Bra snigelätare?

#1 - 1 juni 2008 20:29
Har som många andra problem med sniglar. Gjorde ett stort misstag då jag satte i växterna i akvariet för jag visste att man skulle skölja av dem så att sniglar/ägg rann av. Men eftersom jag inte såg något av det så tänkte jag att det var lungt. Det var det förstårs inte och nu hittar jag upp til 2-4 varje dag vilket är rätt irriterande för de äter också på mina växter.

Så därför undrar jag vilken fisk som äter sniglar? kan inte ha praktbotia för mitt akvarium är inte stort nog och de ska tydligen vara i stim..

Några förslag?
#2 - 1 juni 2008 20:33
Det finns andra botior som käkar Sniglar :) :)
#3 - 1 juni 2008 20:41
Sniglar är inget negativt egentligen, så klart om man har överfullt kanske, men några är bara bra att ha!
De äter upp döda växtdelar (de äter inte levande och friska växter, om du ser att växterna är ätna på är det någon fisk säkert), de bryter ner fiskarnas bajs och håller rent o fint på bottnen.

Vad har du för fiskar?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 juni 2008 20:45
Charlottis skrev:
Sniglar är inget negativt egentligen

Instämmer helt - jag ser alltid till att det kommer med snäckor när jag startar upp ett nytt akvarium.
#5 - 2 juni 2008 07:48
Jag har det motsatta problemet.
För två veckor sedan kryllade det av små kanelbullesnäckor i mitt akvarium.
Nu, ca 14 dagar senare, efter att jag introducerade Herr DvärgKulfisk i akvariet, är det i stort sett helt utrensat.

Jag behöver mer snäckor som mina kulfiskar kan kalasa på!
Några tips om hur man håller beståndet uppe utan att ha en separat snäckodling?
#6 - 2 juni 2008 20:18
Charlottis skrev:
Sniglar är inget negativt egentligen, så klart om man har överfullt kanske, men några är bara bra att ha!

De äter upp döda växtdelar (de äter inte levande och friska växter, om du ser att växterna är ätna på är det någon fisk säkert), de bryter ner fiskarnas bajs och håller rent o fint på bottnen.

Vad har du för fiskar?

jag har neontetor, guppys och dolkstickstetror. Men jag kan försäkra er om att växterna inte var ätna på när jag haft fiskarna några dagar... Jag blir bara så irritrerad på sniglarna och tycker att det är äckligt med dem. Så jag vill bara få något förslag om vilka botier som äter sniglar och som passar till et 60 L akvarium
#7 - 2 juni 2008 20:27
Gina>
Som jag sa, en dvärgkulfisk borde rensa ut ditt akvarium på snäckor på nålltid.
De är dessutom små och lämpar sig väl för mindre akvarium.

Botior är stimfiskar och ska du skaffa botior så bör du ha minst sex stycken.
Jag vet ingen art på rak arm som passar i ett så litet akvarium faktiskt.

Eventuellt om du känner någon med botior som du kan "låna".
Annars e kulfisken ett hett tips.
#8 - 2 juni 2008 20:40
men kulfisken är också fenbitare
#9 - 2 juni 2008 21:23
Delvis sant - även om dvärgkulan är den absolut fredligaste
Guest
#10 - 3 juni 2008 04:12
Jag har läst något om kannibalsnigel, kan det vara något
#11 - 3 juni 2008 05:04
Jag har en snäckätande snäcka, men den är inte speciellt effektiv. Jag har sett den ta någon malaysisk sandsnäcka, men kanelbullarna kör den bara rakt över.
Guest
#12 - 3 juni 2008 05:22
Mona skrev:
Jag har en snäckätande snäcka, men den är inte speciellt effektiv. Jag har sett den ta någon malaysisk sandsnäcka, men kanelbullarna kör den bara rakt över.

Någon mer som har erfarenhet av detta ?

