Bra tips för lek på ancistrus?

#1 - 17 november 2007 17:47
Tjena!

Jag har ett par guldancistrus som jag skulle vilja få lek på. har flyttat över de två till ett eget kar med en massa bra gömställen. De tycks trotts detta inte vilja påbörja lek.
Vad kan jag göra för att trigga leken?

mvh
Jim!
#2 - 17 november 2007 18:30
Är du säker på att det är en hona och en hane?

Dom brukar inte behöva triggas på nåt specielt sätt för lek, kan ju vara att dom är för små för lek.

Ynglen kan dock vara lite känsligare än vanliga ancistrus...

Det ska räcka med att slänga ner en maltablett varje dag sköta vatten bytena så borde dom leka!!

Och hur ser lekställena ut, grottor t.ex. tegelrör brukar vara det bästa.
Ha ena änden av grottan igen satt så det blir mörkt i röret.
#3 - 17 november 2007 18:56
Hur länge har du haft dom där? Jag tror det krävs lite tålamod, mina började inte leka förrän dom varit i odlingskaret i cirka 3 månader.
#4 - 17 november 2007 19:08
Långås skrev:
Hur länge har du haft dom där? Jag tror det krävs lite tålamod, mina började inte leka förrän dom varit i odlingskaret i cirka 3 månader.

Då har jag haft tur båda mina par lekte 2 veckor efter jag släppt i dom i lekakvariet....

Men som sagt tålamod är en akvarist bästa vän.
Guest
#5 - 17 november 2007 22:09
Att trigga lek funkar fint.
Oftast kan de börja leka redan dagen efter.
Byt så mycket vatten du vågar 30-70%.
Ordna rejäl cirkulation. Sänk ev. vatten-nivån.
Se till att ha bra lekgrottor.
#6 - 18 november 2007 11:42
OK!
Tack för alla bra svar. Får väl helt enkelt ha lite tålamod och trixa med foder och vattenbyten så får jag väl se vad som händer!
Guest
#7 - 18 november 2007 15:25
byt med kallt vatten så tempen sänks några grader, det brukar trigga de flesta malar.
#8 - 18 november 2007 15:29
hur stora måste de vara för att leka (ålder, storlek)
#9 - 18 november 2007 16:20
Läste någonstans att runt 1,5 år och 8 cm.
#10 - 18 november 2007 16:26
Svarta mygglarver kan hjälpa till,har du väl fått dom till lek så slutar dom inte.
Lycka till

Thomas
#11 - 18 november 2007 18:25
Mina ancistrus som leker just nu är 9 månader.

Men detta beror ju helt på förhållandena dom hålls i..
#12 - 18 november 2007 18:30
Och förmodligen det faktum att de odlats i evigheter och glömt bort hur man fungerar i naturen... ;)
#13 - 19 november 2007 19:36
Svarta mygglarver kan hjälpa till,har du väl fått dom till lek så slutar dom inte.

Lycka till

Thomas

Om dom inte slutar, då kan jag få det jobbigt, för jag har precis fått min första kull nu.
#14 - 19 november 2007 20:31
Destroy skrev:
Om dom inte slutar, då kan jag få det jobbigt, för jag har precis fått min första kull nu.

Grattis!
Jag skulle byta med dig vilken dag som helst! :)
#15 - 19 november 2007 22:00
slusken skrev:
Grattis!

Jag skulle byta med dig vilken dag som helst! :)

Du kan få byta med mig har 2 par som lägger ägg var 3:e vecka....
Bara komma och byta.
#16 - 20 november 2007 22:57

Lycka till

Thomas

Det hörde jag också när mina ancistrusar lekte och fick ungar. Tror dock inte att det stämde in på mina för nu har det gått över ett år sedan dess och de vill inte alls leka igen. =(
#17 - 21 november 2007 09:06
Vronk skrev:
Det hörde jag också när mina ancistrusar lekte och fick ungar. Tror dock inte att det stämde in på mina för nu har det gått över ett år sedan dess och de vill inte alls leka igen. =(

Vill du att dom ska leka igen, börja med att kolla dina vatten värden leker inte ancistrus som är så enkla att få lek på så är det nåt som inte stämmer.

Prova annars att slänga ner mer lekställen, och gör sedan ett lite större vattenbyte där du sänker tempen med 4-5 grader. Och släng ner en alg tablett per dag dela på den så alla malar får i sig mat. Funkar inte det får du väl prova att byta med mjukare vatten med det ska inte behövas.
#18 - 21 november 2007 13:13
Jag fick höra för en tid sen att kokosnötter skulle vara bra som lekgrottor. Om det nu skulle stämma kan någon tala om varför?
#19 - 28 november 2007 17:17
slusken skrev:
Jag fick höra för en tid sen att kokosnötter skulle vara bra som lekgrottor. Om det nu skulle stämma kan någon tala om varför?

Det kan nog stämma, vad jag hört så är de flästa sakerna som är i håliga, och lite mörka bra för lek. Jag har en ihålig stubbe, den är perfekt för mina. Men något också som sägs vara toppen är runda tegelrör. :-)
#20 - 8 december 2007 21:08
Nu hoppar jag in..

Har en albino (hanne )och en mörk ancitrus(hona) som jag hade redan från början när jag skaffade mitt akvarium för ca 4 månaders sen, inte alls intresserad av den mörka honan.
Så jag denna vecka skaffade jag en riktigt bra grotta och 2 honor till.

Har några frågor.

1. Vart får man tag på lekrör?
2. Hur ser man att de leker?

Annons