Bra vatten och växter?

#1 - 2 mars 2006 09:09
Hej. Jag har haft en del problem genom åren med skitigt vatten och ruttnande växter, då speciellt det sistnämnda. Det blir dyrt med växter i längden om man måste köpa nya varje månad. Vad bör jag göra för att växterna (och då menar jag inga speciella) ska klara sig?

Till vattnet. Vad bör tillsättas från första början när det bara är vanligt kranvatten? Och hur mycket vatten ska jag byta i ett 72 liters akvarium i veckan?

Tack!
#2 - 2 mars 2006 09:18
Gödning, kanske? Vad har du för ljus? Vad är det för växter? Alla växter är ju "speciella" dvs de har olika krav.

Du behöver egentligen inte tillsätta något alls i ett nytt akvarie, men håll koll på nitriten. En del använder något som heter Nitrivec, men jag har aldrig gjort det, så jag kan inte säga hur effektivt det är.

Hur mycket vatten du ska byta har att göra med hur mycket fisk och växter du har, men sådär 25% brukar vara ett bra utgångsläge.
#3 - 2 mars 2006 09:22
Tack för ditt svar!

Blev dock lite småchockad över att man inte behöver tillsätta något i kranvattnet. Trodde det var väldigt nödvändigt! ;)
#4 - 2 mars 2006 10:44
[QUOTE=Sebbe88]Tack för ditt svar!

Blev dock lite småchockad över att man inte behöver tillsätta något i kranvattnet. Trodde det var väldigt nödvändigt! ;)[/QUOTE]

Det kan faktiskt vara nödvändigt ja. Kranvattnet skiljer sig ju från ort till ort. På en del orter innehåller kranvattnet chloramine som är skadligt för fiskarna (förut använde man klor, men på senare år har det blivit vanligare med chloramin, som är stabilare = går inte att lufta ur vattnet på samma sätt som klor). Vattnet kan även innehålla bly eller andra skadliga ämnen (fiskar är ju långt mycket känsligare för miljögifter än människor). Därför kan man behöva använda vattenberedningsmedel för fiskarnas skull.

Det är även för fiskarnas skull som man tillsätter bakteriekultur vid uppstart av akvarium. Nitrit är dödligt giftigt för fiskarna, men växterna tar inte skada av det.

Jag tror garanterat att dina växter lider av näringsbrist (alternativt fel belysning). Alla mina växter bara rasade innan jag började tillsätta PMDD (bästa akvarieväxtnäringen jag testat). Nu ser de gröna ut och växer som växter ska göra :)

I vissa akvarier som har varit igång länge räcker det med fiskskit för en del växter. Annars måste man tillsätta växtnäring.
#5 - 2 mars 2006 13:05
Tack!
Vart hittar jag PMDD? Finns det på någon internetbutik?
#6 - 2 mars 2006 13:11
[QUOTE=Sebbe88]Tack!
Vart hittar jag PMDD? Finns det på någon internetbutik?[/QUOTE]

Yep: http://www.pmdd.se
#7 - 3 mars 2006 11:19
Då ska jag beställa sådant! :)

Förstår inte riktigt, får man tre olika vätskor som man ska tillsätta ifrån? Och hur ofta måste det göras? Om det är en gång i veckan måste man ju köpa en hel del portioner. Det står ju att vardera vätska ska "blandas i en halvlitersflaska med vatten", är det från detta jag tillsätter, eller?

Detta blev lite förvirrande, men skulle uppskatta om du kunde beskriva hur det går till bara! ;)
#8 - 3 mars 2006 11:40
Det är inte vätskor, utan pulver. Det är därför man blandar pulvren (enligt dosering) i var sin halvlitersfalska. Sen tillsätter man från flaskorna ja. Nej du behöver inte köpa en massa portioner. Det är ganska drygt.