Då jag fundera skarpt på att införskaffa Kannibal snigeln "Anetome helena"
Jag har, tycker jag för mycket kanelbullar i mitt ena akvarie.
Men om det inte hjälper vad gör man då?
#13 - 3 juni 2008 06:21
Skaffa andra, finare snäckor och plocka upp de "trista" för hand, ex vis genom att lägga i ett salladsblad över natten och sen skörda på morgonen... jag har INGA problem med "kanelbullar" efter att jag skaffat posthornssnäckor, äppelsnäckor och malaysiska sandsnäckor.
Guest
#14 - 3 juni 2008 09:12
-Jag trodde posthorn och kanelbulle var samma snäcka???!?
Salladsblads tekniken får det bli : )
Guest
#15 - 3 juni 2008 09:13
Vad är skillnaden...... någon som har bilder ?
#16 - 3 juni 2008 13:35
aggehunk skrev:
Såvitt jag vet är "kanelbullesnäcka" väldigt små, uppåt 1 cm i diameter (oftast betydligt mindre), medan posthorn blir stora som pansarkryssare.
#17 - 3 juni 2008 13:50
Mja posthorns är ju också små i början - och de blir oftast inte större än ca 1- 1,5 cm (fast Janne W har giganter i sin affär). Posthornen har sitt skal "upprätt" medans kanelbullarna ligger ner. Pansarkryssarna som wunder nämnaer är säkert äppelsnäckorna ;) De blir som golfbollar...
#18 - 3 juni 2008 18:41
Här kommer lite bilder på olika snäckor.
1. Kanelbullen - eller planorbid som den eg heter
2. Physa - annan vanlig akvariesnäcka som man får med växterna
3. Malaysisk sandsnäcka - bra grävare
4. Posthornssnäcka, en stor och en unge
5. Äppelsnäcka (den stora rosa med vit kropp och en ivory underst) eller Pomacea [COLOR=#0066cc]bridgesii[/COLOR], på bilden klättar det aprikosa posthorn på dem.
#19 - 3 juni 2008 19:00
Förresten, mina praktbarber äter snäckor.
Guest
#20 - 4 juni 2008 06:45
Mona skrev:
Här kommer lite bilder på olika snäckor.

1. Kanelbullen - eller planorbid som den eg heter

2. Physa - annan vanlig akvariesnäcka som man får med växterna

3. Malaysisk sandsnäcka - bra grävare

4. Posthornssnäcka, en stor och en unge

5. Äppelsnäcka (den stora rosa med vit kropp och en ivory underst) eller Pomacea [COLOR=#0066cc]bridgesii[/COLOR], på bilden klättar det aprikosa posthorn på dem.

mycket bra bilder tack :D:D
#21 - 4 juni 2008 08:51
Charlottis skrev:

Vad har du för fiskar?

Visst det är det enda positiva med sniglarna, men de käkar upp fiskarnas ägg... speciellt Diskus ägg... *muttrar*
#22 - 6 juni 2008 05:47
aggehunk skrev:

aggehunk skrev:
mycket bra bilder tack :D:D

Varsågod :)

Kom du fram till vad det var som du har i dina akvarier?

Alla snäckorna på bilderna utom äppelsnäckorna kan föröka sig explosionsartat och lägger sina ägg under vattenytan. Äpplena kan man hålla nere antalet på genom att ta bort de stora äggkorvar som de lägger en bit över vattenytan.
#23 - 6 juni 2008 08:17
som tidigare pratat om praktbotior, det finns ju små även om de e samma art mina är itne mer än 4 cm långa. å de knaprar i sig en snäcka då de hittar den, ja har ju bara två och har 180 liters så det blir ju inte så lätt:P
#24 - 6 juni 2008 09:25
Praktbotior finns i små varianter, otroligt nog kallas detta yngel! :D. Men de kan fortfarande bli 30CM långa och trivs i stim på 5 eller mer ^^

Annons