"bra" val av grotta

#1 - 16 juli 2009 10:34
Min ancistrushane tyckte säkert att han var smart när han valde sin grotta...inte valde han lerröret som köptes till honom, inte heller grottan av kokosnöt ... nä han valde pumphuvudet :confused:
Pumphuvudet är ovanvatten vid vattenbytena och första gångerna så blev han nog rädd för han dök snabbt ner från pumpen men inte nu längre, nu stannar han kvar i pumpen de 10 minuterna det tar att fylla på igen (jäkla korkskallen) [B)]
Antar att det inte blir några bebisar där?.
#2 - 28 juli 2009 20:03
Jaha då har man köpt en ny grotta :)
Jag täppte igen pumphuvudet med susswassertang men hanen försöker att hitta in ändå [B)]

Bilderna visar den nya grottan (som honan har inspekterat) och hanen som trycker mellan pumpen och doppvärmaren.

Kanske är bäst att tillägga att jag kollade om där låg ägg men det gjorde det inte [:o]
#3 - 28 juli 2009 20:27
Hehe :P
Om du lägger in mat i lerkrukan så kommer han nog att föredra den!
Funka för mig när jag ville ha min ifrån roten, då ha rev upp växten som var där varje gång han skulle dit!
#4 - 28 juli 2009 21:28
som du kanske redan märkt rödtoppen så föredrar han trånga utrymmen, därför kommer nog inte lergrottan som är väldigt rymlig, bli någon hit! Bättre om du tar bort det där du satte i pumpen så att han kan sitta där istället för vid doppvärmaren, som kan brännskada honom om det vill sig illa! Har du rötter i karet? Du kan också ta små rotbitar och fylla lergrottan med så den blir full med små utrymmenn och gräva ner den till hälfte i gruset!;)
#5 - 28 juli 2009 22:20
Det kanske funkar om jag lägger i en remsa av en filtermatta, det blir ju mer trångt då.
Finns det speciella malgrottor man kan köpa ?
#6 - 29 juli 2009 00:47
rödtoppen skrev:
Det kanske funkar om jag lägger i en remsa av en filtermatta, det blir ju mer trångt då.

Finns det speciella malgrottor man kan köpa ?
Njae... det tror jag inte men skaffa istället några rötter och lägg liksom i en hög så bildas det massor av populära skrymslen;)
#7 - 29 juli 2009 06:22
Min ena sitter i utblåset till pumpen, måste vara himla jobbigt att hålla sig fast där, men han/hon föredrar det trots att det finns massor med andra gömmor
Ser ganska kul ut när bara baken sticker ut och fladdrar i strömmen
#8 - 1 augusti 2009 16:35
Jaru, djur säger ja bara. Min katt t.ex. hade ja köpt en fin luddi grotta till men den valde toan...

Annons