Bra termometer?

#1 - 1 februari 2005 12:42
Någon som vet var i Göteborg man kan hitta digitala termometrar som är exakta och inte syns allför mycket?

På PWSS har de en modell som jag hört ska vara bra. Tyvärr verkar den vara rätt stor och ser inte alls ut att smällta in i akvariets miljö.

Det finns såna ute/inne-termometrar. Någon som vet om man kan använda dem i akvariet?
#2 - 1 februari 2005 12:50
Jag har tänkt att använda en ute/inne termometer i mitt akvarie sedan. Temp givarn är ute i regn och rusk, kyla och värme så jag ser inte anledning till varför det inte skulle funka om inte det är något ämne i plasten som är runt kabeln som går till tempgivarn som är mysko.
#3 - 1 februari 2005 13:08
Jag har inte testat, men för säkerhets skull skulle man ju kunna baka in givaren i silikon..
#4 - 1 februari 2005 17:05
Jag har tidigare använt en Stektermometer, (funkade bra, tydliga siffror men inte så diskret) men i Juletid blev det kris, måste ju ha den till skinkan ;)
Köpte då en liten smal biltermometer som går på batteri, funkar jättebra, fäste givaren långt ned i karet med en liten "termometer"- sugkopp. Avläsningskroppen sitter fast med kardborreband i ena kanten av rampen, lättöverskådligt och diskret.
#5 - 1 februari 2005 17:19
En digital inne/ute-termometer funkar utmärkt, men man bör baka in givaren i silikon eftersom de visserligen tål väta, men inte att vara under vatten hela tiden. Har haft en sådan från Clas Ohlson i snart ett år utan problem.

Fast även om man får 0.1 graders upplösning så betyder inte det att noggrannheten är lika bra. De flesta digitala termometrar av denna typ för konsumentbruk har som bäst en noggrannhet på ca ±2 grader. Vill man ha nåt bättre får man köpa lab-termometrar och då kostar det mucho mera.
#6 - 1 februari 2005 18:15
Jag har en digital inne/ute termometer i karet.. Utan silikon... Har haft den i över ett år och den funkar fortfarande...
#7 - 1 februari 2005 18:53
[QUOTE=Robot]Jag har en digital inne/ute termometer i karet.. Utan silikon... Har haft den i över ett år och den funkar fortfarande...[/QUOTE] instämmer med föregående skrivar har inga problem efter ca 1 år
#8 - 1 februari 2005 19:46
Hej.
Köp en fototermometer kostar ca.80-90:- och ni har ensom visar exata grader.
MVH Mats
#9 - 2 februari 2005 06:44
[QUOTE=mats m]Hej.
Köp en fototermometer kostar ca.80-90:- och ni har ensom visar exata grader.
MVH Mats[/QUOTE]
Har du en länk till nåt exempel?
#10 - 2 februari 2005 09:17
Hej Hasse.Förstår ej vad menar du med en länk,har du ingen fotobutik i din närhet,den ser ut som en vanlig termometer enda skilnaden är att den är exakt.
MVH Mats
#11 - 2 februari 2005 13:48
[QUOTE=mats m]Hej Hasse.Förstår ej vad menar du med en länk,har du ingen fotobutik i din närhet,den ser ut som en vanlig termometer enda skilnaden är att den är exakt.
MVH Mats[/QUOTE]

Fotobutik? Finns de att köpa i fotobutik??
#12 - 2 februari 2005 17:20
Hej.
Ja dom finns att köpa i en välsorterad fotobutik.
MVH Mats
Lucas_no1
#13 - 3 februari 2005 09:22
Jag har också en inne och ute temp men jag har inte monterat den.
När jag vill veta gradantal så lägger jag bara ner den ett tag.
Så lite tekniska saker som möjligt i karet tycker jag.
Det är snyggast så. :-)
#14 - 3 februari 2005 12:58
[QUOTE=mats m]Hej.
Ja dom finns att köpa i en välsorterad fotobutik.
MVH Mats[/QUOTE]

Man lär sig alltid något nytt :)

Annons