På samma hemsida som man beställer ifrån finns det en kalkylator som man kan använda för att räkna ut hur mycket man ska dosera. Det finns även instruktioner.
#9 - 3 mars 2006 13:45
Jag tackar så mycket för infon, förstår nu! ;)
Har beställt en portion!
#10 - 3 mars 2006 13:47
Det var så lite så :)
#11 - 3 mars 2006 16:24
[quote=Sebbe88]Jag tackar så mycket för infon, förstår nu! ;)
Har beställt en portion![/quote]Om jag minns rätt så har du väl glödlampor...? om så är fallet så spelar det ingen roll hur mycket pmdd du trycker i det kommer bara bli mer katastrof!
#12 - 3 mars 2006 16:30
[quote=sunkan aspidoras]Om jag minns rätt så har du väl glödlampor...? om så är fallet så spelar det ingen roll hur mycket pmdd du trycker i det kommer bara bli mer katastrof![/quote]

motivera varför ?
#13 - 3 mars 2006 16:37
Ojdå, det hoppas jag verkligen inte.. :(
Ska skaffa lågenergilampor, om det är någon skillnad..
#14 - 3 mars 2006 16:44
[quote=Raven]motivera varför ?[/quote]därför att växternas fotosyntes inte fungerar med glödlampor! helt fel spectra! växterna tar då inte upp näring och vad tror du händer med all näring du pytsar i!
#15 - 3 mars 2006 16:46
om de du nu säger stämmer kan du förklara varför mina växter stormtrivs ?

javaormbunke windelöwormbunke taiwan-moss vattenspikblad "lysimachia nummularis "aurea"" anubias cabomba vattenpest nålgräs vallisneria
#16 - 3 mars 2006 16:49
[quote=Raven]om de du nu säger stämmer kan du förklara varför mina växter stormtrivs ?

javaormbunke windelöwormbunke taiwan-moss vattenspikblad "lysimachia nummularis "aurea"" anubias cabomba vattenpest nålgräs vallisneria[/quote]Starta en tråd om det så får du svar på det lite närmare. hur får du plats med så många växter i 37L;)
#17 - 3 mars 2006 17:06
med andra ord du kan inte motivera ditt första påstående om att glödlampor inte skulle funka....
#18 - 3 mars 2006 17:08
[quote=Raven]med andra ord du kan inte motivera ditt första påstående om att glödlampor inte skulle funka....[/quote]Jag gjorde ju det!
#19 - 3 mars 2006 17:10
Raven motivera varför glödlampor är bra!
#20 - 3 mars 2006 17:21
förvirrad ???
att skriva att det är fel spectra är inte motivera...dessutom har jag slått hål på ditt påstående om att glödlampor inte skulle funka då de funkar utmärkt för mej, funkar dessutom utmärkt får många fler än mej vilket du upptäcker om du använder sökfunktionen.

sen är det inte jag som sja motivera ditt påstående utan det ska du själv göra men eftersom du vägrar göra det så låter det mest som du svamlar...
#21 - 3 mars 2006 17:25
;) det är motivering gott nog! sen om du bara tror på glödlamp,bottenfilter,inga Vattenbyten...osv får stå för dig!
#22 - 3 mars 2006 17:29
du har inte ens fakta rätt inga vattenbyten är helt fel sen har du fortfarande inte kommit med någonsomhelst motivering värd namnet...

och hade du haft kunskap och erfarenhet om biologiska och mekaniska filter och hur dom fungerar så hade du vetat om att bottenfilter är på ingasätt är dåligt.
#23 - 3 mars 2006 18:02
[QUOTE=Sebbe88]Ojdå, det hoppas jag verkligen inte.. :(
Ska skaffa lågenergilampor, om det är någon skillnad..[/QUOTE]

Lågenergilampor är nog bättre.
#24 - 3 mars 2006 18:10
[quote=batski]Lågenergilampor är nog bättre.[/quote]

inte efter vad jag märkte.
dels blev det mörkt i mitten av akvariet och ljust på sidorna pga att lågenergilampor har rätt stor sockel dels växte både cabomba och vattenpest så dom blev rätt glesa medans med glödlampor rätt täta.

Annons