, om man har bra med CO2 i kranvattnet (växterna bubblar friskt efter ett vattenbyte).

Använder man inte CO2 så får man därför ofta bättre men framförallt stabilare tillväxt om man inte gör vattenbyten och bara doserar en fulldos PMDD när man ser att växterna blir lite blekare (brukar handla om runt varannan vecka).
#44 - 12 februari 2006 21:06
Du menar alltså att jag kan sluta med vattenbyten helt? Jag fattar inget! Jag måste missförstå dej.
Jo, det bubblar en del när jag hällt i nytt vatten.
#45 - 12 februari 2006 21:20
[quote=Guppys_92]Någon som har ett tips på någon bra växtnäring? Just nu kör jag med järntabletter.. Dom funkar ganska bra, men finns det något som är ännu bättre?[/quote]Jag har kört med TMG men tycker att det givit dåligt resutat. kör nu med sera florenette tabletter och får ett bra resultat min svärdsplanta är sååååå fin och de övriga också! placerar tabl. i närheten av rötterna enkelt o bra...
#46 - 12 februari 2006 21:24
Nej du har inte missförstått mig. Det finns två lyckade sätt att köra växtakvarier fulla med växter (som t ex du har):

1) Antingen kör på med CO2 och doserar PMDD såfort växterna slutar bubbla och resettar vattnet med stora veckovattenbyten. Växterna behöver aldrig utveckla CA eftersom dom hela tiden får lättillgängligt kol från CO2. Man får ca 10-30 ggr snabbare tillväxt och man måste dosera PMDD-fulldospulser flera gånger i veckan.

2) Man slutar göra vattenbyten så att växterna kan börja bilda CA och gå över i bikarbonatsläge helt och man doserar bara PMDD när man ser på växterna att dom börjar bli bleka, vilket handlar om runt en fulldospuls varje/varannan vecka. Detta kallas low-tech och metoden är välbeprövad och "uppfunnen" av Diana Walstad som även skrivit en växtakvariebibel "The Ecology of the Planted Aquaria" där hon förklarar ingående hur/varför det fungerar.

Det sämsta sättet att köra växtakvarier är lite ironiskt att göra veckovattenbyten enligt den regim som man brukar rådas till i böcker/zooaffärer, om man inte luftar ut vattnet i en sump innan eller om man inte har CO2 i kranvattnet (växterna bubblar inte om man fyller på vatten).
#47 - 12 februari 2006 21:32
Ok, jag förstår nu.
På den tiden när jag sprang med hinkar, då bubblade det inte alls när nytt vatten hälldes i. Skulle man alltså kunna ha vattnet ståendes ett tag för att få ur CO2, hur länge i så fall?
Och varför rekommenderas denna tågordning i PMDD-kalkylatorn? Om den är dålig för växterna menar jag. Avsikten är ju att växterna ska bli fina.
#48 - 12 februari 2006 21:43


Skulle man alltså kunna ha vattnet ståendes ett tag för att få ur CO2, hur länge i så fall?


Exakt! En del har en "sump" som är lite större behållare så man har så det räcker för hela vattenbytet. Exakt hur länge beror på hur mycket vatten man häller upp. Ett dygn tror jag räcker gott, en del har även omrörning och luftsten för att lufta igenom vattnet snabbare.



Och varför rekommenderas denna tågordning i PMDD-kalkylatorn? Om den är dålig för växterna menar jag. Avsikten är ju att växterna ska bli fina.


Jag gissar att PMDD-sajten handlar främst om hur man blandar egen PMDD-gödning, skötsel (hur man använder gödningen) är mer religiöst.
#49 - 12 februari 2006 22:06
Hoppsan!
Här handlar det om att TRO!
Det måste man förstås göra, tro på det man håller på med.
Jag ska nu sova på saken, tycker man lärt sej efter hand att fiskarna mår bra av regelbundna vattenbyten.

Ifs så bytte vi nästan aldrig vatten min man och jag, när vi hade akvarium som nygifta (ett antal år sen). Det funkade jättebra ändå, både med fiskar och växter.
Pigga fiskar och frodiga växter.
#50 - 12 februari 2006 22:20
Ja det är lite kul att få reda på varför föräldrarnas "missköta" akvarium alltid såg ut som en djungel när man själv aldrig lyckades återskapa det. Tog bara 5 år av internetsökningar nästan varje dag och konsant ifrågasättande av dagens skötseltips innan man började få allt att falla på plats. Utan någon som helst religion involverad, däremot en hel del slaktande av heliga kor 8)











Annons