Bra vatten?

#1 - 3 maj 2007 13:05
Hejsan!
Har ett akvarium på 54 l, cirka tre månader gammalt. En av växterna har blivit ful, tappat blad och blivit brun. Köpte ett test idag för att testa vattnet, har inte gjort det innan, men förstår att det är viktigt! Undrar om nån kan hjälpa mig och tala om ifall mina värden är bra... Har guppys, svart fantomtetror och en oticinclus.

• No3 0
• No2 ok (finna två rutor med ok eller ett ok som är överkryssat. Jag tolkade det som att mina prover var ok. Har använt aquavital multisticks).
• GH >7
• KH 3
• PH 7.2

Tcksam för hjälp!
#2 - 3 maj 2007 14:01
behöver veta lite mer..

Tillsätts gödning (innehåller bla Järn) ?

Ljusförhållanden ?

Vilka växter ?

Belastning (dvs hur mycket mat )

Annars kan jag säga att NO3 (nitrat) bör ha ett utslag kanske 10-20 ppm
#3 - 3 maj 2007 14:16
Tycker det var svårt att läsa av testet! Färgerna blir inte exakt lika på remsan som på burken... Så No3 skulle kunna va 10... Svårt att se! :S

Jag använder näring. Vet inte vad växterna heter, men den som mår dåligt växer på en lök och har långa skruvade blad. Den var jättefin när jag köpte den, växte som tusan, men nu bara dör den... :(

Bytte lysrör ganska nyligen, för det som följde med i akvariepaketet gick sönder. Vet tyvärr inte vad det heter...
#4 - 3 maj 2007 15:20
NO3 (nitrat) kan vara uppåt 50 utan att fiskarna mår dåligt av det. Hade du 0-10 var det nog för lite näring i burken.

Det beror också på vilket bottenmaterial du har. Alla växter gillar inte all sorts botten - kolla växtbeskrivningarna härinne på zoopet, vetja.
#5 - 3 maj 2007 18:23
Jag kan nog bli bättre på det där med näringen... Kan säkert vara det som är problemet!

Angående växten så sökte jag på den (att jag inte tänkt på det själv!) och det visade sig att den tappar alla blad efter en växtperiod... Så det verkar vara i sin ordning! Den hette Aponogeton ulvaceus och är verkligen jättesnygg!
#6 - 3 maj 2007 18:29
På lök låtre snarare som Crinum calamistratum.

Annons